audda Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg ønsker å undersøke om det er mulig (lønnsomt) å oppgradere Pc'en istedenfor å kjøpe ny. Maskinen brukes av meg til e-post, internett, tekstbehandling og filmredigering (Studio 11) og av sønnen i huset til spill som CS, Dofus, til facebook, skolearbeid ++. Om et års tid har han egen bærbar maskin, og da er det bare jeg igjen som bruker. Spesifikasjoner: Pentium 4 CPU, 3,40 GHz, 1 GB RAM Skjermkort ATI Radeon 9550/x1050 Series Secondary Diskoppryddning og diskdefragmentering blir kjørt med ujevne mellomrom. Programmene er lagt på C-disken, mens alt annet lagres på D-disken + 2 eksterne harddisker. Jeg har formatert maskinen en gang, og den ble raskere, men det er en stor jobb å få alt inn i igjen. Det samme gjelder ved kjøp av ny maskin. Håper jeg har gitt opp nok informasjon til å få tilbakemelding. Dette har jeg lite greie på, men er god til å følge bruksanvisninger Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du kan beholde kabinett og strømforsyningen dersom det er ok. Jeg har lagt inn en harddisk hvis du vil bytte ut de du har. : Handlevogn Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du sier at maskinen går treigt. I fra spesifikasjonene så trenger du i det minste mer minne. 1GB er ganske knapt. Jeg vil tro at maskinen holder ellers, så hvis du kjøper et 2 eller 4GB sett (Går ut i fra at det er DDR2 du har, så dette koster 3-500,-) så burde alle dine problemer være løst Lenke til kommentar
audda Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 hva slags OS? Vi har windows XP Home med SP3. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Som nevnt, det du trenger er mer minne, ikke en ny maskin! Bruk 500,- på et 4GB sett og opplev forskjellen! Lenke til kommentar
tnese Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Hovedkortet på denne pcen bruker ddr-minne, og maks minne er 2 gb (2*1gb). Kilde Endret 16. oktober 2009 av tnese Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Som nevnt, det du trenger er mer minne, ikke en ny maskin! Bruk 500,- på et 4GB sett og opplev forskjellen! Vel jeg tviler litt på det. 1 GB ram skal ikke være et veldig stort minus for Win XP. Jeg tror Pentiumm 4 og skjermkort er en utfordring. Core2Duo, bedre skjermkort og 2GB ram er jo godt nok for Vista. Bytt prosessor (+ hovedkort) pri 1. Bytt skjermkort. Mere ram - men trenger strengt tatt ikke mer enn 2 GB. Dog bedre minne hadde kanskje løftet maskinen noe det også, men er langt i fra mitt førstevalg... Endret 16. oktober 2009 av jornboss Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hovedkortet på denne pcen bruker ddr-minne, og maks minne er 2 gb (2*1gb). Kilde Hvis det er tilfellet ville jeg kanskje sett etter ny maskin, men det er vel verdt et forsøk? I og med at dette er PB, så vil jeg tro at mengden er delt på to 512MB brikker, så 2x1GB vil være tingen. Link til 2x1GB sett i prisguiden @jornboss Selv om 1GB er nok, så vil det uten tvil kunne oppleves som tregt med litt programmer opp. Økning av minne vil absolutt være en god start, 80% sjangse for at de er fornøyd etter 500,- =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå