Gavekort Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei! Jeg drømmer å gå Datateknikk på NTNU, men mangler følgende bakgrunnskrav: R1+R2 og Fysikk 1. Hvordan fungerer det å ta opp slikt? Kan jeg ta R1-matte en gang til om jeg fikk for dårlig karakter på VG1? Jeg går nå VG2 Data & Elektronikk, og har R1 matte; men en karakter som ikke oppfølger NTNU sitt krav. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Du kan ta alle tre fagene som privatist. Du kan vel også ta forkurs for ingeniør, tror jeg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Så jeg har enda et håp om å fullføre drømmen? Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mattekravet er jo "Karakteren 4 eller bedre i 3MX, 3MN eller R2". Men om du vil er det jo som sagt allerede bare å melde seg på til privatisteksamen til våren(oppmeldingsperiode i januar). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg tror jeg tar eksamenen samtidig som jeg er lærling. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tror jeg tar eksamenen samtidig som jeg er lærling. Siden du går yrkesfag må du ta en rekke allmennfag i tillegg. Disse fagene tar man vanligvis på allmenn påbygging, eller påbygging til studiespesialisering. Google allmenn påbygg, så finner du mer info. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Men jeg har lyst til å både ta fagbrevet og få en ingeniør-utdannelse, er ikke dette mulig? Kanskje det er lurest av meg å ta påbygg da. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Om du skal i militæret kan du kanskje ta de kursa da. Det finnest et annet alternativ hvor du slipper å bruke et ekstra år. Flere skoler tilbyr ordninger tilsvarende HiT sin Y-VEI: http://www.hit.no/nxcnor/content/view/brief/21566 Hvis du tar matte valgfag på disse linjene kan du etter endt bachelor ta 2-årig påbygging til master på ntnu. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Men jeg har lyst til å både ta fagbrevet og få en ingeniør-utdannelse, er ikke dette mulig? Kanskje det er lurest av meg å ta påbygg da. Du kan ta påbygg både før og etter lærlingetiden. Eller du kan ta allmennfagene som privatist i lærlingetiden. Du har jo to år på deg, så det burde gå bra hvis du er litt disiplinert. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har litt vansker med matte på grunn av manglende konsentrasjon, men om jeg er målrettet så kan jeg få til selv matte vil jeg tro. Jeg har et år å tenke på om jeg vil bli lærling eller gå påbygg. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Svært mangen tar fagbrev for å så gå på forkurs. Aller ingeniørlinjer er har 20% forkurskvoter. Da er det omtrent garantert å komme inn. Usikker på om den kvoten gjelder NTNU. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 NTNU er ikke et must, men jeg går gjerne på påbygg kun for å komme inn på NTNU. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Er du glad nok i realfag til å ville inn på datateknikk (siden du antakeligvis er servicefag-lærling nå)? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er villig til å jobbe med realfag så lenge jeg ikke sitter hele dagene med regnestykker og lytting. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du har ikke vurdert informatikk i stedet, forresten? Det er et datapreget studie i likhet med datateknikk, men med mindre matematikk. Om jeg har forstått det riktig inneholder dateteknikk ganske mye matematikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Om du generelt sliter med mattefag tror jeg du vil ha problemer med ingeniærutdanningen. Matte går langt utover det enkeltstående faget som heter "matematikk". Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg sliter ikke med matte i bunn og grunn, det er det jeg prøver å få frem. Jeg har bare ikke konsentrasjonen til å regne ut fem sider med algebra-formler. Nå vet ikke jeg hvor mye matte jeg ender opp med på datateknikk, men så lenge det ikke er slik som jeg nevnte så er jeg kvalifisert til arbeidet. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hvis du ikke liker matte så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du vil inn på datateknikk. Har du sett på oppbygningen til studie programmet i det hele tatt? Skal du studere noe sånt noe så burde du heller like matte og fysikk. Men det finnes sikkert et annet studieprogram så passer bedre til deg Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg sliter ikke med matte i bunn og grunn, det er det jeg prøver å få frem. Jeg har bare ikke konsentrasjonen til å regne ut fem sider med algebra-formler. Nå vet ikke jeg hvor mye matte jeg ender opp med på datateknikk, men så lenge det ikke er slik som jeg nevnte så er jeg kvalifisert til arbeidet. Vil sterkt råde deg til å låne deg en calculus 1 bok, evt kan jeg sende deg link til noen løsningsforslag til de ukentlige matteøvingene vi har - for JA det blir nok en del sider med algebra og værre er. Skal ikke si hva du klarer eller ikke klarer, men alle siv.ing linjene her oppe er sterkt preget av matte Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har da strengt tatt aldri sagt at jeg misliker matte da. Leser gjennom programmet nå, og takk for bok-tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå