myhken Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Har Windows 7 Pro RTM 64bit på en av mine bærbare pcer. På den pcen opplever jeg et merkelig, men irriterende problem. Pcen har to interne disker og en rekke nettverksdisker via arbeidsgruppe. Problemet går ut på at det virker som jeg mister tilgangen til nettverksdiskene hvert 4-5 minutt, og hvis jeg skal åpne en fil, dokument etc fra en av diskene tar det x antall sekunder før dokumentet eller filen kommer opp. Og går jeg i Windows utforsker søker den i ca 20 sekunder hver eneste gang, før diskene kommer opp. Jeg har ikke samme problem på pcen som kjører Windows 7 pro RTM 32bit og heller ikke noen av de andre pcene og serverene jeg har her hjemme. De to serverene pcen har disker koblet opp mot kjører begge Windows 2008 Enterprise server. Det tar faktisk så "lang" tid at jeg rekker å åpne et eksternt skrivebord og åpne dokumentet derfra fra samme pc, før det dukker opp på pcen jeg jobber på. Derfor er det nokså irriterende. Noen som vet noen triks, eller har noen mening om hva dette kan være. Problemet oppstår også etter restarter etc. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Oppdater driveren eller prøv med et annet nettverkskort. Tror mest at det er et skadet kort enn en driver. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Oppdater driveren eller prøv med et annet nettverkskort. Tror mest at det er et skadet kort enn en driver. Det er en bærbar pc, og jeg har ikke hatt problemer med nettet før jeg installerte W7. Har installert den nyeste driveren, som fulgte med W7 Update. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 PS: Det er ikke problemer med nettet generelt. Jeg kan fint laste ned 4.5 GB fra internett uten avbrudd, men det er på diskene på internettet som jeg har problemene. Kan også laste ned mange GB fra intern nettet når den først har kontakt, også uten avbrudd. Men om jeg venter 4-5 minutter, så virker det som den må "starte opp diskene" før jeg får kontakt igjen. Men serverene har selvsagt ikke diskdvale og heller ikke pcen jeg bruker. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Sjekk strømalternativene. Mulig den setter adaptere i hvilemodus etter så så mange minutter. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Hei, Hadde samme problem som deg - min stasjonære pc har et realtek 1Gb NIC onboard. Med jevne tidsintervaller ble nettverksdiskene mine koblet fra (Server 2008 RC2). Byttet drivere, reinstallerte men til ingen nytte. Satt inn et intel NIC... har ikke opplevd det samme etterpå. Mest sannsynlig så er det et driverproblem, vil jeg tro, men siste versjon av driverne til realtek fikser IKKE problemet. Snabelen Endret 15. oktober 2009 av Snabel Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg sliter fortsatt med dette problemet. Jeg mister tilgangen til nettverksdiskene mine etter bare ett par minutter, konstant. Har sjekket og det finnes ingen nyere driver til nettverkskortet mitt. Det er som sagt ikke noe feil med nettet om jeg laster ned (hverken fra internett eller internettet), men når jeg ikke har brukt diskene på to minutter (ca) så er tilgangen borte og det tar laaang tid før jeg får kontakt igjen (30-60 sekunder innemellom). Nå har jeg laget en .bat fil som kjører kommandoen dir /s på en av nettverksdiskene konstant, og da har jeg tilgang hele tiden. Men .bat filen tar mye CPU kraft av en eller annen grunn. Finnes det et lite program eller noe som kan holde liv i nettverksstasjonene som ikke bruker noe særlig med båndbredde eller CPU kraft? Det holder med at jeg kjører .bat filen på en av mine nettverksdisker, den holder da alle forbindelsene oppe. (også til andre servere). Det gjør problemet egentlig enda mer merkelig. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) tipper denne hacken funker litt bedre enn å be cmd list opp alt av filer og mapper @echo off pushd \\server1\mappe_med_faa_filer\ :1 ping server1 dir goto :1 @echo on Men når det kommer til hovedproblemet stiller jeg også med fint lite... Endret 22. oktober 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ja den halverte CPU bruken, men den ligger fortsatt på 25%.... Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ta kontakt med leverandøren av maskinen. For meg virker det som at det er noe galt med selve nettverkskortet. Hardware interrupts kan føre til høy CPU-bruk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ta kontakt med leverandøren av maskinen. For meg virker det som at det er noe galt med selve nettverkskortet. Hardware interrupts kan føre til høy CPU-bruk. Når jeg ikke kjører .bat filen og bare vanlige programmer ligger CPU bruken på 3-4%. Men du tenker på høy CPU bruk på nettverket? Den har ikke høy CPU bruk når jeg f.eks laster ned filer via nettverket, kun når jeg kjører .bat filen min. Tror heller jeg installerer Windows 7 på nytt enn å sende inn pcen til rep. Får se hvor lenge det går før feilen irriterer meg så mye at jeg gidder å bruke tid på å legge inn alt på nytt. Det er jo denne pcen jeg bruker til spill, og har endelig installert noen spill igjen nå. Kjipt å slette alt igjen. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det er jo akkurat der problemet ligger, at den bruker høy CPU når du bruker ping. Denne skal aldri bruke høy CPU i det hele tatt, faktisk ingen. Noe som med ganske stor sikkerhet er en feil på selve nettverkskortet. Du gjør et stort problem ut av et veldig lite. Om du ønsker å bekrefte feilen skaffer du deg et PCMCIA-kort og teste. Koster bare noen få lapper. Endret 22. oktober 2009 av TCi Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er jo akkurat der problemet ligger, at den bruker høy CPU når du bruker ping. Denne skal aldri bruke høy CPU i det hele tatt, faktisk ingen. Noe som med ganske stor sikkerhet er en feil på selve nettverkskortet. Du gjør et stort problem ut av et veldig lite. Om du ønsker å bekrefte feilen skaffer du deg et PCMCIA-kort og teste. Koster bare noen få lapper. Sant nok...har jo et trådløst USB kort jeg kan teste...se om det blir noe bedre med det. Men det blir i morgen, nå er det senga, opp 05.45 i morgen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Da har jeg feilsøkt litt og har trolig funnet ut hva som er problemet. Installerte i dag en ny Windows 7 installasjon (Ultimate 64bit) og alt fungerte helt bra frem til jeg la inn XP Mode. (Og Microsoft Virtual PC 2007). Da dukket det samme problemet opp igjen, at jeg mister forbindelsen til nettverksdiskene etter bare et par minutter, og det tar 30-60 sekunder før jeg får kontakt igjen. Så det må være en feil i enten Vritual PC eller XP Mode som gjør at jeg får disse problemene. Blir vel til at jeg avinstallerer XP Mode igjen, for jeg trenger det strengt tatt ikke. Edit: Da avinstallerte jeg Virtual PC, og da virker nettverksdiskene som normalt igjen. Problemet er derfor løst, men må prøve å finne ut hvorfor det oppstår. Endret 26. oktober 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Nå er det en stund siden jeg dillet med VPC, men blir det installert virtuelle NICs? Og om det er tilfellet, hvordan blir de prioritert i forhold til de fysiske? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det var et merkelig problem. Bra du fant ut av det. Skal jeg tippe må problemet ligge mellom nettverkskortet og driveren til VPC. Har du testet om dette bare skjer om du bruker en viss innstilling på nettverkskortet i VPC? Kommer ikke på disse i farten nå men. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Det var et merkelig problem. Bra du fant ut av det. Skal jeg tippe må problemet ligge mellom nettverkskortet og driveren til VPC. Har du testet om dette bare skjer om du bruker en viss innstilling på nettverkskortet i VPC? Kommer ikke på disse i farten nå men. Har ikke testet noe mer enn at jeg fant du at det var VPC som var årsaken til problemet. Avinstallerte det nå, og gidder neppe å installere det før jeg eventuelt har funnet en løsning der ute på nett. Synd at jeg ikke fant denne koblingen før, så hadde jeg sluppet en re installering. Men nå fikk jeg inn Ultimate 64bit da (har fått noen lisenser til Ultimate nå også) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå