Gå til innhold

hvor får man tak i hovedkort plate og karbonfibermatter?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge en "dobbel flyttbar" PC. Dvs. det skal være et kabinett med plass til to hovedkort (og to av alle andre komponenter som hører hjemme i en pc) og det skal være så solid, lite og "lett" at jeg kan putte det i kofferten når jeg er på flytur.

Jeg regner derfor med at karbonfiber vil være det rette materialet. Det er solid, tåler mye, og veier lite. Jeg har aldri laget noe i karbonfiber før, men regner med at det skal gå greit med litt erfaring med bruk av glassfiber.

Byggmaker har glassfibermatter, men hvor i alle dager kjøper man tilsvarende i karbon?

Og hvor får man tak i en aluminiums plate til å festehovedkortene i?

(begge kabinettene jeg har er laget i ekstremt tykt og tungt stål!)

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karbon: tror ikke det er mange kiloene du sparer på dette. Kanskje et par hundre gram i forhold til glassfiber, sånn tatt helt ut av luften.

Aluplate til hovedkort: Kjøp hel streite plater på clas ohlson. en sånn passer til ett hovedkort. Så er det bare å borre hull til avstandsstykker og skru dem inn (det skal funke uten å gjenge opp).

Så er det bare å finne en måte å skru fast agp/pci-kort

Lenke til kommentar

Det de fleste nerderånerne som ødelegger kabinettene sine som henger her ikke har peiling på, så er det EMC. Altså skjerming mot elektromagnetisk støy. Alt datautstyr består av integrerte kretser, og disse er veldig følsomme for bl.a. statisk elektrisitet og støy fra forskjellige kilder. Hvis man ser på spesifikasjonen for ATX, kan man se krav til EMC. (Hvis jeg ikke tar helt feil.)

Det jeg skal frem til er at det er viktig å skjerme kabinettet sitt, og det gjør ikke ikkeledende materialer. Aluminium er knall til dette. Dette er grunnen til at alle kabinetter som lages er av metall, eller i hvert fall at de har et skjelett av metall, som lager et faradaybur, som beskytter mot elektromagnetisk stråling utenfra. Derfor er det viktig å ha metall i alle veggene i kabinettet. Dette kan for eksempel være hønsenetting eller noe lignende.

Derfor: bruk aluminium til å feste hovedkortet i!

Lenke til kommentar

Faradaybur og hønsenetting ga meg en ide. Jeg kan jo ta litt tynn netting, med enda finere masker enn hønsenetting, legge et supertynt lag med glassfiber på begge sider. Det skulle gi et lett og solid matriale, som også er bra med tanke på statisk elektrisitet.

Det er helt sant som BaronKanon sier, at det er super viktig å ha hovedkortet festet til en metallplate. Ikke bare pga. støyskerming, men også pga jord-distribusjon. Jordings kretsene på mange hovedkort er ikke optimalisert på samme måte som de andre ledere, nettopp fordi det er forventet at hovedkortet sitter festet på en metall plate med metall skruer.

Det er uansett piss å lage bakplate for hovedkort, så jeg hadde håpet å kunne kjøpe hovedkort plate med bakplate for å spare en del jobb.

Hvor får man kjøpt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...