Gå til innhold

Rett til å heve kjøpet? (kanselering)


Anbefalte innlegg

Hei!

Bestillte meg en maskin fra sverige som ble sendt den 17 september.

Maskinen ble sendt med DHL og jeg har fortsatt ikke mottat den.

har ringt dem jevnt og trutt samt skrevet epost med nettbutikken jeg handlet hos.

fikk forespeilet av nettbutikken at jeg skulle ha maskinen på døren min innen 2-3 arb.dager.

Det har nå gått 4 uker!!

Hver gang jeg har snakker med DHL har de vært kjempehyggelige og lovet at jeg skulle motta maskinen iløpet av 1-2 dager.

I forje uke ringte dem meg og sa noe om manglende personnr for å få fortoller pakken... det til tross for at de har sverget gjentagende ganger på at alt var i orden og den var på vei til meg...

Det de sa nå sist uke var at siden de NÅ hadde fått fødsels/og personnr mitt så fikk de fortollet den og jeg ville ha den i begynnelsen av denne uken...

nå er det torsdag...begynnelsen av uken er forbi slik jeg ser det.

 

Hvilke rettigheter har jeg?? kan jeg heve hele kjøpet eller kreve noen type kompansasjon?

Jeg var avhengig av å få maskinen kjapt, så leeveringstiden var en stor grunn til at jeg valgte å handle nettop hos dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken butikk kjøpte du den fra ?

 

Hvis det er en utenlandsk butikk som IKKE retter seg spesielt mot Norge,har du ingen rettigheter ihht Forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg lurer på to ting:

 

1) Hva er grunnlaget for påstanden?

2) Hvilken relevans har den? Tror du man ikke har hevingsrett i Sverige?

 

 

Til trådstarter: Har du forhåndsbetalt? Hva slags maskin er det? Hva kostet den? Hva skal du bruke den til - og når?

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tror meningen var å poengtere at dersom maskinen er kjøpt hos en butikk som ikke retter seg spesielt mot norske forbrukere, så gjelder ikke norsk forbrukerkjøpslov. Man må derfor se hvordan dette reguleres i svensk lovverk.

Lenke til kommentar
Tror meningen var å poengtere at dersom maskinen er kjøpt hos en butikk som ikke retter seg spesielt mot norske forbrukere, så gjelder ikke norsk forbrukerkjøpslov. Man må derfor se hvordan dette reguleres i svensk lovverk.

 

Jeg skjønte hva han poengterte, men spørsmålet er fremdeles: Hva er grunnlaget for påstanden? Jeg har ikke vært borti problemstillingen selv, men jeg vet at prinsipper for lovvalg ikke alltid er plankekjøring. Jeg lurer med andre ord på hva som er det rettslige grunnlaget for påstanden om at det avgjørende er hvem butikken retter seg mot.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Jeg skjønte hva han poengterte, men spørsmålet er fremdeles: Hva er grunnlaget for påstanden? Jeg har ikke vært borti problemstillingen selv, men jeg vet at prinsipper for lovvalg ikke alltid er plankekjøring. Jeg lurer med andre ord på hva som er det rettslige grunnlaget for påstanden om at det avgjørende er hvem butikken retter seg mot.

Hvis butikken enten har et .no-domene, reklamerer spesielt i Norge eller har egen "nettavdeling" for Norge skrevet på norsk, så plikter de å følge den norske Forbrukerkjøpsloven ved handel med norske innbyggere ettersom de aktivt oppsøker norske forbrukere.

 

Om butikken det snakkes om ikke har et .no-domene, ikke reklamerer spesielt for Norge eller har egen "nettavdeling" for norske kunder, så er det svensk forbrukerkjøpslov (eller hva den heter i Sverige) som er gjeldende. Ettersom de ikke gjør noe aktivt for å tiltrekke seg norske forbrukere, skal de ikke behøve å forholde seg til norske lover, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Hvis butikken enten har et .no-domene, reklamerer spesielt i Norge eller har egen "nettavdeling" for Norge skrevet på norsk, så plikter de å følge den norske Forbrukerkjøpsloven ved handel med norske innbyggere ettersom de aktivt oppsøker norske forbrukere.

 

Om butikken det snakkes om ikke har et .no-domene, ikke reklamerer spesielt for Norge eller har egen "nettavdeling" for norske kunder, så er det svensk forbrukerkjøpslov (eller hva den heter i Sverige) som er gjeldende. Ettersom de ikke gjør noe aktivt for å tiltrekke seg norske forbrukere, skal de ikke behøve å forholde seg til norske lover, naturlig nok.

 

Dette er nok ikke så enkelt som man skulle tro. Det du skriver her, er noe som følger av en EU-forordning. De norske reglene er imidlertid annerledes.

Lenke til kommentar

Nei, si det. Jeg tror ikke vi har noen egne regler om internasjonale forbrukerkjøp. Det er i stedet reglene om næringskjøp som må anvendes, og disse er mindre forbrukervennlige ved at de oftere utpeker loven i selgerlandet.

 

Som om ikke det var nok, blir det også spørsmål om det skal legges vekt på at EU-reglene utpeker norsk rett.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Dersom du bestiller en vare fra utlandet, og denne må fortolles, kan ikke selger holdes ansvarlig for at kommunikasjonen mellom deg og transportør er dårlig. Sveriges svar på Forbrukertvistutvalget er ARN, men jeg tror ikke du kommer noen vei. Velg heller neste gang en annen transportør enn DHL om du er misfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...