yates56 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei! Holder da på med å sette opp en server som jeg skal kunne bruke utenfor mitt eget nettverk. Det jeg da har skjønt, er at det er smart med statisk ip. Jeg fant en guid på nettet hvor han viser hvordan man setter det opp, hvor han viser at man setter en fast ip under nettverk i systemvalg. Vil dette da gjøre at KUN den maskinen for statisk ip? eller vil det gjøre att nettverket mitt har kun en ip adresse? Her er den guiden jeg snakket om: http://portforward.com/networking/static-Mac10.4.htm Guiden er for 10.4 men jeg kan ikke se mye forskjell fra 10.4 og 10.6 under nettverks innstillinger. Jeg tok også en titt på selve siden til ruteren min (der jeg skriver inn ip'en i nettleseren, og kan sette opp WEP passord osv, hvor jeg da kan sette opp noen valg. Slik ser det ut når jeg ikke har gjort noen endringer. Altså standar. Så kan jeg trykke slik som på bilde under. Etter jeg da har trykket på "static ip" så kommer dette opp. Er det på denne siden jeg skal sette opp statisk ip? Eller skal jeg følge den guiden som jeg ga link til over? Som sagt, så gjør jeg dette for å kunne få satt opp en server slik at jeg kan få koblet meg til den utenfor mitt lokale nettverk. Takker for svar! Lenke til kommentar
madmats Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Guiden på portforward gjør kun den ene maskinen 'statisk', ikke hele nettverket ditt.. http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Br...ast-IP-adresse/ Så du må nok sette tilbake til dynamisk ipadresse igjen. Løsningen her er dynamisk DNS. Sett opp en gratis konto hos en leverandør (feks no-ip.com eller dyndns.org) så får du et domene som peker til din ipadresse hele tiden. Oppdateringen funker ved at du laster ned en klient som du installerer på din pc eller at du bruker klienten i Linksys ruteren din(du finner d til høyre for Basic Setup, står DDNS, linksys støtter ikke no-ip dog) Endret 15. oktober 2009 av madmats Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Har satt opp et gratis domene fra dyndns, satt opp slik at DDNS skal oppdatere fra dyndns. Får å få til serveren må jeg åpne port 22, og for å kunne gjøre det, så må jeg skrive inn ip adresse. Vil da dette programmet klare å oppdatere den? EDIT: Skal da dette programmet installeres på selve serveren? Men Linksys har jo støtte for oppdatering, det vil vel si at jeg ikke trenger programmet for å oppdatere? Endret 15. oktober 2009 av yates56 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du greier deg fint med oppdateringsklienten man finner i mange routere. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Ja bruk programmet i linksys. men når du skal åpne port 22 i ruteren, så bør du sette statisk ip på serveren, for DDNS programet oppdaterer bare den eksterne ip'en, den vil ikke holde styr på hvilken lokal ip serveren får, derfor setter du statisk ip på server. bruk feks 192.168.1.50 og ikke en 'lav' som 192.168.1.2 for da kan du risikere at 2 maskiner på nettet ditt får samme ip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå