Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei, Har problemer med å få åpnet porter på nettet mitt. Har egentlig et idiotisk oppsett, grunnet jeg må ha EB som internettleverandør, og de bruker AltiBox hjemmesentraler. Så inn til hybelen så er det altså en AltiBox hjemmesentral, for så at jeg har koblet videre en Jensen AirLink AL59300. Hjemmesentralen har et oppsett hvor man går inn på EB sine hjemmesider og åpner en port derfra. Har konfigurert som følgende: [Klikk på bildet] IP'en på datamaskinen jeg ønsker å åpne en port på er altså .151 På Jensen AirLink AL59300'n så har jeg enablet NAT funksjonen, skrudd av brannmur og åpnet de samme portene som på hjemmesentralen med både TCP og UDP. Brannmuren på datamaskinen er også skrudd av. Så hvor og hva er feilen er det jeg lurer på. Har åpnet de samme portene på begge enhetene, så det skal igrunn fungere. Åpner portene til bruk i uTorrent forøvrig. Noen tips? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hei, Har problemer med å få åpnet porter på nettet mitt. Har egentlig et idiotisk oppsett, grunnet jeg må ha EB som internettleverandør, og de bruker AltiBox hjemmesentraler. Så inn til hybelen så er det altså en AltiBox hjemmesentral, for så at jeg har koblet videre en Jensen AirLink AL59300. Hjemmesentralen har et oppsett hvor man går inn på EB sine hjemmesider og åpner en port derfra. Har konfigurert som følgende: [Klikk på bildet] IP'en på datamaskinen jeg ønsker å åpne en port på er altså .151 På Jensen AirLink AL59300'n så har jeg enablet NAT funksjonen, skrudd av brannmur og åpnet de samme portene som på hjemmesentralen med både TCP og UDP. Brannmuren på datamaskinen er også skrudd av. Så hvor og hva er feilen er det jeg lurer på. Har åpnet de samme portene på begge enhetene, så det skal igrunn fungere. Åpner portene til bruk i uTorrent forøvrig. Noen tips? Takk på forhånd. Hvis jeg har skjønt det riktig er oppsettet ditt Altibox -> Jensen -> Din PC. Det du da må gjøre er å forwarde porten fra Alibox-en til Jensen-boksen og så fra Jensen-boksen til PC-en. Sjekk Jensen-en sin WAN-IP og send porten fra Altibox til den. Så, på Jensens konfigurasjonsside sender du porten til din PC. Endret 14. oktober 2009 av Jckf Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Ah, tenkte ikke på det. Fikk oppklart litt, men fungerer fortsatt ikke. Enklere forklart slik det er satt opp nå: Leverandør -> AltiBox -> AirLink -> PC AltiBox: Sender IP 192.168.0.100 til AirLink. (Litt rart egentlig, for det står at det skal være 192.168.10.100 på EB sine konfigurasjonside) Åpnet port: 50463-50465 til IP 192.168.0.100 AirLink: Sender IP 192.168.0.151 til datamaskinen. Åpnet port: 50463-50465 til IP 192.168.0.151 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hvis du har mulighet kan du jo putte IP-en til routeren i DMZ, da skal alt havne på din router. Endret 14. oktober 2009 av agvg Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ah, tenkte ikke på det. Fikk oppklart litt, men fungerer fortsatt ikke. Enklere forklart slik det er satt opp nå: Leverandør -> AltiBox -> AirLink -> PC AltiBox: Sender IP 192.168.0.100 til AirLink. (Litt rart egentlig, for det står at det skal være 192.168.10.100 på EB sine konfigurasjonside) Åpnet port: 50463-50465 til IP 192.168.0.100 AirLink: Sender IP 192.168.0.151 til datamaskinen. Åpnet port: 50463-50465 til IP 192.168.0.151 Ser ut som du har LAN og ikke WAN-IP for ruteren din der, siden den er i samme range som klientene. Sikker på at du har sett riktig? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Teknisk sett så skal det vel utgjøre ingen forskjell? AltiBox bruker DHCP til AirLink'en som så sender med DHCP videre til datamaskinen. Eneste jeg fant på AirLink'en ang. WAN IP var under WAN -> Static IP.. og der var bl.a. "IP address assigned by your Service Provider:" satt som 172.1.1.1 .. men de tallene kunne man endre selv virka det som. Og på nettet så kan man enkelt søke frem WAN IP'en sin. Hva er det jeg skal bruke isåfall? Endret 14. oktober 2009 av Scotty Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Teknisk sett så skal det vel utgjøre ingen forskjell? AltiBox bruker DHCP til AirLink'en som så sender med DHCP videre til datamaskinen. Eneste jeg fant på AirLink'en ang. WAN IP var under WAN -> Static IP.. og der var bl.a. "IP address assigned by your Service Provider:" satt som 172.1.1.1 .. men de tallene kunne man endre selv virka det som. Og på nettet så kan man enkelt søke frem WAN IP'en sin. Hva er det jeg skal bruke isåfall? Det er stor forskjell på LAN og WAN IP. Ruteren din er kun tilgjengelig på WAN-IP for Altibox-en, så dette er adressen du må angi der. Du skal bruke AirLink-en sin WAN IP (ikke den rapportert av sider ala whatsmyip.org). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå