Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snusa i 2 år. Konsekvenser?

Gjest snuserforgodt

Anbefalte innlegg

Gjest snuserforgodt

Jeg lurer på om man kan få kreft i leppa av å ha snusa i 2 år (her er det ikke snakk om sammenhengende. Hatt to perioder på 2 - 3 måneder uten snus)? Hva med 4-5 år? Jeg har ikke pleid å snuse mye. Kanskje rundt 4 poser til dagen, men i det siste har det økt. Nå går det i 6-8 poser daglig. Er dette mye? Jeg sjekker tannkjøttet ofte. Det ser greit ut. Litt hvitere enn tannkjøttet til et menneske som ikke snuser + at leppebåndet er så og si borte. Tennene er fortsatt fine. Litt gule, men ikke i stor grad. Vil gjerne ha innspill både fra snusere med flere års erfaring & folk med utdanning fra eller interesse for legefaget. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest snuserforgodt

Jeg bruker stort sett sterkere snustyper som skruf sterk, Claq qui og Nick & Johnny forresten. Bruker innimellom mildere typer, men det er de det går mest i.

Lenke til kommentar
Gjest snuserforgodt
har snust i snart 3 år - har ikke merka noe som helst. jeg snuser general ekstra sterk porsjon.

onkelen min har snust i ca 10-12 år. han har heller ikke merket noe annet enn at tennen hans er brun som bare pokker.

Takk for svar. Men bør jeg ta det som et svært negativt tegn at leppebåndet er minimalt? Hvor legger du vanligvis snusen? For meg funker den best fremme.

Lenke til kommentar
har snust i snart 3 år - har ikke merka noe som helst. jeg snuser general ekstra sterk porsjon.

onkelen min har snust i ca 10-12 år. han har heller ikke merket noe annet enn at tennen hans er brun som bare pokker.

Takk for svar. Men bør jeg ta det som et svært negativt tegn at leppebåndet er minimalt? Hvor legger du vanligvis snusen? For meg funker den best fremme.

leppebåndet mitt er også på grensa til minimal og det har ikke hindret meg noe. vil ikke akkurat anse det som negativt.

Jeg legger alltids snusen på venstre siden, med mindre jeg snuser løs.

Grunn til at jeg har den på venstre siden, er fordi at når det begynner å renne, så vises det ikke så godt som det gjør hvis jeg har den på midten.

Lenke til kommentar

Nå er forskere uenig om faktisk snus kan gi kreft. Noen sier den ene, og noe andre sier det totalt motsatte. Så ingen kan si med 100% sikkerhet at snus øker kreftfaren mye.

Men uansett så er det helt klart at snus øddelegger tannkjøttet ditt. For svakt tannkjøtt er heller ikke bra. For svakt tannkjøtt kan føre til at tennene sitter løsere enn de skal. Og at det fører til at de lettere kan miste feste. Og hvem vil vel miste en tann pga det?

Lenke til kommentar
En annen negativ er selvsagt at mennesker i nærheten synes det stinker.

Har aldri opplevd å lukte noen andre sin snus når de snuser? Ser ulempen om du kliner med en/ei som snuser men ellers ikke.

Edit: Angående trådstarter så tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg for, men om du ikke syns nytelsen av snus er verdt risikoen av å få kreft, så anbefaler jeg deg å slutte.

Endret av Aleksmy!
Lenke til kommentar
Da har du i så fall elendig luktesans. :)

Ellers så er det ikke alle som er så ufattelig barnslige med å konstant å lukte etter snus. Jeg snuser ikke, og har absolutt ingen problem med hva folk foretar seg.

Det er en ganske distinkt lukt, man behøver slett ikke "lukte konstant".

Jeg bryr meg stort sett ikke hvordan folk ødelegger seg selv, men klarer likevel ikke se noen positive sider ved snus.

Snusere er imidlertid hakket bedre enn røykere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...