CCola Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Heisann.. Har googlet og googlet, og finner ingen løsning. De fleste sier faktisk at dette er umulig, men noen sier at det er mulig med litt triksing. Kan det virkelig være så vanskelig å få spille online med 2 forskjellige PC'er i nettverk? Spille vi skal spille er "Age of Empires: The Conquerors", og vi må åpne forskjellige porter for å få det til. Vi har en Belkin-router, og det funker godt å spille online (med EN) når vi åpner porter, men ikke uten å åpne. Sååeh.. Er det virkelig umulig? Isåfall - veldig rart. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Å åpne en port fra utsiden til to interne adresser er med de vanligste hjemmerouterene ikke mulig. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Så den faktiske løsningen på dette er at jeg må kjøpe en ny router? Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Har du mulighet til å få 2 offisielle IPer av nettleverandøren din er det selvsagt en mulighet. En enklere løsning er dersom spillet har mulighet til å endre port. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg klarer dessverre ikke å finne ut om AoE-C har noen mulighet til å skifte porter, jeg tviler egentlig. Men wth.. Kan da ikke være så vanskelig å lage en funksjon hvor du åpener en port for 2 PC'er i dagens vanskelige samfunn? Jeg bare spør. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har en router fra 3-com. Der har jeg 2 muligheter. Den første er virtuelle servere. Der kan jeg kun forwarde en ip-adresse per port. Men jeg har en annen mulighet til å åpne både tcp og udp porter. "Special Applications Some applications such as games, video conferencing, remote access applications and others require that specific ports in the Router's firewall be opened for access by the applications. You can configure the port settings from this screen." Se godt gjennom konfigurasjonen i routeren. Kanskje også du har en mulighet. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Portåpning er ikke løsningen her, det vil garantert ikke fungere. Skal prøve forklare det på en banal måte: Du har 2 datamaskiner, A og B koblet inn i en ruter. Hvis man i ruteren skal åpne en port, betyr det rett og slett at man lager en regel som forklarer ruteren hvor den skal sende en bestemt datapakke. Akkurat som med et brev har hver eneste datapakke informasjon om hvor den har blitt sendt fra og informasjon om hvor den skal. I denne informasjonen ligger det både portnummer og ipadresse. Si at du har åpnet port 5555 og valgt at denne skal sendes til både maskin A og B (i de aller fleste rutere er ikke dette en gang mulig å velge, men vi later som det gikk) Så kommer da den datapakken som har info om at den skal til port 5555, hvordan skal da ruteren tolke portåpningen? den kan nemlig ikke sende den samme pakken til både maskin A og maskin B selv om den har blitt bedt om det, det er ikke fysisk mulig.. Du har andre muligheter: 1. Sjekk med isp om du kan få fler en en ekstern ipadresse (har du feks Get eller Canal Digital går det an vet jeg) 2. Aktiver upnp i ruteren din og og sjekk at tjenesten for upnp er aktivert i windows under tjenester (kjør 'services.msc' eller via kontrollpanel - adm. verktøy og så tjenester) og slå av all portåpning/dmz. Dette kan kanskje funke for da kan det hende at upnp setter en random port for hver maskin. 3. http://www.gamepark.eu/en/ <- Her kan du aktivere en konto, laste ned en klient som kobler deg opp via en server. Det koster $ men ikke mye (30kr for en mnd eller litt over 200 for ett år) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Man kan sette ulik port eksternt og internt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Så kommer da den datapakken som har info om at den skal til port 5555, hvordan skal da ruteren tolke portåpningen? den kan nemlig ikke sende den samme pakken til både maskin A og maskin B selv om den har blitt bedt om det, det er ikke fysisk mulig.. Det er fysisk mulig. Datapakker kan kopieres(port mirroring er et typisk eksempel). Problemet er at protokollene ikke takler det. I tillegg ville det vært et sikkerhetshull om det hadde gått. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tenker på det slik at du åpner porter i routeren, og ikke til de PC'ene. Altså krever et program at port 5555 skal åpnes, jo åpne port 5555 i routeren, og alle som er koblet på routeren kan da ha tilgang til det programmet. Men men, hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Slik fungerer ikke en NAT router. Det man egentlig gjør når man åpner en port, er at man viderekobler en port til en IP på innsiden (derfor det heter port forwarding på engelsk). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Heisann.. Har googlet og googlet, og finner ingen løsning. De fleste sier faktisk at dette er umulig, men noen sier at det er mulig med litt triksing. Kan det virkelig være så vanskelig å få spille online med 2 forskjellige PC'er i nettverk? Spille vi skal spille er "Age of Empires: The Conquerors", og vi må åpne forskjellige porter for å få det til. Vi har en Belkin-router, og det funker godt å spille online (med EN) når vi åpner porter, men ikke uten å åpne. Sååeh.. Er det virkelig umulig? Isåfall - veldig rart. Ok, stopp her før denne tråden nå kommer helt på vilspor. Du kan ikke åpne samme eksterne port inn til flere maskiner. Det har ikke noe å gjøre med om det er vanskelig eller ikke - det er bare ikke logisk mulig uten å lage feil i nettverkstrafikken. Det betyr dog ikke at du ikke kan spille med mange maskiner fra samme nettverket. Som regel er dette problemet løst ved at programmet kan bruke en rekke forskjellige porter. Eksempelvis i Warcraft3 er det portene 6112 til og med 6119 som brukes, men merk at kun EN av disse faktisk trenger å fungere. Altså deler du bare ut èn port til hver maskin som skal brukes på samme nettverket, og problemet er løst. De fleste andre spill som du faktisk må åpne porter for (dvs. som regel eldre spill) fungerer på samme måten. I noen programmer kan du i stedet bestemme hva port som skal brukes av programmet, men av diverse praktisk grunner brukes dette skjeldent av spill. EDIT: Et raskt google søk viser at for age of empires så er det visst 2302-2400,6073 TCP og UDP som brukes. Da vil jeg tippe at 2302-2400 kan du bare plukke en vilkårig port fra, mens 6073 må sansynligvis tildeles den maskinen som skal kunne hoste games (kanskje i tillegg til en port fra 2302-2400). Dette er bare en antagelse basert på hva som er normalt, så om du skal være helt sikker på hvilke porter som gjør hva, så bør du sikkert lese på spillets support side. Jeg er dog rimelig sikker på det vil fungere som beskrevet. Eksempel: PC1: forward TCP/UDP 6073 og 2302 (denne må sansynligvis være den eneste som skal kunne hoste games) PC2: forward TCP/UDP 2303 PC3: forward TCP/UDP 2304 PC4: forward TCP/UDP 2305 und zu weiter... Hvis du setter deg dønn fast på hvordan du gjør dette så får du evt. sende meg en PM. -Stigma Endret 15. oktober 2009 av Stigma Lenke til kommentar
CCola Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Tusen takk for svar Stigma! Jeg skal teste det når jeg kommer hjem igjen. Men det høres jo logisk ut iallfall. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Det funka ikke det heller. Jeg prøvde først slik som du sa, og kun åpne 2302 UDP/TCP porter til meg (...2.5), og 2303 porter til vennen min (...2.14). Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Så vidt jeg vet skal det gå ann å endre default port i Windows register, oppskriften har jeg ikke. Men her er en tråd hvor problemet blir løst i Firewall ( nederst i tråden ). Se om du kan løse det på samme måte selv om løsningen her gjelder et annet spill. Endret 20. oktober 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå