Gå til innhold

Kata Beach, Phuket - hva kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

Hei

Kona og jeg fikk tak i noen ganske billige SAS billetter og vi drar til Thailand i november - turen denne gang går til Phuket :-) Vi var der for mange, mange år siden som dere kan se av dette tidlige reisebrevet http://gardkarlsen.com/thailand.htm men etter dette har vi kun vært på andre plasser i Thailand. Vi har bestemt oss for å bo på et hotell som heter Avista (http://www.avistaphuket.com/) som ligger mellom strendene Kata og Karon ettersom vi fikk det ganske billig. Jeg antar at vi kan brenne oss litt ettersom hotellet ikke åpner før 1. november og vi skal der i midten av november men vi får satse på at de er ferdige med det grøvste av arbeidet før vi kommer ;-) Jeg ble litt overrasket da jeg sjekket prisen på et rom på hotellets hjemmeside og der var det notert til ca 5000 Baht. Men da jeg sjekket på hotellsiden Agoda så var rommet priset til 3000 Baht. På bakgrunn av dette tok jeg kontakt med hotellet og spurte om jeg ikke kunne få booke direkte hos dem men til en pris som lignet litt på Agoda - men de bare sendte mail tilbake med den offisiell prislisten. Så da booket jeg på Agoda og fikk rommet for ca 500 kroner inkludert frokost og skatter/avgifter

Men over til mitt spørsmål: hva kan jeg forvente av Kata beach? Er det enkelt å komme seg rundt til de andre strendene? Hva koster en taxi til Patong beach? Hvordan er det med restaurant på Kata beach? Noen som dere kan anbefale? Er området mellom Kata og Karon beach en god lokasjon? Været i november pleier vel å være ganske bra eller? Vel, jeg tar imot all info med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært på Kata, men det var før tsunamien så jeg er ikke helt oppdatert på hvilke tilbud som var der. Mellom Kata og Karon lå det en rekke spise/drikke-steder og salgsboder for klær og kopivarer. Det var også en minigolf med vulkan/dinosaurer som tema. Jeg likte stranden på Kara som var rolig og jeg kunne snorkle i flere timer mens sakene mine så inne på stranden. I nordenden av stranden er det noen koraller og der var det også havslanger, men sikten var ikke all verden.

Om dere dykker/snorkler bør dere få med dere en tur ut til natur-reservatet Similan langt ute i sjøen. Dagsturer drar ut gry-gry-tidlig, det er enda vill fest i Patong når dere kjører forbi. På overfarten er det ikke uvanlig med både delfiner og flygefisk og under vann ute ved Similan er forholdene helt utrolig. har fått positive tilbakemeldinger fra alle jeg har "lurt" ut til øyene.

Pris på tuc-tuc må prutes, men ikke prut der hvor det står flere tuc-tuc-er for da vil de ikke miste ansikt ovenfor de andre sjåførene.

Lenke til kommentar

Ellers så blir det gradvis roligere når man går fra Patong til Karon så Kata og til slutt Kata Noi.

Husker jeg likte et lite spisested helt nord ved Kata-stranden hvor de serverte maten i halve annanas. De tok ut innholdet og stekte det sammen med ris, grønnsaker og den kjøttypen man valgte. Veldig godt og friskt og man kunne ta "beholderen" som desert.

Av andre utflukter dere vil få tilbud om er:

-Phang Nga-bukten med fantastiske øyer som er smalest i havnivå og flere av dem har innvenige skjulte strender som man kun kommer til med kajakk. En annen øy kalles "James Bond Island" og var med i en av filmene. Å besøke den øyen betyr køståing og thailands mest innpåsitne souvenirselgere, anbefaler å stå over. Noe annet som er med på et vanlig besøk i bukten er de såkalte hav-sigøynerne som kun lever på båter. De kjente gamle sagn og kom seg opp i høyden så alle overlevde tsunamien.

736876-James-Bond-Island--Phanga-Bay-0.jpg

-Kho Phi Phi som er kjent for de idyllisk utseende tvillingøyene med en landtunge mellom og strand på begge sider. Like ved er øyen som ble brukt til innspillingen av "the beach". Phi Phi var mye mer preget av backpackere enn Phuket.

krabbig2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...