OddArneBorset Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Har en formidabel lysbildesamling, og en i sin tid veldig dyr og bra lysbildefremviser. Fremdeles er projektorer av god kvalitet veldig,veldig dyre, så det er ingen selvfølge at man skal digitalisere de gamle lysbildene. Er det noen som har prøvd å gå motsatt vei, nemlig "skrive ut" digitale bilder til lysbildefilm, for så å bruke disse i den gamle gode lysbildefremviseren ???? jeg mener fremdeles at skarphet, kontrast og fargedybde med den gamle lysbildefremviseren overgår de data-projektorene jeg har opplevd, men er åpen for motargumenter. Jeg innser (og benytter meg av) selvfølgelig alle andre fordeler med digitalisering av analoge bilder når det kommer til lagring, gjenfinning og bildebehandling. Min kjære samboer påstår at spørsmålet mitt er helt bak mål, og at dette er et forsøk på å gå baklengs inn i fremtiden. Hvem har rett ? Lenke til kommentar
Sportsfanthomas Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hva slags printer er det som skriver ut på lysbildefilm? En kjekk sak fra HAMA kanskje? Jeg tenker som så: Du må printe ut et bilde i god størrelse, minimum A4. Må være på matt papir, så du slipper refleksjoner. Dette må du avfotografere med sylskarp optikk (gjerne macro). Gir deg en kostpris på utskrift + film + fremkalling + ramme til montering. Minimum 30 kroner pr bilde, + ganske mye svinn dersom du ikke er en djevel på avfotografering av 2-dimensjonalt materiale. Helt håpløst prosjekt, spør du meg! I samme bås som å spesialimportere NTSC videobånd fra USA, digitalisere disse på mac, for så å brenne ut på DVD, og påstå at dette ble mye bedre enn å dra på platekompaniet for å kjøpe DVD'en til 59,- Helt håpløst prosjekt... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Min kjære samboer påstår at spørsmålet mitt er helt bak mål, og at dette er et forsøk på å gå baklengs inn i fremtiden. Hvem har rett ?Er nok redd samboeren din har rett. For det første - det finnes vanvittig gode projektorer på markedet nå, og selv om lysbildefilm gir utrolig gode nyanser, vil du ikke på noen som helst måte klare å gjenskape dette på filmen fra et digitalt medium. Går du for metoden skissert over, vil du miste masse informasjon i utskriften, og benytter man andre løsninger skal du ikke ha mange digitale bilder før det er mer lønnsomt å svi av 10-20kkr på en skikkelig HD-projektor og kalibreringsutstyr. Langt mer anvendelig er det også, ikke minst til filmfremvisning etc. Jeg tror du har mer å hente på å sjekke ut projektormarkedet, og heller kose deg med lysbildene du allerede har tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå