Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

fysikkhjelp! trenger raskt svar!

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp begynt med fysikk på skolen. Dette er første innlevering og skjønner ikke altfor mye. Kan noen forklare meg på en enkel måte hvordan jeg skal løse denne oppgaven som sikkert er veldig enkel i bunn og grunn.

Oppgave 1

En bil må kjøre forbi en "gubbe" som holder 34km/t i 50 sone.

Anta fornuftig plass til å kjøre forbi og beregn hvor lang tid og strekning dette tar hvis forbikjørende bil skal holde fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har nettopp begynt med fysikk på skolen. Dette er første innlevering og skjønner ikke altfor mye. Kan noen forklare meg på en enkel måte hvordan jeg skal løse denne oppgaven som sikkert er veldig enkel i bunn og grunn.

Oppgave 1

Anta fornuftig plass til å kjøre forbi og beregn hvor lang tid og strekning dette tar hvis forbikjørende bil skal holde fartsgrensen.

Du kan jo tenke litt lurt på det og se for seg at gubben står stille og fyren som kjører forbi dermed holder 16 km/t.

Gjør dette oppgaven enklere?

Lenke til kommentar

Oppgave 1

Du kan jo tenke litt lurt på det og se for seg at gubben står stille og fyren som kjører forbi dermed holder 16 km/t.

den var jo egentlig ikke dum. for da regner jeg bare ut hvor langt man kommer i m/s og hvor lang tid det tar å kjøre denne distansen?

Lenke til kommentar

Da får du vel ikke beregnet hvor stor avstand du må har for forbikjøringen, hvis jeg ikke tar helt feil da.

Lenke til kommentar

Da får du vel ikke beregnet hvor stor avstand du må har for forbikjøringen, hvis jeg ikke tar helt feil da.

det fant jeg også ut nå nettopp så nå stoppet det helt opp igjen...

Lenke til kommentar

Gi meg litt tid, er litt rusten men dette skal være enkelt for meg... i teorien :whistle:

Vi tar det fra grunnen av, omregning fra Km/t til m/s først:

Km/t = 1000m/(60 x 60)sek = 1000m/3600sek = 1m/3,6s = 1/3,6 x m/s = 0,2777778 m/s

1 km/t = 0,277778 m/s

Snur vi på det får vi:

1 m/s = 3,6 km/t

Men dette visste du jo sikkert fra før :)

Vi omregner 50 km/t og 36 km/t til m/s

Du: 50km/t = 13,89 m/s

Gubbe: 34 km/t = 9,44 m/s

Ser ut som vi bestemmer noe selv også her som avstanden frem til Gubben før vi skifter feilt og avstanden bak til Gubben før vi skifter tilbake til eget felt.

La oss si at den avstanden er 40 meter, da kan vi sette om funksjonene:

Gubbe = 40 + 9,44x

Du = 13,89x

Se på grafen nedenfor, du må tegne opp funksjonene selv for å kunne lese av korrekt.... om du ønsker andre verdier enn 40 meter kan du sette inn det selv, altså hva du føler er fornuftig avstand.

Kryssningspunktet er som sagt AKKURAT der du ligger likt med gubben og du må bruke like lang tid på å distansere gubben med like stor avstand som du brukte på å ta han igjen....

Grafene kan se litt rotete ut men tro meg, de er veldig enkle egentlig.

post-68741-1255540338_thumb.jpg

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Gi meg litt tid, er litt rusten men dette skal være enkelt for meg... i teorien :whistle:

hehe. takker:P men det står jo forsåvidt i teksten at man skal anta fornuftig plass til å kjøre forbi?

Lenke til kommentar
hehe. takker:P men det står jo forsåvidt i teksten at man skal anta fornuftig plass til å kjøre forbi?

Har postet en nesten ferdigløst løsning nå...

Eneste du trenger å gjør er å tegne opp 2 enkle grafer å sjekke krysningspunkt.

Rett ned fra krysningspunktet leser du av tiden i sekund.

Rett til venstre fra punktet leser du av avstand.

Ganger du både tiden og avstanden du leser av med 2 får du avstanden og tiden det tar å kjøre forbi hvis du begynner 40 meter bak gubben og avslutter 40 meter foran.

Edit:

For å gjøre det enklere kan du også sette opp Gubbe = Deg, altså sett utrykkene lik hverandre:

13,89x = 40 + 9,44x

Løs med hensyn på x og få:

x = 40/4,45 = 8,89 sek.

Du bruker altså 8,89 sek på å ta Gubben igjen med 40 meter og du vil bruke samme tid på å kjøre fra Gubben, til sammen 17,78 sekund.

Du kjører i 13,89 m/s og da bruker du altså 13,89 m/s x 17,78 sek = 246,96 meter på forbikjøringen.

Bare spør hvis det var noe du ikke forstod....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
tusen takk! med grafene var det jo null problem! kjempegreit at du vill lære meg den måten å løse oppgaven på :)

Kjempefint du forstod grafene, ble litt usikker og presenterte derfor en annen løsning også, nemlig å sette utrykkene lik hverandre.... ganske greie måte begge deler egenlig.

Edit:

Grafene ser mer proff ut da men etter min mening er dette MER ett matteproblem enn ett fysikkproblem.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
tusen takk! med grafene var det jo null problem! kjempegreit at du vill lære meg den måten å løse oppgaven på :)

Kjempefint du forstod grafene, ble litt usikker og presenterte derfor en annen løsning også, nemlig å sette utrykkene lik hverandre.... ganske greie måte begge deler egenlig.

Edit:

Grafene ser mer proff ut da men etter min mening er dette MER ett matteproblem enn ett fysikkproblem.

skjønte ikke helt den siste forklaringen. hvordan fikk du 4.45?

Lenke til kommentar

Edit:

skjønte ikke helt den siste forklaringen. hvordan fikk du 4.45?

skjønte det jo nå da selvsagt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...