Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

melk på laptop... annmelde?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moren har jo ingen rett til å ødelegge sønnens eiendeler. Uansett, jeg hadde faen meg gitt tilbake med samme mynt.

Å til de som mener på at han er en forferdelig sønn, det kan jo tenkes at moren faktisk bare er en veldig dårlig mor med et sykelig kort temperament.

Lenke til kommentar
Hva har skjedd med å faktisk prøve å snakke sammen? Regner med at denne saken har (minst) to sider, og jeg synes kanskje man burde prøve å lære seg å kommunisere med hverandre jeg og prøve å løse opp i slike ting!

Med mindre sønnen er en skikkelig jævel, så regner jeg med at moren ikke er til å snakke med.

Lenke til kommentar
Formodentlig barnelova § 30 og vergemålsloven § 38.

Hvordan du tolker disse lovene tror jeg det er ingen som vet hvis du tolker de slik at foreldrene har lov til å ødelegge verdier og gjenstander som tilhører barna som en del av oppdragelsen.

Klipp ut og lim gjerne inn de delene av loven som åpner for det i de paragrafene for jeg ser absolutt INGEN.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hadde kanskje vore ein ide å få vite litt meir om omstendigheitene før ein kjem med råd.

Forøvrig:

Hadde eg vore i ein situasjon der sonen min oppførte seg skikkelig udugelig hadde ikkje eg hatt nokon reservasjonar mot å helle melk i laptopen.

Hvis han anmelder meg hadde eg sannsynlegvis påstått at det var eg som eigde laptopen, lykke til å motbevise det.

Lenke til kommentar
Hadde kanskje vore ein ide å få vite litt meir om omstendigheitene før ein kjem med råd.

Forøvrig:

Hadde eg vore i ein situasjon der sonen min oppførte seg skikkelig udugelig hadde ikkje eg hatt nokon reservasjonar mot å helle melk i laptopen.

Hvis han anmelder meg hadde eg sannsynlegvis påstått at det var eg som eigde laptopen, lykke til å motbevise det.

Da mener du vel også at hvis foreldrene har en dårlig dag og oppfører seg som dritt så kan barna slå inn alle rutene på bilen, Knuse komfyren eller velte flatskjermen på stuen?

Edit

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Du tenker f.eks på at mora bankar opp kolegaer på jobb og legger ut video av det på youtube?

Barn har stort sett meir behov for oppdragelse enn voksne, straff er ein naturleg del av ein oppdragelse.

Jupp men å ødelegge eiendeler til barna er ikke en naturlig del av oppdragelsen.... det er rett og slett ulovlig.

Hvis foreldrene har kjøpt PC-en og "lånt" det til barna kan det forsvares.

Hvis den er gitt i gave fra foreldrene, kjøpt av egne penger eller gitt i gave fra noen andre er foreldrene like erstatningspliktige som om dette var naboens PC.

Lenke til kommentar
Det burde de ha gjort -før- melk ble tømt.

Jepp, vanskelig å snakke en PC bra igjen.... :hmm:

En pc kan alltid erstattes - men det er ikke alltid tilfelle med et ødelagt mellommenneskelig forhold! Selvfølgelig burde de snakket sammen før, men det er ikke for sent å gjøre det nå heller!

Lenke til kommentar
En pc kan alltid erstattes - men det er ikke alltid tilfelle med et ødelagt mellommenneskelig forhold! Selvfølgelig burde de snakket sammen før, men det er ikke for sent å gjøre det nå heller!

Så klart, vi er vel ikke dumme.... det er bare det at det er OT.

Lenke til kommentar

Hvordan kommer du frem til den tolkningen? Jeg er ingen jurist så du kan godt ha rett, men jeg finner ingen insentiv for slike handlinger i disse lovene.

§ 30. Innhaldet i foreldreansvaret.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.

Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.

§ 38. Vergen handler på den umyndiges vegne i formuessaker, når ikke annet er bestemt, og styrer hans midler i den utstrekning dette ikke hører under overformynderiet eller den umyndige selv, eller ved gyldig bestemmelse av arvelater eller giver er overlatt til andre.

Lenke til kommentar

Hvordan du tolker disse lovene tror jeg det er ingen som vet hvis du tolker de slik at foreldrene har lov til å ødelegge verdier og gjenstander som tilhører barna som en del av oppdragelsen.

I så fall foreslår jeg et par lesebriller. Det følger av bestemmelsene at foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser for barna i personlige så vel som økonomiske forhold. Dette inkluderer forvaltningen av barnas eiendeler i oppdragelsesøyemed.

Nytteløs ødeleggelse for ødeleggelsens egen del er jeg noe skeptisk til, men ikke fullt så skeptisk som jeg er til TS's forklaring.

Lenke til kommentar
I så fall foreslår jeg et par lesebriller. Det følger av bestemmelsene at foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser for barna i personlige så vel som økonomiske forhold. Dette inkluderer forvaltningen av barnas eiendeler i oppdragelsesøyemed.

Nytteløs ødeleggelse for ødeleggelsens egen del er jeg noe skeptisk til, men ikke fullt så skeptisk som jeg er til TS's forklaring.

Håper ikke du ser på ødeleggelse av eiendeler som forvaltning.... hvis du gjør det, er det ikke jeg som trenger lesebriller, tror nok du bør vurdere ett par selv, av den kraftige typen :innocent:

Lenke til kommentar
Med mindre sønnen er en skikkelig jævel, så regner jeg med at moren ikke er til å snakke med.

Eller at det kanskje er to meget ålreite personer som bare ikke passer sammen eller får for mye av hverandre av og til.

En allrighte personer ødelegger ikke andres eiendeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...