jaycutler Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei Sitter for tiden med en acer aspire pc som har tatt kvelden for 4. gang, etter at jeg har formatert den. Har vært i kontakt med acer support tre ganger tidliger med samme problem; Formaterer pcn og skal installere windows igjen med acer recovery dvdene, alt går fint helt til 98% ut i installasjonen, da får jeg opp en feilmelding og må avbryte. Første gangen dette skjedde tok jeg kontakt med elprice.no, hvor jeg kjøpte pcn, men der ble jeg bare bedt om å ta kontakt med acer norge. Noe jeg igrunn ikke trenger å gjøre for det er jo elprice jeg har kjøpt pcn av og ikke acer, skulle tatt seg ut at jeg måtte klage til TINE hver gang jeg kjøpte sur melk....men men jeg tok nå kontakt med acer support og forklarte problemet, fikk da sendt nye acer recovery dvder i posten. Disse funket heller ikke, så da måtte jeg sende inn pcn til acer. Det gikk en stund og pcn kom tilbake og alt så ut til å fungere fint. Men da det var tid for å formatere pcn igjen skjedde samme problemet en gang til, tok på nytt kontakt med acer support og sendte pcn inn på nytt. Dette var da 2. gangen jeg sendte inn pcn, men acers 3. fosøk på å fikse den, medregnet tilsendelsen av dvdene. Det gikk noen uker å jeg fikk pcn tilbake i tipp topp shape. Men nå for en par dager siden var det på tide med en formatering igjen, og tro det eller ei men samme feilmelding dukket opp igjen.... Nå er jeg lei av at acer ikke klarer å fikse problemet, de har hatt sin to avhjelps fosøk etter forbrukerkjøpsloven §30 på å fikse problemet. Så nå vil jeg kreve omlevering, siden de tydeligvis ikke klarer å fikse problemet. Det jeg lurer på er; Hva slags pc kan jeg få omlevert? Vil jeg få en pc med samme specs som den jeg kjøpte i jan 2007? altså en pc som koster 2000,- idag. Eller, sånn som jeg selv ser det; har jeg krav på å få en pc som har tilsvarende specs utifra dagens marked? Altså min pc kostet 7000,- i jan 2007, det var den gang en nokså grei pc, vil jeg da ha krav på en pc som idag koster 7000,-? Utifra det jeg har lært om jus, så er det snakk om noe med tida og tilhøva, altså at jeg burde få en ny pc idag som har samme markedsposisjon som den jeg kjøpte i 2007. Hva har jeg krav på? Kjekt å vite litt om det før jeg begynner å krangle med acer. Eller må jeg kanskje begynne å krangle med elprice? ble mye rot det her, men håper noen tar seg tiden til en diskusjon Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Slik du forklarer det har den vært forsøkt reparert av Acer 2 ganger for samme feil. Dette er 3. gangs service, samme feil. Du kan kreve kjøpesummen+renter tilbake fra butikk. Vanlig "norm" sier at man ikke krever renter, da butikken da gjerne krever bruksfradrag. Og det du snakker om med "samme markedsposisjon" har jeg aldri hørt om. Enten er det snakk om omlevering til en PC med like gode eller bedre spesifikasjoner. Eller så er det snakk om heving, i ditt tilfelle ville du åpenbart være tjent med sistnevnte. Ta kontakt med ElPrice. Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Og det du snakker om med "samme markedsposisjon" har jeg aldri hørt om. Enten er det snakk om omlevering til en PC med like gode eller bedre spesifikasjoner. Eller så er det snakk om heving, i ditt tilfelle ville du åpenbart være tjent med sistnevnte. Ta kontakt med ElPrice. Det jeg mente med det, var om jeg kan få omlevert en pc som koster 7000,- idag siden den er like bra/dårlig i dagens pc marked som min var i 2007... var det litt lettere forklart? Klarte ikke å finne på noen god forklaring på det isted Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Nei, omlevering her vil si "tilsvarende eller bedre", med andre ord: jalla. Gå for kjøpssummen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Slik du forklarer det har den vært forsøkt reparert av Acer 2 ganger for samme feil. Dette er 3. gangs service, samme feil. Du kan kreve kjøpesummen+renter tilbake fra butikk. Vanlig "norm" sier at man ikke krever renter, da butikken da gjerne krever bruksfradrag. - Kunden hadde ett problem(fikk ikke reinstallert) + Acer forsøkte avhjelp(sendte nye installasjonsmedier) = et avhjelpsforsøk. - Dette fungerte ikke, og så ble den levert inn = andre avhjelpsforsøk. - Samme gjentok seg på et senere tidspunkt = tredje avhjelpsforsøk Og nå har forbrukeren samme problem igjen. I tillegg til omlevering kan forbrukeren kreve heving. Ved omlevering er det spesifikasjonene til produktet som avgjør hva du får omlevert til. Ny vare kan med andre ord ha en lavere utsalgspris enn den gamle, så lenge den har de samme spesifikasjonene. Husk at også omlevering er avhjelp. Ved heving har du krav på å få tilbakebetalt kjøpssummen - nyttefradrag/bruksfradrag + renter fra kjøpsdato. For å gjøre det enkelt pleier de fleste bare å betale tilbake kjøpssummen, som ofte blir det samme som regnestykket over. Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Nei, omlevering her vil si "tilsvarende eller bedre", med andre ord: jalla. Gå for kjøpssummen. Så man kan ikke bruke "tid og tilhøva" i sånne saker som f.eks i; Servitutter ifra 18hundre&spark i veggen der det står at det er lov å kjøre igjennom eiendommen på hest og kjærre, noe som idag vil si bil. siden det er nåtidens hest og kjærre. Eller et bad som var state of the art i 1970 kan du pusse opp til state of the art etter dagens standard og få fradrag for det, siden det som var luksus den gang, må få være luksus idag og ikke et shabby bad... trodde det kanskje var mulig og gjøre noe ligningende innenfor dette med pcer å jeg Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ved omlevering har du krav på en ting med samme spesifikasjoner (eller bedre, naturligvis). Du har ikke krav på noe som har samme pris nå, som du betalte i 2007. Enkelt og greit. Ved heving får du tilbake kjøpesummen (evt pluss renter, minus bruksfradrag). Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Ved omlevering har du krav på en ting med samme spesifikasjoner (eller bedre, naturligvis). Du har ikke krav på noe som har samme pris nå, som du betalte i 2007. Enkelt og greit. Ved heving får du tilbake kjøpesummen (evt pluss renter, minus bruksfradrag). Bare for å være ekstra flisespikker/kverrulant og dum i nøtta, så er det ikk prismessig jeg tenker på. La oss feks si at pcn jeg kjøpte i 2007 hadde best of the best specs og kunne dra alle datidens spill med glans, men idag har den jo ikke sjangs i havet til å gjøre det. Burde jeg ikke da kunne få en pc som har tilsvarende kapasitet idag da? samme om den koster 2999,- eller 14999,-? den pcen vil jo ha samme spesifikasjoner etter dagens standard som den jeg har nå har etter 2007 standard. menmen skjønner mine kverruleringer er en nyttesløs kamp, men synes det er litt artig å komme med nye synspunkter på ting Så får vell prøve å sende mail til elprice om heving og se hvor mye jeg må krangle med de før jeg kommer noen vei med kravet... Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det er lang ifra et nytt synspunkt... Det har i alle tider eksistert folk som ønsker å tjene på sine problemer slik du ønsker her. Du har krav på en maskin som klarer å dra alt av spill fra 2007 med glans, hverken mer eller mindre... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Burde jeg ikke da kunne få en pc som har tilsvarende kapasitet idag da? Det får du jo. Maskinen du får(med tilsvarende specs) klarer å dra akkurat de samme spillene i dag som da Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Det er lang ifra et nytt synspunkt... Det har i alle tider eksistert folk som ønsker å tjene på sine problemer slik du ønsker her. Du har krav på en maskin som klarer å dra alt av spill fra 2007 med glans, hverken mer eller mindre... Jeg prøver ikke tjene noe på det. men har hatt jus innenfor eiendom og økonomi og der er det mulig å gjøre som jeg har forklart( muligens dårlig forklart, menmen), så ville bare høre om mulighetene var likedan innenfor dette med omlevering osv.... det er vell ingen crime å finne ut av det? Kjekt å høre om sånt før jeg begynner å "krangle" med jus alla egenkomponert hehe Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Fikk dette til svar ifra elprice: Dersom produsenten har forsøkt å reparere et produkt for samme problem 2 ganger før, og det mistenkes at samme problem har oppstått for 3. gang, sendes maskinen inn til vurdering på verksted. Hvis samme problem påvises, kan du velge mellom ny PC eller å få refundert kjøpesum. For å reklamere på datamaskinen din, fyller du ut vedlagte reklamasjonsskjema og sender inn til Acer, sammen med maskinen og en kopi av faktura (trenger du kopi av kjøpskvitteringen din, kan vi sende dette til deg som PDF-fil), se vedlegg. Det er viktig å legge ved kopi av tidligere servicerapporter, slik at saken vurderes som en reklamasjon. Før du sender inn maskinen, ringer du Acer Support på tlf 800 84 880 for å få et reparasjonsnummer du kan bruke videre, du kan da også få tilsendt en ferdig frankert seddel du fester på forsendelsen. jeg mener nå at de har fått sine to avhjelpsforsøk, så hvorfor skal jeg sende den inn engang til? Regner med dette vil ta en god del tid og jeg vil være uten pc en god stund nå. Noe som passer dårlig når jeg nå skal snart skal starte på bacheloroppgaven... noen synspunkter rund svaret til elprice? eller skal jeg bare gjøre som de sier å håpe på det beste? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 jeg mener nå at de har fått sine to avhjelpsforsøk, så hvorfor skal jeg sende den inn engang til? Fordi de har krav på å få bekreftet at feilen er den samme og at feilen ikke er selvforskyldt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå