Gå til innhold

Serial ATA boot mislykkes med IDE kontrollerkort fra Promise

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurte på om noen her er smarte nok til å hjelpe meg med denne.

Installerte i dag en S-ATA disk (Raptor) på mitt ASUS A7N8X hovedkort.

Problemet?

Jeg har en Promise Ultra133TX2 IDE kontroller i tillegg.

Hva er problemet da?

Promise Ultra133TX2's BIOS kjøres FØR SATA kontrolleren på kortets BIOS, noe som fører til at "Drive 1" og da "Active disk" blir satt til en av Ultra133TX2 kontrollerens harddisker i stedet for SATA-kontrolleren. Vips, Windows blir ikke bootet fordi SATA disken ikke er Active disk!

Eneste workaround er å plugge strømmen fra alle diskene koblet til IDE kontrolleren. Da bootes SATA disken med Windows. Diskene på std IDE på HKet funker fint, da de er satt til å starte ETTER SATA kontrolleren.

Så i praksis blir problemet at Promise kontrolleren BOOTER i bios FØR SATA kontrolleren.

SATA kontrolleren har IRQ 18 og Promise ligger nå i nederste PCI slot, med IRQ 16 tror jeg. Før jeg flyttet den ned et hakk hadde den IRQ 17.

Uansett, dette var da et herk!! MÅ jeg kjøre Windows på en av Promise kontrollerens disker? Da er liksom hele poenget med en så rask disk til Windows borte!

Hjelppppp jeg dør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan lett forandre på det ved å gå i dos å skrive fdisk, for deretter å manuelt sette active disk derfra.

Det prøvde jeg.

Det hele løste seg ved at jeg fikk til en fresh installasjon av Win XP og la inn driveren til Serial ATA ved å trykke F6 osv. men det skal nevnes at jeg måtte gjøre dette med alle harddiskene og alt tilkoblet, merkelig nok noe som ikke funket første gang, men tredje gang da gikk det som det var meningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...