Gå til innhold

Støtter CPU-kjølere fremtidige sokler?

tåa

Anbefalte innlegg

Kortversjonen: Dersom jeg kjøper en CPU-kjøler som kommer med separat monteringssett for ulike sokler (f.eks. Noctua NH-U12P), kan jeg regne med at nye sett for nye sokler vil bli lansert i fremtiden?

Langversjonen: Jeg vurderer å kjøpe en ny kjøler til prosessoren min, en Phenom II X2 550 BE. Overklokking er ikke særlig aktuelt på en stund, så dette handler først og fremst om støy, og dernest om å vere trygg på at prosessoren ikke overopphetes. Den medfølgende kjøleren skal jo i utgangspunktet vere god nok, men jeg liker ikke den veldige støyen den lager under last, og når jeg reduserer viftehastigheten med SpeedFan, er jeg ikke sikker på om den kjøler godt nok lenger på sikt (temperaturen kommer opp i drøye 50 grader). Samtidig har jeg ikke lyst til å punge ut for noe som jeg har lite igjen for. Dersom jeg kan kjøpe en kjøler i dag og fortsatt bruke den i en ny PC om fem-seks år, kan det være mer aktuelt. Derfor lurer jeg altså på det som jeg har spurt om over her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua har vert veldig flinke til å komme fort med fester til nye sokler, samtidig har de også vert veldig flinke til å sende deg nye sokler gratis..

en kammerat av meg kjøpte en Noctua kjøler for ca 2 år siden til sokel 775, og han kjøpte seg nå i7 1336, og sendte en mail til Noctua, og uka etter kom ny og gratis feste :)

Lenke til kommentar

Jo da, vet selvsagt det, men jeg kjøper ikke ny PC så ofte, og da må jeg se ganske langt frem i tid for å få skikkelig valuta for pengene. Dessuten har NH-U12P så vidt jeg vet en garanti på nettopp seks år. Men hva om jeg sier tre år? Tror du noe om det?

Lenke til kommentar

Vell sjansene er store for at kjøleren også er underdimensjonert etter 6 år dessverre.

Viftene holder også ofte ikke såpass veldig lenge så ekstra utgifter må du renge med.

Største problemet med kjølerne er varmerør mot kjerner.

Disse kan i fremtiden bli liggende feil iforhold til CPU kjernen under heatspreaderen og da får du drastisk dårligere kjøleeffekt.

Lenke til kommentar

Kan jo opplyse om at jeg sendte en epost til Noctua, og fikk dette til svar:

We are trying to construct our products userfriendly and give support for them as long as it is possible. Thus we provide for our products 6 years of warranty.

But we are not able to look afar in the future. Maybe for example new sockets necessitate an adjustement of the base, a new mainboard architecure needs to arrange the heatpipes in another way, new mountings are available which aren't compatible to older mockups,....

We are trying to do our best but can not say for certain how long we are able to support older models.

Forresten et morsomt navn på dama som svarte meg: Michaela Pfeifer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...