Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

melk på laptop... annmelde?


sharkbite

Anbefalte innlegg

Straffeloven sier bl.a. dette om skadeverk: (Kilde: Lovdata)

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

 

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, med mindre allmenne hensyn krever påtale.

 

Paragrafen sier ikke noe om noen nedre verdi for det som ødelegges. Å ødelegge en laptop til flere tusen kroner teller nok som skadeverk. Men du TS, nekter å si noe om foranledningen, hvorfor? Din mor påstår det ikke var hennes skyld. Om ikke det var noen andre enn deg selv som såg at mora di med viten og vilje helte melk på laptopen, blir det ord mot ord. Du har ingen sak. Jeg ville ikke anmeldt henne, ihvertfall ikke uten bevis.

 

Tror politiet under de fleste omstendigheter ville ledd av deg for å anmelde din egen mor for skadeverk på din laptop.

 

Få deg en skikkelig jobb og flytt hjemmefra, du! Kan hende mor gjorde dette fordi hun er møkka lei av at du fortsatt bor hjemme og snylter på henne mens du lever på dagpenger. Jeg synes du burde skamme deg.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at min mor (med vilje) tømte melk på min splitter nye laptop... burde jeg annmelde henne?

 

Syns folk burde ta i betraktning at TS spør om han BØR anmelde mora.

Svaret mitt på det er enkelt og greit nei.

Skulle det bli aktuelt å ta saka til eit utanforståande organ bør alle kunne sei seg enig i at å belaste politiet med slikt er unødvendig, politivesenet er tynnslitt nok som det er.

I tilegg har vi som bla. krikkert har påpeikt eit lovverk som kan kome i vegen for at TS kjem noko vidare i rettsvesenet uansett. Dette hadde vore klarare dersom TS ikkje var så tilbakeholden med informasjon.

(OT: Nokon som kan tenkje seg typiske grunner til å holde tilbake detaljar?)

 

Vidare har vi dei andre faktorane, som faktisk spiller inn her og går direkte på det TS spør om.

Du BØR IKKJE anmelde mora di, fordi det, som fleire allereie har påpeikt, kan øydelegge forhaldet mellom deg og mora di enda meir. Det kjem sikkert ikkje til å gjere mora di glad og det kjem sikkert ikkje til å gjere deg spesielt lykkeleg heller.

Med unntak av dei som har blitt fysisk/psykisk mishandla av foresatte trur eg dei fleste setter pris på å ha eit godt forhold til dei, sjølv om dei kan vere travle eller ugreie ein gong iblandt.

 

Vil du ha råd om kva du bør gjere vidare kan du f.eks. starte ein tråd i "Samliv og relasjonar", der kan du vere anonym dersom du ikkje vil at folk skal få vite personlege detaljar om deg.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Skulle det bli aktuelt å ta saka til eit utanforståande organ bør alle kunne sei seg enig i at å belaste politiet med slikt er unødvendig, politivesenet er tynnslitt nok som det er.

Slike argumenter synes jeg egentlig bare er tull, beklager. Skal man vurdere om man skal anmelde en sak så skal det ene og alene vurderes ut fra saklen selv og ikke hvor mye man "belaster" politiet.

 

Du BØR IKKJE anmelde mora di, fordi det, som fleire allereie har påpeikt, kan øydelegge forhaldet mellom deg og mora di enda meir.

Hvilket forhold er den man da "ødelegger"?

 

Det vet vi INGENTING om, kanskje er forholdet slik at mora støtt og stadig er at mora bar kommer innom og slenger dritt og ødelegger ting og trådstarter endelig vurderer å gjøre noe med det.

 

Argumenter basert på ting vi ikke vet faller jo på sin egen urimelighet, hvordan kan vi i dette tilfelle egentlig hvite at det er ett forhold som er verdt å ta vare på.

 

I fare for å gjenta meg selv så bør vi kun konkludere å komme med tips i forhold til de opplysningene som trådstarter har gitt oss, ikke noe annet og det skal egentlig være enkelt.

 

Tråstarter vet jo sannheten selv og vurderer selvsagt rådene mot den informasjonen som han har gitt oss.

 

Bedre at han vurderer råd basert på gitt informasjon enn at alle oss gir råd basert på det vi tror er sannheten og spekulerer i nettopp det.

Lenke til kommentar

Vel.

 

Det vil jo være rimelig å tro at når en bruker poster under kategorien juss, så ønskes det en juridisk tilnærming rundt saken.

 

Når spørsmålet er "burde jeg anmelde henne?" så tolker jeg det som at TS lurer på om h*n har noe grunnlag for anmeldelse, eller rettere, kan en anmeldelse medføre at min mor må erstatte laptopen.

 

Ut ifra dette vil jeg si det vil være naturlig å diskutere faktagrunnlaget. Herav lover, kjennelser etc. og saken i seg selv (hendelsesforløp).

Og komme med anbefalinger i forbindelse med andre instanser som bør kontaktes fremfor politi, ser jeg også på som relevant. (og kanskje mest fornuftig)

 

Hvis TS spørsmål derimot handler om f. eks det etiske rundt å anmelde sin egen mor, så har vel strengt tatt ikke tråden noe i juss forumet å gjøre, og bør flyttes.

 

Jeg syntes det derfor er på tide at trådstarter kommer med en klarere formulering for hva h*n er ute etter.

På denne måten kan vi kanskje også få en litt mer konstruktiv diskusjon.

Lenke til kommentar

Hallo?

Greit det er artig å diskutere juss og reprimander over 85 innlegg, men hvorfor i all verden tar ingen opp at PC'n etter all sannsynlighet faktisk ikke er ødelagt, for å hjelpe trådstarter best mulig?

Melk er ikke veldig klissete, dette lar seg lett rense (nå går jeg utfra at det er tastaturet som har fått medfarten)!

Jeg har ved to anledninger fått hhv øl og rødvin i tastaturet, i høvelig mengde.

Første du kan prøve er å umiddelbart sette maskinen "opp-ned", så alt som kan renne ut renner ut.

Deretter finner du på nett servicemanualen for den aktuelle maskinen, og finner siden for tastaturbytte. Bruk instruksjonene der for å ta ut tastaturet, fjerne det helt fra maskinen. La så tastaturet stå under lunkent, rennende vann, gjerne i flere timer.

Deretter tørkes tastaturet, gjerne i sola eller annen varm plass, i minimum 24 timer.

 

Monter tastaturet igjen ihht manualen, og vips har du antagelig et mer velfungerende tastatur enn før melken.

Skulle dette mot formodning ikke løse problemet, og tastaturet fortsatt er på bærtur, kan som regel et nytt kjøpes av verksteder/delegrossister for ~500kr.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hallo?

Greit det er artig å diskutere juss og reprimander over 85 innlegg, men hvorfor i all verden tar ingen opp at PC'n etter all sannsynlighet faktisk ikke er ødelagt, for å hjelpe trådstarter best mulig?

Sannsynlighete er vel mye større for at TS faktisk har gjort det som er mulig å gjøre allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...