Gå til innhold

Ute etter spill PC oppsett m/ skjerm - 20-25.000 kr

Anbefalte innlegg

Takk Bolson !

Du sier ting rett ut og jeg er helt enig med deg. Gigantomanien til mange her henger ikke på greip !!

Til alle dere som anbefaler i hytt og gevær- start med å lese tester på tomshardware, ananndtech, xbitlabs og andre. Dere har mye å hente på å forstå forbedringer i real-life kontra pris. (dagens hjertesukk, no offence ment)

For å refere til toms tester; hovedkort med intels 1156 socket kontra 1366 trekker mindre strøm og gir tilnærmelsesvis samme ytelse. (innenfor Intel-verdenen, AMD har også alternativer); du velger socket 1366 til råe arbeidsstasjoner hvor du virkelig må ha maks ytelse uten tanke på dyrere drift og komponenter, 1156 til alt annet (med mindre strømforbrukk og ytelse knapt merkbart under)

Kabinetter er smak og behag, jeg vet av egen erfaring at antec300 er et av de beste jeg har vært innom - spesielt med tanke på luftgjennomstrømming samt pris. ca kr 475 ++

Denne handlevognen viser hvor rimelig et socket 1156 oppsett kan bli. Trådstarter vil sikkert gå for et litt mer innholdsrikt hovedkort, raskere skjermkort og annen kjøler, men til en langt mer behagelig pris enn 25' som var utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1366 chipsettet er da mer fremtidsrettet med støtte for neste generasjons Intel Prosessorer. Core "i9" for et mer fremtidsrettet system?

Tullpreik, levetida til 1156 vil være like lang og det vil komme nye CPU-er til den også (også nye generasjoner). Grunnen for at Intel velger flere sokler, er ved siden av det tekniske årsaken knyttet til ulike minnekontrollere er markedsegmentering med hensikt i å tyne penger ut av oss. Når du har kjøpt deg et 1366 system så har du bundet deg med en betydelig investering på denne.

I framtida vil 1366 sokkelen kun få high-end CPU-er, mitt tips er at om 6 - 9 måneder vil CPU-er for 1366 koste fra 2 500 kr og oppover, om ikke ennå dyrere. 1156 sokkelen vil håndtere mellommarkedet, dvs CPU-er fra litt over 1 000 kr og opp til 2 500. i9 kommer til å bli en meget dyr CPU.

I tillegg vil det komme en sokkel til som vil rette seg mot low-end, typisk erstatte Celeron.

Volumsokkelen vil uten tvil bli 1156, og jeg er svært sikker på at det er her vi vil ha det store utvalget av CPU-er, og også av hovedkort.

Personlig er sokkelstrategien til Intel en grunn for at jeg pr dato ikke kjøper Intel.

Lenke til kommentar
Man har ofte svært lite igjen for å gå for IPS eller PVA baserte skjermer til en gaming rigg

Ja det stemmer tildels, men det er begynt å komme endel IPS og PVA skjermer med mindre lag/input lag/etterslep enn tidligere modeller, og vil nok for svært mange ikke representere noe opplevd problem under gaming. Den modellen (U2410) fra Dell har også en funksjon for å minimere input lag (i tillegg til RTC/overdrive som den også har) og jeg tror den vil være helt akseptabel i henhold til gaming (utenom for de som er helt ekstremt opptatt av forsinkelse/etterslep f.eks. CS junkier, de sliter jo med alle LCD skjermer).

Jeg må allikevel innrømme det fins svært gode dealer på skjermer med TN panel, de er jo raske og har gode priser, så man kan si det er fort uforholdsmessig dyrt å kjøpe skjerm med andre paneltyper.

Men skal man kjøpe PC er ikke FPS ytelse det eneste å se etter hvis man skal bruke pengene på noe fint.

OT: Skjønte ikke helt hva du mente i PS! du skrev Bolson, sort ramme? Jeg syns det helt fint uten å ha tenkt for mye på det.

Lenke til kommentar

Sorte rammer påvirker fargeoppfatning, særlig kontrastoppfatning, og kan være helt håpløst når man skal drive med skikkelig nøyaktig fargearbeid på skjermer.

Nå er ikke Dell-skjermen av de verste, men personlig vil jeg ha grå ramme på arbeidsskjermer. Ikke uten grunn at NEC og Eizo fremdeles leverer de fleste av sine modeller også i grått.

Ja, jeg er klar over at IPS og PVA paneler har blitt bedre når det gjelder etterslep, men samtidig viser tester at i spillsituasjoner er opplevelsen av bilde mellom en TN til rundt 3 000 kr og en IPS/PVA ofte i TN skjermen sin favør. Og på en spill-PC ville jeg nok kuttet noe i skjerm for å få bedre spillgrafikk. Spill er langt mer en fps.

Lenke til kommentar

Det er nok feil, om man skal tro Intels offisielle roadmap. 32 nm produksjonsteknikk vil først komme på Clarksdal (2C/4T), som kommer på 1156 sokkel. 32 nm vil først senere komme på 1366 plattformen (Gulftown). Altså er det 1156 og mobile plattformer som først får neste generasjon.

Med innføringen av Gulftown (6C/12T), 32 nm vil Intel segmentere 1366 som high-end plattform. Gulftown er det samme som i9. Min spådom er at den vil legge seg høyt i pris, trolig fra 3 500 kr og oppover. i9 er ellers akkurat like lite en ny generasjon som Clarkdale.

i9 vil neppe gi merkbar ytelsesøkning i spill og til vanlig bruk, til det henger optimalisering for flere kjerner for langt tilbake. For tung videoredigering, 3D programmer etc vil den nok gi ytelse.

Så lenge volumsalget vil foregå i segmentet desktop performance/mainstream, vil nok utviklingen i like stor grad skje her. Det er i dette segmentet Intel virkelig tjener penger.

Lenke til kommentar

Greit folkens! Igjen, takk for en god og konstruktiv diskusjon. Jeg har begynt og nærme meg et oppsett som jeg liker - det finnes her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106653

(joystick og keyboard inkludert). Total kommer ca. 25.000 og jeg tror jeg vil bli fornøyd med mulighetene videre dette systemet vil gi meg, med tanke på både GPU og CPU. Det bør merkes at nesten 50% av prislappen legges i en Eizo skjerm, som jeg håper jeg vil kunne bruke lenge.

Hvis dere har tid, er det noen kritiske mangler/konflikter i dette oppsettet?

Btw, spesielt takk til Spoonman og Bolson for gode, informative poster. En venn av meg med litt labrere økonomi er veldig interessert i førstnevntes oppsett.

Endret av opelwerk
Lenke til kommentar
Greit folkens! Igjen, takk for en god og konstruktiv diskusjon. Jeg har begynt og nærme meg et oppsett som jeg liker - det finnes her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106653

(joystick og keyboard inkludert). Total kommer ca. 25.000 og jeg tror jeg vil bli fornøyd med mulighetene videre dette systemet vil gi meg, med tanke på både GPU og CPU. Det bør merkes at nesten 50% av prislappen legges i en Eizo skjerm, som jeg håper jeg vil kunne bruke lenge.

Hvis dere har tid, er det noen kritiske mangler/konflikter i dette oppsettet?

Btw, spesielt takk til Spoonman og Bolson for gode, informative poster. En venn av meg med litt labrere økonomi er veldig interessert i førstnevntes oppsett.

Det de fleste i denne tråden sier , er at du får utrolig lite for pengene for dette opsettet der ( som likner veldig på oppsettet jeg selv har laget ). Personlig synes jeg det ser helt utrolig snadder ut :D Og det er jo ikke så rart, siden du faktisk bruker 27.000kr på det.

Enetste jeg har å legge til må være skjermen, for det første er den altofr dyr. For det andre var jeg innom datakjeden idag og konkluderte med at min neste pc skal ha en 26". Kjøp heller en 26" samsung, du kommer ikke til å angre.

Med andre ord, hvis du gir fullstendig faen i anbefalingene folk har kommet med i denne tråden ( pris/ytelse ) ser opsettet ditt perfekt ut. Den pc`en der kommer til å yte så det holder i 2 år framover. For guds skyld, ikke kjøp den skjermen der, den kan umulig være verdt det , ikke i nærheten engang.

Lenke til kommentar

Å kjøpe en dyr Eizo-skjerm til en gamer-pc er litt som å komme til Toten Rally med en Porshe Cayenne. Den gjør jobben, men bommer litt på bruksområde og koster altfor mye.

Greit nok med høyt budsjett, men du er da ikke staten heller. Ikke vits i å sprenge budsjettet.

Gå ned i 5000 eller deromkring, så holder det evig lenge.

Ellers ville jeg tatt annet tastatur og kabinett, men det er jo litt smak og behag. Du finner sikkert også RAM som yter akkurat likt til en lavere pris. Og så kan det sikkert lønne seg på sikt å kjøpe blu-ray-drev, venter på at spill skal komme i små blå pakker selv =)

Lenke til kommentar
Den vil da komme på nesten 25 tusen på døra (moms, frakt og tollavgift). Da uten skjerm, men med OS, tastatur og mus. Og så vil den ikke bedre i spill enn Agentspoon sitt oppsett med et ekstra HD 5870, til en langt lavere pris (ca 16 000 kr) med skjerm

Å klokke en high end CPU gir i realiteten null og niks effekt i spill, fordi det er skjermkortet som begrenser. Og om man som de fleste av oss, faktisk spiller på 1920 x 1080 eller 1680 x 1050, så har man særdeles lite igjen for HD 5870 i CF.

12 GiB minne i spill er regelrett tull pr dato. Tester hos flere viser at det er ingen effekt i spill å gå over 4 GiB, en test er hos Toms Hardware. Faktisk har mer en 4 GiB ingen effekt hos det store flertall av brukere. Det er få av oss som multitasker så "heavy" at vi virkelig bruker minne.

Men Agentspoon har puttet på noe som gir effekt, nemlig en 80 GB SSD. Dette gjør etter de flestes erfaring av spill laster fortere og fps er jevnere.

Et hjertesukk til slutt.

Det er litt skremmende å se hvor mange som kaster seg på å anbefaler rigger helt opp mot budsjettgrensene uten egentlig å se at man får like mye for langt mindre beløp. Faktisk er det mulig å få en meget bra Gaming rigg med en CPU som koster ca 700 kr, kombinert med skjermkort til ca 2 000 kr. Så bra at det å legge 2 - 4 000 kr ekstra på bordet i de fleste spill ikke vil gi opplevbar forskjell.

Veldig enig, men jeg er en heavy multitasker, og jeg bruker mange tunge programmer med mye add-ons, så kan vel kanskje innrømme at dette er min drømme-pc, og det at den faktisk blir virkelighet om få dager det gleder meg stort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...