Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

melk på laptop... annmelde?


sharkbite

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Er vel ingen her som forvsarer TS. Men i den saken her er det vel strengt talt irrelevant hva TS gjorde da reaksjonen uansett er feil. Om TS er en drittsekk med tilløp til urent mel i posen løses ikke det med å helle melk i en laptop. Har sett en liknende situasjon før der hverken mor eller sønn var vettuge i hodet. Det endte i stjeling, ekstrem skulking og noen besøk på politistasjonen for sønnen mens moren bedrev fysisk avstraffelse, forfalskning av lånepapirer og falsk forklaring fra moren. Forskjellen på de to partene er at moren som voksen og myndig skal være den som har vettet på riktig plass, og denne situasjonen viste vel at det ikke var tilfelelt, noe som går langt på vei med å forklare hvorfor sønnen evt ikke er helt normal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener dere virkelig at å vokse opp i ett ustabilt hjem med en mor (ingen far?) som tydelig har problemer ikke vil påvirke barna til denne moren? Mitt poeng var ikke at trådstarter er et kristelig englebarn, men at man i stor grad kan trekke paralleller mellom et barns oppførsel og foreldre/andre med nært forhold til.

 

For alt vi vet kan han ha en sosiopatisk alkohol-mamma som bestemte seg for å helle melk på laptopen hans fordi han så på henne feil. Poenget mitt var at det er tydelig at det er noe galt i ligningen her, og at trådstarter sikkert ikke er et mors beste barn, men at det er et resultat av de kortene han har fått tildelt her i livet.

Lenke til kommentar
Mener dere virkelig at å vokse opp i ett ustabilt hjem med en mor (ingen far?) som tydelig har problemer ikke vil påvirke barna til denne moren? Mitt poeng var ikke at trådstarter er et kristelig englebarn, men at man i stor grad kan trekke paralleller mellom et barns oppførsel og foreldre/andre med nært forhold til.

 

For alt vi vet kan han ha en sosiopatisk alkohol-mamma som bestemte seg for å helle melk på laptopen hans fordi han så på henne feil. Poenget mitt var at det er tydelig at det er noe galt i ligningen her, og at trådstarter sikkert ikke er et mors beste barn, men at det er et resultat av de kortene han har fått tildelt her i livet.

Om TS er en ungdomskrimminell, hasjrøykende, limsniffende øksemorder med nekrofili- og satanist-tendenser er likevel fullstendig irrelevant for tråden.
Lenke til kommentar

jeg har ryddet litt i tråden. husk at denne tråden er i juss-delen av forumet og det generelt sett stilles høyere krav til sakelige svar enn i andre deler av forumet.

 

en ting som ikke har kommet frem i denne tråden er forhistorien til hvorfor melken havnet i laptopen. uansett hvor mange skruer moren har løs i topplokket (eller om hun har noen løse skruer løse i det hele tatt) er det en forhistorie som jeg tror tråden er tjent med at kommer for en dag.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
en ting som ikke har kommet frem i denne tråden er forhistorien til hvorfor melken havnet i laptopen.

Har det egentlig noe å si rent juridisk?

 

 

Ja, det kan ha vært et uhell og det kan ha vært med vilje. Hvis trådstarter så mor helle melken så er det jo åpenbart med vilje, men hvis han var på do og kom tilbake og så melken over tastaturet når han kom ut sår det jo tvil om det var med vilje.

 

Det kan ha vært en krangel på forhånd som kan ha ført til situasjonen så hadde det jo vært fint å vite akkurat hva som skjedde. (Mor mi hev playstation 2-maskina mi i bakken fordi hun var overbevist om at jeg var spillegal (tv-spill typen) da jeg hadde vært på pc'n godt mer enn normalt en tid, noe som førte til krangel og ufin ordveksling som til slutt endte i knust PS2.)

Noen handlinger som ble gjort før situasjonen kan jo ha ledet opp til det som skjedde (si at trådstarter bulket bilen til mor og ikke gadd å erstatte og når mor konfronterte trådstarter satt han bare på laptoppen og ga blank faan.)

Lenke til kommentar

Anmeldelse, det blir for dumt... Det får være måte på hva man skal plage rettsystemet vårt med...

 

Jeg ville bare ha tatt det opp med mor og spurt hvorfor i h***** hun gjorde det, og deretter spurt om hun var klar over at PC'en nå er skadet/ødelagt dersom den er det. Så ville det ha vært mer aktuelt å gå inn på hvor mye en ny PC (tilsvarende den du hadde) koster.

 

Selv om det høres noe merksnodig ut, så kan det faktisk være grunnlag for et erstatningskrav, dersom PCen som følge at den fikk melk over seg ble skadet. Uansett grunnvilkårene for erstatning er:

1) Økonomisk tap; En skadet/ødelagt PC vil åpenbart medføre et økonomisk tap.

2) Årsakssammenheng; Det må være en åpenbar sammenheng mellom at det å helle melk over PC'en medførte en skade.

3) Påregnelighet; Moren må ha forstått at det ville medføre en skade på PC'en å helle melk over den.

4) Ansvarsgrunnlag; Denne er veldig enkel her, hun helte melk over PC'en med vilje, det vil si at hun handlet i forsett og var seg selv bevisst i hva hun gjorde.

 

NB! Dersom det ikke ble noen betydelig skade på PC'en er ikke dette noen sak. Uansett, gå til erstatningssak mot sin egen mor...? Blech... Nei, ville ikke gjort det. Det er også lov å bruke sunn fornuft...

Endret av eks
Lenke til kommentar
Ja, det kan ha vært et uhell og det kan ha vært med vilje.

Å drive å spekulere i dette er rett og slett OT, TS opplyste i tråden at det var med vilje og da er det vel det vi må forholde oss til.

 

Man kan ikke anmelde ett uhell men mor har like mye ansvar uansett.

 

Vi har vel strengt tatt ikkje så mykje anna valg enn å spekulere. Det at TS virker motvillig til å gje nokon vidare opplysninger om omstendigheitene får meg til å tru at det ligger noko bak, gjerne noko som vil ha innvirkning på saka.

Forøvrig er det fullt mogleg å anmelde uhell, du anmelder jo da sjølvsagt mora for å ikkje erstatte tapa av verdi som følge av hennes handlinger.

Lenke til kommentar
Vi har vel strengt tatt ikkje så mykje anna valg enn å spekulere. Det at TS virker motvillig til å gje nokon vidare opplysninger om omstendigheitene får meg til å tru at det ligger noko bak, gjerne noko som vil ha innvirkning på saka.

Spørsmålet er vel om han bør anmelde.... uansett om TS oppfører seg som en dritt i forkant gir ikke det mor rett til å ødelegge PC-en hans.

 

Så jeg ser faktisk INGEN vits i å spekulere i dette....

Lenke til kommentar
som nevnt tidligere i tråden kan kan det hende det var et uhell ved at melkeglasset ble veltet. for alt vi vet kan det hende at TS nettop oppførtse seg som en dritt og det ble håndgemeng -> veltet glass.

Som nevnt i 1. post så ble dette gjort med vilje og spekulere i noe annet blir jo OT, ikke sant?

Lenke til kommentar

No er altså dette eit diskusjonsforum, vi har da den luksusen at vi ikkje må gå ut i fra at TS snakkar sant. Dei av oss som kjem med anbefalingar om å ikkje anmelde mora inkluderar da gjerne våre argument.

Å kome med anbefalingar og råd utan å vite noko om omstendigheitene er bare idiotisk. Det meste kan forsvares under dei rette omstendigheitene, hvertfall under norsk lov, og norsk lov MÅ vi forholde oss til.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
No er altså dette eit diskusjonsforum, vi har da den luksusen at vi ikkje må gå ut i fra at TS snakkar sant.

Ja og her diskuterer vi men diskusjonene skal jo ikke være OT, synes ihvertfall at opplysningene på 1. tråd må danne grunnlaget for diskusjonen ellers kan vi jo diskutere hva som helst.

 

Å kome med anbefalingar og råd utan å vite noko om omstendigheitene er bare idiotisk. Det meste kan forsvares under dei rette omstendigheitene, hvertfall under norsk lov, og norsk lov MÅ vi forholde oss til.

Ja er enig i det, da er det nok tryggest å komme med anbefaling besert på opplysninger fra trådstarter og IKKE etter hva vi selv TROR, er du ikke enig?

 

TEMA: Mor helt melk i laptopen til en av barna med vilje.

 

Vi skal komme med anbefalinger i forhold til dette uansett om vi ikke kjenner den fulle og hele sannheten og sannsynligvis aldri kommer til å hvite noe av den.

 

Mange vil gjerne hvite hva som skjedde i forkant noe som for så vidt er greit.

 

For min del synes jeg en slik handling bør møtes med en anmeldelse uansett hvem det er som gjør det og uansett hvilken situasjon som førte til handlingen.

 

Om den handlingen faktisk er utført av mor med vilje er en annen diskusjon.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
TEMA: Mor helt melk i laptopen til en av barna med vilje.

 

Vi skal komme med anbefalinger i forhold til dette uansett om vi ikke kjenner den fulle og hele sannheten og sannsynligvis aldri kommer til å hvite noe av den.

 

Akkurat den setninga der er jeg langt på vei enig i.

 

Allikevel er jeg rungende uenig i at noen anmeldelse i det hele tatt bør vurderes som mulig løsning på slikt.

 

Det kan i beste fall vurderes hvis absolutt alle andre muligheter for en diplomatisk og fornuftig løsning er prøvd ut, jeg har forferdelig dårlig tro på at en anmeldelse og mulig rettstvist mellom mor og sønn vil bidra til å løse selve konflikten.

Det kan nok muligens avklare rent juridisk hvem som bør ta byrden for en ødelagt laptop, men det stopper også der.

Her kan det stå langt viktigere ting på spill enn en ussel laptop.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Allikevel er jeg rungende uenig i at noen anmeldelse i det hele tatt bør vurderes som mulig løsning på slikt.

 

Det kan i beste fall vurderes hvis absolutt alle andre muligheter for en diplomatisk og fornuftig løsning er prøvd ut, jeg har forferdelig dårlig tro på at en anmeldelse og mulig rettstvist mellom mor og sønn vil bidra til å løse selve konflikten.

Som nevnt tidligere i tråden har man prøvd å løse dette på andre måter men han får ikke erstatning for PC-en, det står veldig klart. For noen som tjener 200 kr dagen skjønner jeg at det faktisk er veldig viktig.

 

Her kan det stå langt viktigere ting på spill enn en ussel laptop.

Jupp, men det er visst ikke det diskusjonen handler om.

 

Vet det er mange som liker å leg hobbypsykologer og slikt men det blir uansett OT.

 

Vi har ikke peiling om hva fortrinnet til denne episoden var og derfor blir det dumt å spekulere i hva som burde bli gjort hvis ditt og hvis datt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...