Promoto Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei Tillater meg å spørre de av dere med erfaring fra bærbare med gode skjermkort for videoredigering (spill). Jeg skal ikke spille, men trenger en bærbar (helst ikke slepebar) pc hvor jeg kan jobbe mye med flere/tunge bilder samt videoredigering i HD (1080p). Forstår det slik at jeg nok bør ha en bærbar med godt skjermkort som kan takle videoer med ulike komprimeringer og høy oppløsning. Filmer blant annet med Canon 5D2 (.mov) samt videokamera i AVCHD. Andre ønsker: - Skjerm; ikke større enn 15" (komma noen desimaler). Helst 14". Da den skal kunne fraktes ofte. - Oppløsning minimum 1440x900. Dersom 15" kan det være mer(!). - Bør være noe solid bygget og tåle normal frakt i sekk. - Rimelig rask prosessor (tid er et viktig parameter). - HDMI-utgang for tilkoblin skjerm. - Pris ikke mer enn 15.000 + mva (dvs. 18750 inkl. mva) Har skjønt at det er store forskjeller i skjermkortene som leveres de bærbare. Har lest litt og funnet følgende nettside som visstnok er en god side for sjekk av skjermkort (for spill): http://www.notebookcheck.net/Computer-Game...ds.13849.0.html Har tidligere blitt litt frelst på Lenovo T400s: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjer...9.ece?curPage=2 som også selges hos blant annet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481892 (kr. 19000) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481893 (kr. 17000) Core 2 Duo SP9400 2.4 GHz prosessor. Intel GMA 4500MHD Dynamic Video Memory Technology 5.0 - Mistenker at dette skjermkortet kanskje ikke er godt nok for full HD ved videoredigering?? - Tror prosessoren er sterk nok, men noen som har mer peiling/erfaring?? - Er SSD å foretrekke til videoredigering?? Eller bør jeg jakte mer på en bærbar av type "spillemaskin"?? Ser at Multicom har følgende: 15.6" LED Full HD, Intel Core i7 mobile, GF 260M/280M http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10577404 - 15.6" Wide LED HD+ 1600x900 matt (non-glare) - Intel Core i7 820QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 3.06GHz) 8MB Smart Cache 45W - 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x2GB) - GeForce GTX 260M 1GB - Bluetooth / 3G / Vista... Til den nette sum av 17.658 kroner! Altså innenfor budsjett... - Her bør nok skjermkortet være langt bedre? - Og prosessoren er ut fra hva jeg forstår langt bedre?? - Vil en oppløsning på denne maskinen med Full-HD 1920x1080 blank ende opp med veldig små pixler?? Har for øvrig 24" dell i 1920x1200 som jeg har på skrivebordet... Ellers så er det en liten ulempe at den er "hele" 15,6" og ikke 14,1"... Videre så veier den 3,2 kg og ikke 1,8 kg som er tilfellet for Lenovo... Vil ha en tranportabel pc!! Er nå strålende fornøyd med en Toshiba som har 12,0" skjerm og oppløsning 1400x1050. Kanskje er pixlene litt i minste laget ved intens jobbing... Vel... - Trenger gjerne noen tips fra dere som har erfaring og evt. kan bidra med tips på andre pc-er. Er veldig takknemmelig for hjelp! Promoto Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 intel HD4500 takler såvidt HD på youtube her burde du gå for noe ala nvidia GT240m eller oppover.. god skjerm er viktig til redigering så her blir det mest sannsynlig at du må bestille fra dell eller multicom for å få skikkelig oppløsning SSD er fett, men dyrt... det man tjener på SSD er oftest raskere reaksjon av det som ligger på disken, som raskere boot om man har OS på den og raskere oppstart av programmer.. men uansett vil jeg anbefale om du kan å vente med kjøp av ny maskin i en par uker til du kan få noen av disse maskinene med windows 7 Lenke til kommentar
reds Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Er Mac helt utelukket? Lenke til kommentar
Promoto Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 intel HD4500 takler såvidt HD på youtube her burde du gå for noe ala nvidia GT240m eller oppover.. god skjerm er viktig til redigering så her blir det mest sannsynlig at du må bestille fra dell eller multicom for å få skikkelig oppløsning SSD er fett, men dyrt... det man tjener på SSD er oftest raskere reaksjon av det som ligger på disken, som raskere boot om man har OS på den og raskere oppstart av programmer.. men uansett vil jeg anbefale om du kan å vente med kjøp av ny maskin i en par uker til du kan få noen av disse maskinene med windows 7 Takk for gode svar! Finnes det andre leverandører som kan "skreddersy" bærbar pc ut fra egne ønsker? Er det noen andre leverandører som kan være aktuelle? - Ser at Multicom pc-en har en veldig dum løsning med dvd på venstre side og masse ledningskrøll i veien for muspekeren på høyre side (er høyrehendt!)... Rart at de ikke klarer å bytte side på slikt?... Promoto Er Mac helt utelukket? Skulle ønske jeg kunne gått for en mac pro. Liker designen og jobber av og til på mac ved videoredigering hos kunde. MEN jeg kan ikke mac. Har brukt pc i alle år. Har mye pc-programvare og har ikke tid/overskudd til å knote med mac i timesvis for å få ting noenlunde til å virke... dessverre... Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) jeg veit bare om multicom, zepto og dell som leverer skreddersydde laptoper på det norske markedet pr. i dag... ja multicom maskinene har mye tull på høyre side... har sett det, og liker det ikke... selv på min acer har jeg optisk drev, jack inngangene for lyd og 2 usb porter på høyre side, og det går greit, da jeg enda på 1 år ikke har brukt drevet, og bruker trådløs mus med nano sender som ikke er i veien.. litt ork med headphones når jeg spiller fordi jeg slår borti men er OK.. Endret 14. oktober 2009 av vesleengen Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har en av Clevo (multicom maskin) med musa osv på høyresiden, og har aldri hatt problem med at ledninger er i veien. Er jo ikke værre enn å bare å flytte ledningene opp langs siden og bak laptopen? Lenke til kommentar
Promoto Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg har en av Clevo (multicom maskin) med musa osv på høyresiden, og har aldri hatt problem med at ledninger er i veien. Er jo ikke værre enn å bare å flytte ledningene opp langs siden og bak laptopen? Du har nok mye rett i at det er uproblematisk under det meste av arbeidet. Men er litt redd at dette blir en ting å irritere seg over - kanskje litt unødvendig - men små nyanser kan forstyrre... For øvrig bruker jeg også trådløs muspeker, så da er det en ledning mindre, men en liten pinne som står ut (om jeg ikke får bluetoothen til å virke 100 % da på ny maskin)... Endret 15. oktober 2009 av Promoto Lenke til kommentar
Promoto Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 men uansett vil jeg anbefale om du kan å vente med kjøp av ny maskin i en par uker til du kan få noen av disse maskinene med windows 7 Noen som vet om Windows 7 vil være bedre på grafikk og hastighet? jeg veit bare om multicom, zepto og dell som leverer skreddersydde laptoper på det norske markedet pr. i dag... Sjekket Zepto nå. De har ikke rare greiene. Før var det langt mer konfigurering mener jeg å huske. Noen som har andre, evt. utenlandske forslag?? Promoto Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 har brukt windows 7 i en mnd nå, og alt er mye raskere en da samme maskina hadde vista Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå