Svirre91 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Vil tro at fordelen med cruise control er at man over lengre strekninger slipper å bruke gasspedalen.Ser det i min bil at den justerer pådraget selv, og bruker mindre gass på plasser der jeg vile ha holdt den. Har økonomimåler... Har man biler foran seg kan man få raskere reaksjon med å få foten bort til bremsen. Ser meg enig i den. Du kommer raskere til bremsen ved å kun ta beinet framover istedet for å ta det fra gass-pedalen og så over til bremsen. Det er snakk om bare noe hundre-dels sekund, men det kan faktisk være avgjørende i enkelte tilfeller. Ulempen ved CC er at den kan være morsom når du kjører på en vei som er bølgeformet, og ikke har flyt på CC'n, så får du en skikkelig huskestue. Kjørte en Mercedes med båt på slep sammen med faren min, og da kjørte vi med CC helt til den delen av veien som vi kjørte på var slik. Det var røkk-å-napp så den slo vi fort av. xD Men i korte trekk; avslappende og mer økonomisk på drivstoffet Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 På nye biler med panikkbremseassistanse vil det være slik at bilen oppdager at man slipper gasspedalen raskere enn normalt og vil da allerede før man treffer bremsepedalen med foten starte opp ABS-pumpa og gjør klar til maks oppbremsing på samme tidspunkt som man rører bremsepedalen. Å starte ABS-pumpa kan ta så mye som et kvart sekund. Den funksjonen vil naturlig nok ikke eksistere dersom man ikke holder foten på gasspedalen. Den ekstra reaksjonstiden man får ved å ikke holde foten på gasspedalen blir da helt borte. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg har det inntrykket av at Norge generelt har for mange bakker og daler til at CC fungerer som det skal. Nå har jeg ikke prøvd det så veldig mye bortsett fra i en gammel Chevrolet G30 (prøvd en gang) og mer regelmessig i Toyota Rav4. CCen i Chevroleten fungerte veldig mye bedre, mulig pga. dreiemomentet. Men i Raven så merker jeg ofte at denne slakker gjerne ned til 60-70 før den begynner å sige seg opp mot 80 igjen, så det er ofte jeg føler at jeg må gasse på litt ekstra for å ikke sinke trafikken. Dette blir litt mye stress føler jeg. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 På nye biler med panikkbremseassistanse vil det være slik at bilen oppdager at man slipper gasspedalen raskere enn normalt og vil da allerede før man treffer bremsepedalen med foten starte opp ABS-pumpa og gjør klar til maks oppbremsing på samme tidspunkt som man rører bremsepedalen. Å starte ABS-pumpa kan ta så mye som et kvart sekund. Den funksjonen vil naturlig nok ikke eksistere dersom man ikke holder foten på gasspedalen. Den ekstra reaksjonstiden man får ved å ikke holde foten på gasspedalen blir da helt borte. Hva har det med CC å gjøre? En annen ting jeg lurer på er om denne funksjonen bare starter abs pumpa og ikke selve bremsefunksjonaliteten. Litt dumt hvis du slipper gassen litt fort fordi du skvetter av en ting i veien/at du evt var igjen en bil ganske fort, for så også kaste beinet over på bremsen for å bremse bare litt. Hvis systemet går da i full nedbremsing så er det litt rart syns nå jeg. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Den gjør klar til maks oppbremsing, men den vil ikke "blokkere" bremsene med en gang du rører pedalen. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Litt dumt hvis du slipper gassen litt fort fordi du skvetter av en ting i veien/at du evt var igjen en bil ganske fort, for så også kaste beinet over på bremsen for å bremse bare litt. Hvis systemet går da i full nedbremsing så er det litt rart syns nå jeg. Det fungerer ikke riktig så "enkelt". Bremsesystemet beregner flere parametre før det hjelper deg med panikkbrems. Systemet beregner hvor fort du slipper gasspedalen og hvor lang/kort tid det tar fra gasspedalen er sluppet til bremsepedalen begynner å bli trykket inn. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 På nye biler med panikkbremseassistanse vil det være slik at bilen oppdager at man slipper gasspedalen raskere enn normalt og vil da allerede før man treffer bremsepedalen med foten starte opp ABS-pumpa og gjør klar til maks oppbremsing på samme tidspunkt som man rører bremsepedalen. Å starte ABS-pumpa kan ta så mye som et kvart sekund. Den funksjonen vil naturlig nok ikke eksistere dersom man ikke holder foten på gasspedalen. Den ekstra reaksjonstiden man får ved å ikke holde foten på gasspedalen blir da helt borte. Hva har det med CC å gjøre? Det var et direkte argument mot at "CC gir deg bedre reaksjonstid". Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Men i Raven så merker jeg ofte at denne slakker gjerne ned til 60-70 før den begynner å sige seg opp mot 80 igjen, så det er ofte jeg føler at jeg må gasse på litt ekstra for å ikke sinke trafikken. Dette blir litt mye stress føler jeg. Høres da ut som en defekt CC med mindre bilen er så svak at den ikke greier og holde farten. På de jeg har prøvd så holder den farten helt nøyaktig så sant bilen har krefter til og dra i bakken på valgt gir. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hvis jeg trykker ACC så klarer jeg å justere farten, og bilen er jo ikke "svak". Men kan det ha noe med at det kun er 3-trinns kasse på denne bilen, som gjør at tredjegiret er litt "svakt". Farten kan finne på å synke så betraktlig at den blir nødt til å gire ned i andre for å komme opp i riktig fart. Mulig CCen er feilprogrammert. Men er ikke mitt problem, er heldigvis ikke min bil. Rav må bli litt råere og få bedre plass om jeg skal bruke penger på en slik en. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 På nye biler med panikkbremseassistanse vil det være slik at bilen oppdager at man slipper gasspedalen raskere enn normalt og vil da allerede før man treffer bremsepedalen med foten starte opp ABS-pumpa og gjør klar til maks oppbremsing på samme tidspunkt som man rører bremsepedalen. Å starte ABS-pumpa kan ta så mye som et kvart sekund. Den funksjonen vil naturlig nok ikke eksistere dersom man ikke holder foten på gasspedalen. Den ekstra reaksjonstiden man får ved å ikke holde foten på gasspedalen blir da helt borte. Hva har det med CC å gjøre? Det var et direkte argument mot at "CC gir deg bedre reaksjonstid". Og da snakker vi også om nyere biler enn en 20 år gammel merce. Har ABS, innsprøytning og CC, men pannikkbremsassistanse finnes kun på betydelig nyere biler, snakker da gjerne om nyere enn ti år, og er da sannsynligvis ikke standard da heller..... enda. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du regner vel med at alle har over 20 år gamle biler? PBA er ganske standard på "nyere" biler, Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da snakker vi vel nyere enn 10 år. Gjennomsnittsalderen på norske biler er på nærmere 15 år. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da snakker vi vel nyere enn 10 år.Gjennomsnittsalderen på norske biler er på nærmere 15 år. Feil, den er på rundt 10 år. http://www.ssb.no/bilreg/ Ved utgangen av 2008 var gjennomsnittlig alder på de registrerte personbilene 10,3 år, mot 10,2 år på samme tid i 2007. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå