Gå til innhold

Småprat om det mystiske universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, det hadde jo vært artig.

Uansett om det er fargelagt av profesjonelle eller ikke, så er det fantastisk. Jeg må ærlig innrømme at det har ekstremt store tvil over "alt-har-blitt-til-av-seg-selv"-teorien, grunnet at for meg er dette for godt til å være sant.

Bilder som dette vekker lysten i meg til å dra fram stjernekikkerten igjen. Vinteren er vel ikke så trist og kald når man har en som kan se helt til Uranus … : )

Hadde jo vært et artig vinterprosjekt, å ha som mål å se alle Solsystemets planeter fra Venus til Saturn i stjernekikkert for eksempel.

Kan med hånden foran hjerte si at Universet er noe det som jeg finner mest interessant i livet.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Haha, det hadde jo vært artig.

Uansett om det er fargelagt av profesjonelle eller ikke, så er det fantastisk. Jeg må ærlig innrømme at det har ekstremt store tvil over "alt-har-blitt-til-av-seg-selv"-teorien, grunnet at for meg er dette for godt til å være sant.

Bilder som dette vekker lysten i meg til å dra fram stjernekikkerten igjen. Vinteren er vel ikke så trist og kald når man har en som kan se helt til Uranus … : )

Hadde jo vært et artig vinterprosjekt, å ha som mål å se alle Solsystemets planeter fra Venus til Saturn i stjernekikkert for eksempel.

Kan med hånden foran hjerte si at Universet er noe det som jeg finner mest interessant i livet.

Høres kult ut, du har tydeligvis litt peiling. Du kan vel ikke anbefale noen stjernekikkert i samme slengen, et som ikke er steindyrt, men som allikevel kan se et stykke ut? Har alltid hatt lyt til å kikke litt på andre planeter etc...

Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne ha hjulpet deg, men problemet er at jeg kjøpte den gjennom jobben til min mor, så den eksakte prisen fikk jeg aldri vite og heller ikke hvor de kjøpte den fra. Muligens de hadde noen bånd som gjorde at jeg fikk en form for rabatt, men det var mange tusen jeg måtte ut med iallefall. Husker ikke helt konkret hvor mye, men det var en del.

For en profesjonell og ordentlig stjernekikkert må du regne med å punge ut med en del tusen. Riktignok kan du komme langt med noen få tusen, så det spørs helt hvor mye penger man vil legge i det.

Lenke til kommentar
Høres kult ut, du har tydeligvis litt peiling. Du kan vel ikke anbefale noen stjernekikkert i samme slengen, et som ikke er steindyrt, men som allikevel kan se et stykke ut? Har alltid hatt lyt til å kikke litt på andre planeter etc...

Billigste stjernekikkert-teknologi er speilteleskopene så vidt jeg husker ("Newton reflektor" er to gode billige ord) - men gå for en litt større enn minimum hvis du har tenkt å bruke teleskopet nær bebyggelse; typisk gå for en Skywatcher Explorer eller lignende (nb, har sett denne til halv pris i utlandet i forhold til linket nettbutikk).

De er desverre store beist, skal du ha noe lett må du desverre gå for en annen og dyrere teknologi - og det vil raskt koste skjorta før du får et greit resultat.

Nokså enig - helt enig er jeg ikke dog, da det hadde vært mer "planlagt" at vi kunne se det uten hjelpemidler :p

Når det er sagt dog, så er mikroskopet også kjekt - kan ikke huske quotet direkte, men ala: "Ting som mennesker har laget ser stygt ut i mikroskopet, ting som naturen har laget ser fantastiske ut i mikroskopet".

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Setter på "The Universe" season 1 ep. 1 og forkorter ned mørketiden med litt sunn forundring

over det fantastiske universet... (en gang til... hehe)

1 episode om dagen skulle nok holde de små grå i gang en stund utover vinteren...

Hmmm... der satte du meg på noe....

På tide å finne frem videoen med den godeste Carl Sagan igjen...

"We are all made of stardust...! " :)

Lenke til kommentar

Den fra 1980? Ser at den gjør det solid på IMDB, men er det ikke potensielt mye feilinformasjon i den filmen siden den er så pass gammel?

Så forresten en veldig god film på YouTube her om dagen, fant en linke her på forumet. Klarer ikke å finne den igjen nå, men det var en kamerat av Richard Dawkins som holder et foredrag om universet og the big bang, varer i 1t5min, meget interessant og også morsom...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når det gjelder spørsmålet om univereset har en ende, tror jeg den har en markert vegg. Altså at vi lever inne i et skall. Men dette skallet er 4dimensjonalt eller mer. Dvs at om vi reiser med konstant retning i universet vil vi bare gå i sirkel.

Kan sammenligne dette om vi har et langt ark der vi har tegnet en person. La oss anta at han er levende. Da vil han leve i en 2dimensjonal verden, og han kan da kun gå fram og til bake, eller opp og ned. Om vi da krummer arket og lager en sirkel av det vil personen kunne gå rundt og rundt. For oss som ser det i 3 dimensjoner vil han gå rundt og rundt, men for personen i 2 dimensjoner vil han forsatt føle at han går rett frem.

Lenke til kommentar

Det du sier der er jo en av 3 kjente teorier, men er vel utelukket av de fleste fysikerne. Hørte en god forklaring på hvorfor det ikke kunne være slik, og hvorfor det er som det er, men det er for komplisert til at jeg klarer å huske detaljene eller hvordan det er. Skal legge inn en link til en youtube film hvis jeg finner den ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er viktig å huske på at en 'kraft' er beskrivelsen av noe som virker på objekter; om gravitasjon er et 'filter' i romtid eller gravitioner som partikkelbeskrivelsen av kvantefysikk postulerer, vil det uansett være en 'kraft'. :)

Lenke til kommentar

For meg er det mer ulogisk at universet ikke skulle være uendelig, enn at det er det. Om jeg reiser til "enden", hva skjer da? Treffer jeg en vegg? Treffer jeg en hinne som spretter meg tilbake? Er det noe på den andre siden? Hvis ja, da stopper jo ikke universet der likevel, da er det bare en skillevegg.

Lenke til kommentar

Begrunnelsen for denne noe "slørete" grensen er at utifra bigbang-teorien, var alt materie samlet i ett meget lite punkt. På dette stadiet kan vi si at universets grense var svært klart definert. Så skjedde big bang, og universet utvidet seg i en enorm fart, samtidig med at trykket og temperaturen falt. Mao. universet ble mer "sky-aktig", og grensen ble svakere og svakere. Med dette resonnementet antar jeg at grensen for universet i dag er meget vag.

Så dere mener at "universet" er definert som der det er "noe"? Da er jeg med. Jeg definerer universet som der det kan være noe, et sted der noe kan befinne seg, om det så er masse eller lys eller whatever. Altså, om alle masse var samlet i en klump før Big Bang, så betyr ikke det at "kantene" av masseklumpen er "kantene" av universet, og det betyr heller ikke at ettersom massen går "utover" fra dette punktet, så utvides også universet. 100% tomt univers er også univers, selv om det ikke finnes noe der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...