Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

melk på laptop... annmelde?


sharkbite

Anbefalte innlegg

Med mindre sønnen er en skikkelig jævel, så regner jeg med at moren ikke er til å snakke med.

Eller at det kanskje er to meget ålreite personer som bare ikke passer sammen eller får for mye av hverandre av og til.

 

En allrighte personer ødelegger ikke andres eiendeler.

Poenget mitt var vel at vi må slutte å diskutere personene å begynne å holde oss til tema, tror de andre forstod det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer litt an på hvor gammel du er, men jeg ville heller tatt henne til retten. Politiet kan nok gjøre lite. Jeg hadde derimot fått tak i en politirapport for å styrke saken din. :)

 

Er hun helt uvillig til å betale tilbake?

 

jepp... hun sier det ikke er hennes feil...

 

Har du forresten kjøpt laptopen selv, med egne midler?

 

ja... med min lusne lønn fra nav på 200kr daglig

Lenke til kommentar
Jeg er selvfølgelig enig i det.

 

Men, mors handling kan vel rent juridisk tolkes som en "rettferdig" straff, gitt at sønnens oppførsel er tilsvarende?!

Eierskap/alder er vel vesentlig.

Nei, det kan det ikke.... å ødelegge verdier som kanskje senere vil bety ett viktig del av utdanning er helt uakseptabelt.

 

Fordi om man ikke er myndig så er det IKKE slik at barnas eiendeler er foreldrenes.....

Ut ifra hva jeg kan se, så stiller foreldre meget sterkt hvis en handling er utført i oppdragelsesøyemed. Jeg skal ikke være påstålig å si at "dette er lov", men tidligere rettskjennelser (rundt "brudd" i f. eks barnelova) viser vel at foreldre stiller sterk.

 

Jeg har aldri påstått at barnas eiendeler er foreldrenes, men at det må defineres et eierskap her. Hvis mor er eier, og sønn er bruker, kan vel ingen nekte mor å ødelegge sin egen eiendel.

Dumt, ja. Straffbart, tvilsomt.

 

Krikkerts innspill rundt vergemålsloven er vel for så vidt også relevant.

"..Dette inkluderer forvaltningen av barnas eiendeler i oppdragelsesøyemed".

Forvalte kan vel defineres som styre/administrere(?).

 

PS: Jeg tar utgangspunkt i TS sitt spørsmål om anmeldelse, og hvor eventuelt det kan føre. Ikke følelsene rundt mors handling.

 

Slik jeg ser det må TS besvare noen spørsmål, før vi vet hva utfallet her kan bli.

Relevante opplysninger kan f. eks være:

- Eierskap - Eier mor eller TS laptopen?

- Hendelsesforløp - For alt jeg vet kan TS ha helt melk i mors laptop først, og mor utførte sin handling i "oppdragelsesøyemed".

- Alder

 

Og igjen. Jeg støtter på ingen måte mors handling, men prøver å se det fra en juridisk side.

Om ikke TS og mor finner en løsning på problemer, syntes jeg uansett barnevernet er den rette instansen å forholde seg til.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Folk, hør nå her.. jeg synes dere tenker dere lite om, inkludert trådstarter selv.

 

For det første vet vi svært lite om opptakten til denne episoden og hva som eventuelt ligger bak.

For det andre er det svært lite tilgivelse og svært mye hevn å spore i det å i det hele tatt vurdere å gjøre en anmeldelse og risikere en eventuell rettssak mellom mor og sønn pga en ødelagt laptop, en ting. Hvorfor er deres første innskytelse å hevne?

 

Det slår meg bare at hvis det er slik folk flest tenker, så er det virkelig ikke rart det er krig i verden ..

 

Kjære trådstarter, det er ikke laptopen du trenger å få ordnet eller erstattet, det er forholdet mellom deg og din mor som må repareres. Om det innebærer at enten du eller din mor eller dere begge må svelge noen kameler og kanskje trå endel stolthet under beina, er det svært mye mer verdt enn en laptop.

Om det er deg, mora di eller dere begge det er noe galt med, er ikke opp til hverken meg eller noen andre på forumet her å avgjøre.

Kun du selv og mora di vet hva som har gått galt her og hvem som eventuelt er tullete. For tullete er dere.

Og det finnes svært mye bedre løsninger på dette enn å ødelegge forholdet deres ytterligere i en rettssak eller tvist over en ting, det er bare tåpelig og fordummende for dere begge.

 

Et konkret forslag; søk hjelp og råd hos en annen i familien eller en egnet rådgiver eller rett og slett bare en betrodd bekjent som kan fungere som mekler mellom dere.

 

Og dere andre som faktisk støtter anmeldelse og/eller rettstvist som løsning her, dere skulle skamme dere.

 

 

(EDIT - et par små tillegg og utdypninger)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sannsynligvis det dropout-sysstemet NAV har der de som dropper ut av VGS kan jobbe dritjobber til dritbetaling. Det betyr vel at du er over 16, og da kan du vel teknisk sett anmelde. Siden midlene brukt er dine egne, kan hun ikke bruke unnskyldningen at du ikke selv eier den. Jeg hadde selv anmeldt, om du virkelig snakker sant her virker vedkommende som såpass mentalt forsyrret at et forhold med vedkommende ikke er verdt å samle på

Lenke til kommentar
Jeg hadde selv anmeldt, om du virkelig snakker sant her virker vedkommende som såpass mentalt forsyrret at et forhold med vedkommende ikke er verdt å samle på

 

Akkurat ja... Genialt å kome med den anbefalinga utan å vite noko som helst om omstendigheitene.

Genialt å kome med den anbefalinga i det heile tatt egentlig.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis det dropout-sysstemet NAV har der de som dropper ut av VGS kan jobbe dritjobber til dritbetaling. Det betyr vel at du er over 16, og da kan du vel teknisk sett anmelde. Siden midlene brukt er dine egne, kan hun ikke bruke unnskyldningen at du ikke selv eier den. Jeg hadde selv anmeldt, om du virkelig snakker sant her virker vedkommende som såpass mentalt forsyrret at et forhold med vedkommende ikke er verdt å samle på

Les vergemålsloven § 33 annet ledd og fortell meg deretter at 'egne midler' er noen hindring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Jeg hadde selv anmeldt, om du virkelig snakker sant her virker vedkommende som såpass mentalt forsyrret at et forhold med vedkommende ikke er verdt å samle på

 

Akkurat ja... Genialt å kome med den anbefalinga utan å vite noko som helst om omstendigheitene.

Genialt å kome med den anbefalinga i det heile tatt egentlig.

 

Når du tømmer MELK på en såpass dyr ting er det noe som er så fundamentalt galt i hodet på vedkommende at hun sikkert ikke er vettug på andre måter. Jeg anser det som at hun enten angrer på saken i etterkant, og at det var et raseriutbrydd, eller at hun ikke har noen moralske betenkeligheter med å gjøre slike ting. I første tilfelle frykter jeg vedkommende lett kan ty til fysisk avstraffelse siden hun da tydeligvis har seriøse mangler når det kommer til styring av temperament. I tilfelle 2, om hun kan se sønnen sin i øynene og virkelig mene det var berettiget å ødelegge noe han har kjøpt for en luselønn på 200 kr dagen, da er ikke det en person jeg villa hatt som mor. Blir som å kjøre bil; å kjøre i 100 i 60-sona er ikke enindikasjon på at du har det travelt, men en indikasjon på at du mangler mioralske betenkeligheter med å sette andres liv i fare for å spare noen minutter.

 

Sannsynligvis det dropout-sysstemet NAV har der de som dropper ut av VGS kan jobbe dritjobber til dritbetaling. Det betyr vel at du er over 16, og da kan du vel teknisk sett anmelde. Siden midlene brukt er dine egne, kan hun ikke bruke unnskyldningen at du ikke selv eier den. Jeg hadde selv anmeldt, om du virkelig snakker sant her virker vedkommende som såpass mentalt forsyrret at et forhold med vedkommende ikke er verdt å samle på

Les vergemålsloven § 33 annet ledd og fortell meg deretter at 'egne midler' er noen hindring.

 

Tviler på den dekker å helle melk i en laptop :p

Lenke til kommentar
Når du tømmer MELK på en såpass dyr ting er det noe som er så fundamentalt galt i hodet på vedkommende at hun sikkert ikke er vettug på andre måter. Jeg anser det som at hun enten angrer på saken i etterkant, og at det var et raseriutbrydd, eller at hun ikke har noen moralske betenkeligheter med å gjøre slike ting. I første tilfelle frykter jeg vedkommende lett kan ty til fysisk avstraffelse siden hun da tydeligvis har seriøse mangler når det kommer til styring av temperament. I tilfelle 2, om hun kan se sønnen sin i øynene og virkelig mene det var berettiget å ødelegge noe han har kjøpt for en luselønn på 200 kr dagen, da er ikke det en person jeg villa hatt som mor. Blir som å kjøre bil; å kjøre i 100 i 60-sona er ikke enindikasjon på at du har det travelt, men en indikasjon på at du mangler mioralske betenkeligheter med å sette andres liv i fare for å spare noen minutter.

Det der er bare heilt idiotisk, synspunkta dine er så langt ute på viddene at eg ser at det vil vere umulig å diskutere vidare med deg.

Lenke til kommentar

Kan jo nevnes at trådstarter har gjentatte ganger før startet tråder angående hvordan skaffe seg bla. stikkvåpen og lignende, samt hvertfall én tidligere konflikt med moren. For meg høres det ut som en kar som bor i et vanskelig hjem med en mor som tydelig ikke er helt grei å ha med å gjøre.

 

Foreslår at du tar kontakt med barnevern, helsesøster, en lærer eller noe i den dur, for din situasjon virker så absolutt ikke sunn i mine øyne.

Lenke til kommentar
Kan jo nevnes at trådstarter har gjentatte ganger før startet tråder angående hvordan skaffe seg bla. stikkvåpen og lignende, samt hvertfall én tidligere konflikt med moren. For meg høres det ut som en kar som bor i et vanskelig hjem med en mor som tydelig ikke er helt grei å ha med å gjøre.

 

Foreslår at du tar kontakt med barnevern, helsesøster, en lærer eller noe i den dur, for din situasjon virker så absolutt ikke sunn i mine øyne.

 

Hvis TS vil gå til anskaffelse av ulovlege våpen er det vel heller TS sjølv som er det største problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...