2die4 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 I hus har vi to veldig gamle norske 1000w Elvarm ovner (se bilde). De fungerer strålende, men de er jo eldgamle. Mener å tro at de er flere tiår gamle. Er det en fare forbundet ved bruk av så gamle elektriske ovner? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 ville ikke si de ser særlig sikre ut... pars hadde jeg bytta de ut til feks veggmonterte... er det en stråleovn? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg hadde ikke tort å latt den der stå på ubevoktet iallefall.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg ville IKKE brukt de der. Koster ikke så mye for nye ovner, adskillig billigere enn hus Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ikke bruk de der. Sikkert total mangel på termostat osv. Så kjøp deg heller noe nyere ovner med termostat osv Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Dette er nok ikke stråleovner. Det er riktig at disse er fra tiden før termostatfunksjonen. Faren min (elektriker) sverger til disse ovnene. Dette er ovner som har vært i bruk innad i familien i alle år. De var nok i bruk på gutterommet hans som liten Kanskje på tide med en utskiftning. Bor i samme hus, så liker vel ikke helt tanken på at disse er i bruk i etasjen over meg. Endret 14. oktober 2009 av 2die4 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg ser ikke noe problem med å bruke disse ovnene, bare pass på at de ikke er fulle av støv. Frittstående ovner uansett type og årsmodell bør aldri brukes uten oppsyn. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Dette kan nok din far bedre enn noen på dette forumet! Ser ut som kabelen er ny, så han har sikkert hatt den opp og sjekket status på den. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Problemet er når at det blir støv og annet dritt, og ved feil så er det ingen termostat som slår de av, de bare fortsetter og varme og vips så brenner det. Et annet problem er nok at overflate temperaturen på varmelementet er så høy at det rett og slett steker støv, som ikke er noe særlig for helsa heller. Endret 15. oktober 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 De fleste ovner jeg har kikket på som har termostat, er det snakk om en komfort termostat. Den vil med andre ord kun føle på varmen i rommet, ikke overoppheting av elementene. dette ser man bla. i forhold til oljefylte ovner, MED termostat, men brenner like herlig opp. Jeg mener fortsatt ovnen kan brukes, dog under oppsyn, som alle frittstående ovner. Det kan dessuten være en god idè å rengjøre den innvendig ved å blåse/suge ut støv og skit. Ovnen er fra den tiden man lagde ting for å holde, og hadde den vært min skulle jeg i alle fall ikke kastet den så lenge den virker! Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Disse ovnene er knallbra! Bare pass på at de ikke er full av støv så skulle det gå helt fint. Skader ikke å ha de under oppsyn da! I stuen bruker selv en Pyrox varmeovn som er fra senest på tidlig 70tall, sikkert eldre, en sånn med et spindelvev på Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Plutselig tok folket helomvending her I vinterhalvåret står nok disse på konstant døgnet rundt selv uten oppsyn. Men som med alle frittstående ovner så er jo det en risiko man selv velger å ta. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Stålplater, keramikk og asbest er vel ikke akkurat kjent for å brenne så forferdelig godt, så nei, de er nok ikke spesielt brannfarlige. Men eventuelle gjenstander som blir lagt oppå eller faller nedi ovnen kan jo selvfølgelig ta fyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå