erikstein Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Vil så gjerne prøve ut litt benchmarktesting i linux Skulle gjerne sett hvordan diskene/minne/cpu/systemet yter sånn generelt...har ikke lyst til å installere Win2k bare for å kjøre sisoft liksom... Dessuten så får jeg ikke hdparm (der kan jeg jo teste harddisk'en) i debian til å virke som den skal..av en eller annen grunn.. Noen tips om benchmark programmer? Ja, har lasta ned hwtools (det den fant når jeg søkte på hdparm), men ingenting virker for det.... Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Er du sikker på at hdparm blir brukt med riktig prameter, dvs linux>hdparm /dev/hda5, der hda5 er en gyldig partisjonen? Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Er du sikker på at hdparm blir brukt med riktig prameter, dvs linux>hdparm -t /dev/hda5, der hda5 er en gyldig partisjonen? Husker ikke andre parameteren for å benche med hdparm Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg kan jo bare skrive hdparm, så skal jo alle kommandoer etc komme frem? Funka fint i sin tid når jeg brukte redhat da Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 nei du må skrive hdparm --help får du options. Ellers se man hdparm for hvordan du kjører bench.. på man sider, se undet -t option tror jeg. Så du må kjøre følgde: linux>hdparm -t -? /dev/hdax , der x er partisjonen linux ligger i. og ? må du finne ut på man sinden, husker ikke det. regner med at du har IDE disk. Hvis SCSI blir det ikke hda men sda Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 hdparm -tT /dev/hdx ... burde vel gjøre susen. Jeg mener det var et program som het xbench som testet ytelsen på X-servere, men jeg klarer ikke å finne det igjen. :x Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 var min egen feil faktisk...jeg hadde installert noe annet enn hdparm Var jo ganske sent...nå virker selvfølgelig hdparm:) Hva slags ytelse får dere på diskene ved å skrive hdparm -tT /dev/disken din? Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 [root@localhost bjorn]# hdparm -tT /dev/hda3 /dev/hda3: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 1.08 seconds =118.52 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 2.59 seconds = 24.71 MB/sec gammel ibm 60 giger da.... den som bråker og klikker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå