Gå til innhold

Trenger eksperthjelp! Holder maskinen på å dø?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et a7v8x hovedkort, en xp2400 cpu overklokket til 2200 mhz og en twinmos 333 mhz 512 mb rambrikke for å nevne noe. Maskinen er vannkjølt.

Etter å ha prøvd å økt multiplieren ett hakk og økt vcore til 1.7 kom det masse grafikkstøy på skjermen, både i dos, bios og i windows. Jeg lastet inn default settings i bios slik at både ram, vcore og cpu-speed ble satt ned til det det skulle være, men det hjalp ingenting. Jeg slår så av pc'en og lar den være av ei stund. Da jeg starter den opp fungerer den fint ei lita stund før grafikkstøyen popper opp og maskinen må slås av. Grafikkstøy er tilfeldige firkanter spredt ut over skjermen, deler av skjermbildet henger igjen, fargede prikker osv.

Kan noen hjelpe meg med dette?

Takk!

ps (jeg har kjørt maskinen med høyere cpu hastighet og vcore før, samt at tempen aldri har vært i nærheten av et farlig nivå. Jeg har og prøvd å bytte skjermkort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du montert kjøleribber på minne til skjermkortet?

hvis ja, brukte du AS termiskpasta/lim?

hvis ja igjen, så kan det være feilen, jeg ødela et skjermkort for ca et år siden med at _litt_ as kom utenfor brikken og på pinnene.

Edit: never mind, så du hadde prøvd å bytte skjermkort

Lenke til kommentar

Takk for svar Dimm. Såvidt jeg vet har det ikke oppstått noen lekasje i systemet. Jeg tenkte faktisk på det og kunne ikke se noen merker på kortet. Det er bare så irriterende siden jeg ikke vet hvilken komponent som lager problemer. Kanskje det er cpu eller hovedkort eller ram eller 3dkort :)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser at du har satt default settings i BIOS, men har du prøvd å resette BIOS ?

Gjøres enten ved å ta ut batteriet på MoBo/flytte en jumper, eller begge deler. Det er lov å håpe på at det kan være noe så enkelt :wink:

Lykke til !

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ser at du har satt default settings i BIOS, men har du prøvd å resette BIOS ?

Gjøres enten ved å ta ut batteriet på MoBo/flytte en jumper, eller begge deler. Det er lov å håpe på at det kan være noe så enkelt  :wink:  

Lykke til !

Jeg resatte bios. Tok ut batteriet og flyttet jumper. Maskinen startet opp som om det skulle være første gang osv... Men problemet fortsatte. Vel, jeg byttet skjermkort enda en gang og lot maskinene stå på ei stund. Da viste det seg at samme problem oppstod på maskin nr 2. Jeg konkluderer derfor med at mitt Creative 3Dblaster GF4-T4600 er blitt defekt etter ett knapt år i tjeneste.. *snufs*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...