opelwerk Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei godt folk, Jeg har bestemt meg for at jeg vil bygge en PC , hovedsaklig for gaming, men har lite kontroll på dagens marked og hva som er bra, og hva som ikke er det. Derfor gir jeg dere følgende utfordring: jeg er villig til å bruke ca. 20.-25.000, og ønsker en PC som er lett og oppgradere, samtidig som den må være såpass top-of-the-line at 2010 vil kun by på smooth FPS og pur moro, uansett spill. Jeg behøver alle komponenter (inkl. skjerm - tenker 24") med unntak av mus og tastatur. Jeg er ikke en stor fan av overclocking, og er heller ikke særlig støyallergisk - men jo stillere, jo bedre. Når det gjelder pris, så er det et slingringsmonn på et par tusen. Håper dere tar utfordringen! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Binders' Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Slengte sammen denne. i full fart nå. Tror jeg tok med alt, og er ganske sikker på at den tilfredsstiller kravene dine har også et annet alternativ, jeg kjøpte denne. for rundt en uke siden, her er det også med tastaur, men ellers er det omtrent samme pc, bare litt mindre ram i denne. Endret 14. oktober 2009 av Binders' Lenke til kommentar
cooster100 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Et kjapt et her og: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106620. Bare å spørre om noe! Lenke til kommentar
Binders' Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Et kjapt et her og: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106620. Bare å spørre om noe! Er ikke 100% sikker men er ikke i7 920 og i7 950 omtrent samme CPU, bortsett fra at 950 har ca. 0,4 ghz høyere klokke hastighet og koster ca 2000kr mer? Lenke til kommentar
Bza Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hvis du skal bruke såpass mye penger på PC så invester i en skjerm du aldri trenger å bytte. Her er et forslag rett i overkant av 25k: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106622 Dersom du vil kutte ned på prisen så kutt heller ut et av skjermkortene, så kjøper du nye bedre skjermkort om 6 måneder. Endret 14. oktober 2009 av Bza Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Kabinett: Antec Nine Hundred Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3 Prosessor: Intel Core i5 750 Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870 Lydkort: Asus Xonar DX Minne: Corsair XMS3 1333MHz 4GB Harddisk #1: Intel X25-M 80GB SSD Harddisk #2: Samsung SpinPoint F3 1TB Brenner: Sony Nec AD5240S Strømforsyning: Corsair TX 750W Skjerm: Samsung Syncmaster XL2370 Du kan oppgradere med Crossfire (to skjermkort) i ettertid, dersom behovet først skulle melde seg. Prisen ligger rundt 13 500 kroner. Ettersom du ikke skal overklokke særlig, ville jeg ikke anbefalt å overstige dette. Du kan alltids velge i7 920 og et X58-plattform hovedkort for å kunne oppgradere til i9-serien senere (Intels toppmodell i 2010), men dette vil være en relativt dyr affære. Til gaming er prosessor uansett ikke flaskehals, så forskjellen vil for deg bli minimal. Det er liten vits i å kjøre enda høyere, rett og slett fordi at i praksis vil dette oppsettet håndtere alle spill på maks innstillinger uten problem. Med andre ord har du spart helt opptil 14 000 kroner ved å tenke litt smart. Endret 14. oktober 2009 av Agentspoon Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Kabinett: Antec Nine Hundred Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3 Prosessor: Intel Core i5 750 Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870 Lydkort: Asus Xonar DX Minne: OCZ Platinum XTC 1600MHz 4GB Harddisk #1: Intel X25-M 80GB SSD Harddisk #2: Samsung SpinPoint F3 1TB Brenner: Sony Nec AD5240S Strømforsyning: Corsair TX 750W Skjerm: Samsung Syncmaster XL2370 Du kan oppgradere med Crossfire (to skjermkort) i ettertid, dersom behovet først skulle melde seg. Prisen ligger rundt 13 500 kroner. Ettersom du ikke skal overklokke særlig, ville jeg ikke anbefalt å overstige dette. Du kan alltids velge i7 920 og et X58-plattform hovedkort for å kunne oppgradere til i9-serien senere (Intels toppmodell i 2010), men dette vil være en relativt dyr affære. Til gaming er prosessor uansett ikke flaskehals, så forskjellen vil for deg bli minimal. Det er liten vits i å kjøre enda høyere, rett og slett fordi at i praksis vil dette oppsettet håndtere alle spill på maks innstillinger uten problem. Med andre ord har du spart helt opptil 14 000 kroner ved å tenke litt smart. i5 er to kanals DDR3 minne og i7 er tre kanals DDR3 minne . Husker jeg rett er det 1.65 volt som er makismal for i5 og i7 ? ( jeg vet at du vet dette men bare sier det )Rett meg om jeg har feil Endret 14. oktober 2009 av eSuba Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Helt riktig. Alt over 1.65V er ikke anbefalt med hensyn til prosessoren. Beklager forseelsen, og takk til eSuba for rettelsen. Har byttet til Corsair XMS3 1333MHz 4GB. Lenke til kommentar
asad Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ta en titt på pcen jeg satte sammen for ikke så lenge siden. Brukte lang tid på å finne de råeste delene :)Prisklassen var 25.000kr. https://prisguiden.no/calc_waggon.p...aggon_id=105741 Lenke til kommentar
Heales Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvis du ikke skal overklokke vil du komme bedre ut med en I7-860, Den er i hvertfall raskere enn 920 i følge Anandtech.com: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641 En annen fordel med I7-860 er at du kan spare en drøy tusenlapp på hovedkortet. Når det gjelder skjermkort bør du klart vente litt i og med at du har et svært så romslig budsjett. ATI har vel bekreftet at de lanserer 5870x2 i november, og det er også muligheter for nytt snadder fra Nvidia før jul. Jeg er selv i markedet for ny PC da min 2 år gamle PC ikke lenger henger med på de nyeste spillene, og jeg ser ut til å ende opp med en I7-860, matchende hovedkort, 5870x2, 8 GB RAM. For øyeblikket venter jeg tålmodig, og timingen er uansett god siden Modern Warfare 2 ikke lanseres før i november. Så får jeg se om julenissen kanskje kommer med en 27-tommer på julaften som erstatning for min 24-tommer Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Her må du tenke smart. Du kan spille akkurat de samme spillene på akkurat like god kvalitet med den PC'en Agentspoon har satt opp for deg. Den har også nok av oppgraderingsmuligheter, og vil kunne dra alle spill må max i år 2010, og år 2011 med en oppgradering av skjermkort underveis. Det eneste du oppnår ved å gå for de dyrere oppsettene folk kommer med er å bruke 14.000 ekstra for den samme ytelsen. Det er tull! Endret 14. oktober 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Slik jeg ser det er det tre komponenter hvor det lønner seg å investere dyrt med en gang. Det er kabinett, strømforsyning og ikke minst kjøling. Å gå for et dyrt kabinett kan lønne seg. Disse er som regel mer solide, laget i materialer med bedre kvalitet, har ofte mange smarte løsninger etc. Selv investerte for eksempel jeg i et Corsair Obsidian 800D og angrer ikke et sekund. Riktignok kostet dette hele 2500 kroner. Men om jeg i fremtiden for eksempel skulle få lyst til å begynne med vannkjøling er det allerede lagt opp til muligheten for dette i kabinettet. Kabinettet er megasolid, bygget i aluminium og jern, er lakkert invendig for penest mulig utførelse og preges av mange smarte løsninger (hotswap diskbrønner, luke bak sokkelen på hovedkortet for lett montering av kjøleløsninger med mer). Kjøper man et billig kabinett som ser sånn halveis stilig ut med masse led-lys eller lysdioder angrer man gjerne på det senere. Kjøp et kvalitetskabinett når du først kjøper ett. Veldig greit ettersom du da senere slipper å kjøpe et nytt om du skulle få bruk for et større og bedre ett. Når det gjelder strømforsyning kan det også lønne seg å gå for de dyre her også. Disse gir deg ofte et langt mer stabilt system da de leverer jevnere strøm på de ulike spenningene. De støyer gjerne mindre og er rett og slett bedre. Jo flere watt du går for jo bedre. Nå er det ikke noe vits i å overdimensjonere totalt selvsagt. Men om du senere vil utvide med ett eller to skjermkort til, noen harddisker og kanskje mer kjøling kan det være greit å ha en del watt å gå på. Corsair har også 7 års garanti på sine strømforsyninger noe som betyr at de er laget for å vare lenge. God kjøling er noe som også kan være lurt, enten du går for vifter eller vann. En god cpu-kjøler kan du ha lenge, selv om du kanskje bør bytte viftene etter noen år. Det fordrer selvsagt at det går ann å få kjøpt sokkel-overganger etterhvert som nye sokler kommer og går. Så mitt råd er da å gå for et godt kabinett, en god strømforsyning (gjerne sølv- eller gullsertifisert, og en god kjøleløsning for best mulig kjøling). Lave temperaturer på komponenter bidrar også til å utvide levetiden til komponentene til en ukjent, men sannsynligvis betydelig grad. Edit: Det kan forøvrig også være lurt å legge litt penger i en god skjerm da bildekvaliteen på skjermen også spiller inn på grafikken i spill. Har du en skjerm med dårlig kontrast og blasse farger vil du sannsynligvis ikke få noen god spillopplevelse. Det samme gjelder hvis skjermen sliter med ghosting og høy latency. Ikke så morsomt når karakterer i skytespill hele tiden lager skygger og skjermen henger etter handlingene du gjør i spill. Nei uff. Endret 14. oktober 2009 av Snorre Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Enig med mange her! Kjøp deg heller kvalitets kabinett med gode termiske egenskaper, samt en god og stille strømforsyning. Trenger ikke 1000+watt! Etter 1—4 år oppgraderer du hk, cpu, gpu, og minne. Slik har du en moderne PC nå, og om x antall år. Mange, mange tusen kroner spart. Lian Li PC—A71 Kjøp deg en Apple Cinema, svindyr men det oser av kvalitet. Denne skjermen kommer du til å nyye i flere år, holder seg meget bra på bruktmarkedet også. Denne blir de fleste kåt av! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) @snorre og karasjok: Det er helt rett at det er fornuftig å kjøpe et bra kabinett. Men for de fleste er det allikevel bortkasta penger å legge 2 000 - 2 500 kr i et kabinett. Det finnes mange svært gode kabinett til ca halve prisen, som er solide og har like lang levetid, blant annet fra Antec, Cooler Master og faktisk Lian Li. Unngår man de fancy kabinettene vil jeg påstå at et Antec eller Cooler Master kabinett fint har en levetid på 7 - 10 år. Har selv et snart 7 år gammelt Antec kabinett, og det vil nok være med meg i mange år ennå. @snorre: Klart man går for en god PSU, men de fleste PSU-er av anerkjente merker som Corsair, Antec, Cooler Master, Seasonic, OCZ, PC Power & Cooling er alle av god kvalitet. De er også ofte laget av helt andre (i enkelte tilfeller av samme produsent) og med omtrent samme specs. Dessverre opplyses det ofte ikke hvem som egentlig produserer PSU-er, men når det gjelder Corsair så er de enten produsert av Seasonic eller CWT. HX hovedsaklig Seasonic, TX hovedsaklig CWT. Den beste PSU-en jeg har/hatt er en snart 7 år gammel Antec 380 Watt. Den er etter snart 7 års bruk fremdeles meget stille og leverer akkurat som den skal. @karasjok: Apple Cinema er ikke skjermen jeg ville valgt til en gaming rigg. Faktisk heller ikke skjermen til bildebehandling. Skjermen er pen, har meget gode farger/kontrast - men har også en god del svakheter, samt at den koster minst et par tusen kroner for mye. Man får f.eks LED LCD på 24 tommer til under halve prisen, og da med langt bedre responstid. Man får skjermer med bedre fargehåndtering til samme pris eller lavere. Jeg er ikke uenig i at man skal kjøpe en bra skjerm, men til en gaming rigg kjøper man en skjerm som egner seg til det. Sluttkommentar: Agentspoon sitt oppsett er uten tvil det desidert beste oppsettet som er presentert. Faktisk vil jeg påstå at det er klart bedre enn de 20 - 25 000 kr oppsettene som enkelte presenterer. Når det gjelder "gaming performance" så yter faktisk i5 750 nesten identisk med i7 860 (forskjellen er maks 3 - 4 %) og i omtrent alle gaming tester bedre enn i7 920. Det er faktisk bare om du driver med 3D-rendering prisforskjellen på ca 600 kr kan forsvares. Du klokker også i5 750 omtrent akkurat like langt, henholdsvis 3,9 og 4 GHz. Endret 15. oktober 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Kasku Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Her har du drømmeoppsettet Alienware P2 Chassis - Cosmic Black Alienware Chassis Upgrade - Alienware Approved High Performance CPU Cooling Processor - Intel i7 920 (Klokk den til 4 GHz ) Power Supply - Alienware 875 Watt Multi-GPU Approved Power Supply Graphics Processor - Dual 1GB DDR5 ATI Radeon HD 5870 Crossfire Enabled Memory- 12GB DDR3 Gaming RAM Motherboard - Alienware Approved Intel X58 Motherboard - Socket 1366 Core i7 Ready, Dual Triple Channel DDR3 Memory System Drive - 2.5TB - 500GB High Performance Hard Drive for Windows and 2TB of Blazing Fast 7200RPM 32MB Cache for Storage! Optical Drive - Blu Ray Burner Reader and Multimedia Drive + 20X Dual Layer Burner ( (DVD±RW) Du finner alt på eBay.. Prislappen vil havne på rundt 18 000 kr, men du må regne med litt frakt og tollavgifter. http://myworld.ebay.com/hermitageco/ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Den vil da komme på nesten 25 tusen på døra (moms, frakt og tollavgift). Da uten skjerm, men med OS, tastatur og mus. Og så vil den ikke bedre i spill enn Agentspoon sitt oppsett med et ekstra HD 5870, til en langt lavere pris (ca 16 000 kr) med skjerm Å klokke en high end CPU gir i realiteten null og niks effekt i spill, fordi det er skjermkortet som begrenser. Og om man som de fleste av oss, faktisk spiller på 1920 x 1080 eller 1680 x 1050, så har man særdeles lite igjen for HD 5870 i CF. 12 GiB minne i spill er regelrett tull pr dato. Tester hos flere viser at det er ingen effekt i spill å gå over 4 GiB, en test er hos Toms Hardware. Faktisk har mer en 4 GiB ingen effekt hos det store flertall av brukere. Det er få av oss som multitasker så "heavy" at vi virkelig bruker minne. Men Agentspoon har puttet på noe som gir effekt, nemlig en 80 GB SSD. Dette gjør etter de flestes erfaring av spill laster fortere og fps er jevnere. Et hjertesukk til slutt. Det er litt skremmende å se hvor mange som kaster seg på å anbefaler rigger helt opp mot budsjettgrensene uten egentlig å se at man får like mye for langt mindre beløp. Faktisk er det mulig å få en meget bra Gaming rigg med en CPU som koster ca 700 kr, kombinert med skjermkort til ca 2 000 kr. Så bra at det å legge 2 - 4 000 kr ekstra på bordet i de fleste spill ikke vil gi opplevbar forskjell. Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Min mening er at det er veldig lurt å legge mye i en god skjerm. Finn ut hvor stor skjerm du kan ha praktisk bruk for i henhold til størrelse og oppløsning - for noen kan det være lite hensiktsmessig å gå høyere enn 24" / 1920*1200 hvis man sitter i en normal skrivebordsposisjon. Dell har nå nylig kommet med en skjerm som har fått god kritikk: Dell U2410 Sjekk ellers også ut TFT Central på nettet. Det er nesten sjokkerende å se PC'er til over 20k hvor man mener å bruke ca 1600 kroner på skjerm.. Eller mer penger på RAM enn skjerm. Jeg mener nesten de viktigste tinga med en PC er de tre kontaktpunktene man har; skjerm, tastatur og mus. Så får hva som står inni kassa komme i andre rekke. Etter å ha bygd sikkert 30 PC'er på 20 år har jeg min oppfatning av hva som gleder meg og andre brukere over tid, og det er ikke alltid megahertz. En god skjerm er den beste investeringa du kan gjøre, og du kan være lykkelig over å ha et så høyt budsjett, for da kan kjøpe hvilken skjerm som helst. Tenk også på viktigheten av å få tak mus og tastatur du kommer til trives med. Og et par gode høyttalere er heller ikke gratis. Jeg er også helt enig i at å kjøpe kvalitet når det kommer til strømforsyning og kabinett er smart. *EDIT : Ja, og SSD er veldig veldig merkbar forskjell fra HDD, opplagt i den prisklassen vi snakker om. (bare pass på hvilken SSD du får, kun nyere modeller er å anbefale) Endret 15. oktober 2009 av khaakon Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Veldig enig med khaakon. Å bruke 1500~ på skjerm når du har et budsjett på 25000 er vanvittig. En (god) skjerm holder gjerne flere oppgraderinger også, så kjøper du en god skjerm nå kan du bruke den mange år fremover. Angrer ikke på at jeg ga 6000 for min 24" ihvertfall. Lenke til kommentar
opelwerk Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Tusen takk for gode innspill så langt, jeg er veldig imponert over dette forumet. Ser på oppsettene nå. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Man har ofte svært lite igjen for å gå for IPS eller PVA baserte skjermer til en gaming rigg. Faktisk viser testing at de i mange tilfeller er dårligere enn rimeligere skjermer til det behovet. Ikke det at jeg anbefaler 1 500 kr skjermer på noen måte. Faktisk vil jeg tro at Agentspoon sin anbefaling er noe av det mest egnede til gaming, og med en prislapp på 2 500 - 3 000 kr passer det godt inn i et oppsett til 10 000 - 14 000. PS! At Dell klarer å lage H-IPS skjermene med sort ramme er for meg en gåte. Bare det gjør at jeg aldri ville vurdert skjermen til mitt bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå