Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammel elektrisk ovn - Brannfarlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke stråleovner. Det er riktig at disse er fra tiden før termostatfunksjonen. Faren min (elektriker) sverger til disse ovnene. Dette er ovner som har vært i bruk innad i familien i alle år. De var nok i bruk på gutterommet hans som liten :wow: Kanskje på tide med en utskiftning. Bor i samme hus, så liker vel ikke helt tanken på at disse er i bruk i etasjen over meg.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Problemet er når at det blir støv og annet dritt, og ved feil så er det ingen termostat som slår de av, de bare fortsetter og varme og vips så brenner det. Et annet problem er nok at overflate temperaturen på varmelementet er så høy at det rett og slett steker støv, som ikke er noe særlig for helsa heller.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

De fleste ovner jeg har kikket på som har termostat, er det snakk om en komfort termostat. Den vil med andre ord kun føle på varmen i rommet, ikke overoppheting av elementene.

dette ser man bla. i forhold til oljefylte ovner, MED termostat, men brenner like herlig opp.

Jeg mener fortsatt ovnen kan brukes, dog under oppsyn, som alle frittstående ovner. Det kan dessuten være en god idè å rengjøre den innvendig ved å blåse/suge ut støv og skit.

Ovnen er fra den tiden man lagde ting for å holde, og hadde den vært min skulle jeg i alle fall ikke kastet den så lenge den virker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...