Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

melk på laptop... annmelde?


sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at min mor (med vilje) tømte melk på min splitter nye laptop... burde jeg annmelde henne?

 

Tuller du? Anmelde din mor for dette? Hvordan er forholdet mellom dere? Har du tenkt hvordan dette vil bli fremtidig?

 

Hell heller melk i bilsetene hennes, smykkeskrinet, shampoen og alt anna du kommer over... :dribble:

Lenke til kommentar

Politiet har verken tid eller ressurser til slikt. Du kan prøve forliksrådet da. Forliksrådet er til for småsaker om skadeverk, pengetvister osv. Du melder saken inn for forliksrådet, som så kaller deg og motparten inn til en "mekling". Om motparten ikke møter uten god grunn, dømmes det fraværsdom (som regel i anklagers favør tror jeg). Møter begge parter, er der lekdommere som tar en avgjørelse etter å ha hørt begge parter. Dette er juridisk bindende i så måte at "taperen" må selv ta saken videre i sivil domstol om han er uenig i utfallet, ellers må han betale.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Vedkommende er antageligvis mindreårig, og kan derfor ikke gå til sak (alene).

Hvorfor sier du slike ting....

 

1. Gå til sak? Det er en anmeldelse vi snakker om

2. Hvis det blir rettssak av en anmeldelse blir det staten mot moren på vegne av anmelder

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Vedkommende er antageligvis mindreårig, og kan derfor ikke gå til sak (alene).

Hvorfor sier du slike ting....

 

Fordi det medfører riktighet.

 

1. Gå til sak? Det er en anmeldelse vi snakker om

 

Bruker likferd snakket om forliksrådet, som er en instans i sivile saker. I sivile saker er ikke umyndige prosessdyktige med mindre det følger av særlig lovbestemmelse, jf tvisteloven § 2-2.

Lenke til kommentar
Fordi det medfører riktighet.

Tror du blander litt lort og pannekake her... en mindreårig umyndig person kan gå til anmeldelse. Blir det rettsak av dette blir det automatisk utpekt en aktor for saken mens den andre parten får utnevnt en forsvarer.

 

Du snakker om sivile saker, saksøking, etc.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Fordi det medfører riktighet.

Tror du blander litt lort og pannekake her... en mindreårig umyndig person kan gå til anmeldelse. Blir det rettsak av dette blir det automatisk utpekt en aktor for saken mens den andre parten får utnevnt en forsvarer.

 

Du snakker om sivile saker, saksøking, etc.

Ta deg en bolle, les tråden på nytt, uten å hoppe over vesentlige innlegg.

Lenke til kommentar
Det har seg sånn at min mor (med vilje) tømte melk på min splitter nye laptop... burde jeg annmelde henne?

 

Å, kom igjen..

Hvis moren din tømte melk i læppisen din med vilje, og du seriøst vurderer muligheten for å anmelde henne, tror jeg ikke all verdens juss kan hjelpe dere.

Psykologer, rådgivere og miljøarbeidere kan hjelpe dere langt bedre enn politiet og rettsvesenet.

 

Forøvrig antar jeg at dette er en dårlig spøk, inntil trådstarter motbeviser det.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke forsvare moren din sitt "krumspring", men. Hva gjør at moren heller melk i laptopen til sønnen? Det kan jo være en helt udreglig sønn?!

 

Alder er vel vesentlig for hvilke løsninger som er mulige her.

Har du forresten kjøpt laptopen selv, med egne midler?

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke forsvare moren din sitt "krumspring", men. Hva gjør at moren heller melk i laptopen til sønnen? Det kan jo være en helt fordreglig sønn?!

 

uansett grunnen hvor ille evt. sønnen er, så kan jeg ikke se at det skal være noe grunn til å ødelegge utstyr for tusner av kroner.

greit nok om hun hadde tatt fra han latoppen i f.eks 2 uker, men å ødelegge den blir noe litt annet.

Lenke til kommentar
Jeg er selvfølgelig enig i det.

 

Men, mors handling kan vel rent juridisk tolkes som en "rettferdig" straff, gitt at sønnens oppførsel er tilsvarende?!

Eierskap/alder er vel vesentlig.

Nei, det kan det ikke.... å ødelegge verdier som kanskje senere vil bety ett viktig del av utdanning er helt uakseptabelt.

 

Fordi om man ikke er myndig så er det IKKE slik at barnas eidendeler er foreldrenes.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er man ikke juridisk eier av penger tilegnet på eget vis langt under normal myndighetsalder? Isåfall, om laptopen er kjøpt med egne midler, ligger det kanskje noe der.

 

Ville kanskje heller tatt kontakt med barnevernet om jeg var TS. Uansett hva som ligger til grunnlag for hendelsen, er mor i dette tilfellet neppe helt stabil psykisk sett om det er slik hun "vinner" krangler. Har man først så liten selvkontroll at man gjør slik, er det fort mye annet som kan skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...