Gwanath Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg har en oppgave om Netcoms nye 4G nett I denne sammenhengen så trenger jeg å kjøre en liten markedsundersøkelse på dere innovatører. I teorien er jo 4G oppimot 100 ganger kjapper en det 3G og super 3G er i dag. I praksis så vil dette være rundt 10-20 mb Det vil si at du kan få hastigheter mellom 1000 og 2000 kbs når du surfer/laster ned Dette vil da si at du nesten kan kvitte deg med ditt gamle ADSL. 4G, fungerer ikke som 3G, du kan ikke ringe med det, det takler kun datatrafikk. Hvor mye ville du da spart på å bytte, og hvilken pris kan du da tenke deg å betale? Forutse at ved alle abonnementene følger det med oppkoblings mulighet via USB. (Da det for øyeblikket ikke finnes noen mobiler med 4G) Abonnementene som blir tilbudt er 1. Fri bruk 2. kveld og helg (17-08) og fredag 17.00 til mandag 08.00 3. innkjøp av 1000 mb (altså som et kontantkort) Til vær av disse spørsmålene så følger disse spørsmålene 1. Hva vil du foretrekke å betale for disse av disse abonnementene? 2. Hva er den maksimale prisen du vil betale, når blir produktet for dyrt til å vurdere? Håper på mange glade svar. Tusen takk for alle hjelp. Ps. Innspill og andre tanker tas også imot. Har tatt en ny forutsetning. Med disse abonnementet får du også mulighet for å koble deg opp netcoms tidligere teknologier, altså når du ikke har 4G dekning så har du da muligheten får å koble deg opp til 3G Super-3G, Edge osv. Hva vil du da være villige til å betale for et slik abonnement? Endret 17. oktober 2009 av Gwanath Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Øh... dette er jo det samme som de tilbyr idag. Bortsett fra hastigheten, da. Om jeg gidder å betale mer for høyere hastighet? Nope, det er jo gratis wifi nesten over alt, jo. Jo, kanskje, hvis de garanterer en minimumshastighet. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det vert vel slik at 4G berre vert bygd ut der ein eigentleg ikkje har bruk for det, dvs. i tett befolka strok med god tilgang på trådlaust internett. I dei områda der ein verkeleg kunne hatt bruk for høgare hastigheit vert det for dyrt å byggje ut, og ein må i staden greie seg med EDGE. Sjølv har eg Telenor Av&til, som gjev 1/2 GB for 99 kr. Tidlegare hadde eg Kveld&helg til 119, som var 20 kr. dyrare enn Netcom sitt tilsvarande abonnement. Årsaka til dette er at Telenor har bygd ut 3G der eg bur (Sogn og Fjordane), medan Netcom berre tilbyr EDGE. Eg hadde sikkert valt 3G framfor EDGE, også om prisskilnaden hadde vore noko større. Eg er meir usikker på om eg hadde vilja betalt så mykje meir for 4G enn for 3G. 3G med evt. framtidige oppgraderingar held etter mi meining i massevis til vanleg surfing. Dersom ein brukte nettet til store mengder nedlasting av musikk og video ville det ha noko for seg, men då er abonnement med 1 GB inkludert berre tåpeleg, då ville ein kanskje bruke 100 GB på ein månad. Og dersom alle gjorde det spørst det kor lenge det nye nettet ville takle det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Jeg er 110 % enig med torbjornen. Dette er ikke et spørsmål bare om pris, det er også et spørsmål om ytelse og alle konkurrentene som ogsålevrere varene. Endret 14. oktober 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Gwanath Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Enig med at det er mange faktorer som spiller inn ja, men for tiden framover så er det Netcom som vil få et monopol på dette markedet, da de er de eneste som tilbyr 4G. Ser også veldig problemstillingen om at dette kun er i Oslo, og kanskje ikke her det burde vært bygd først, men det er nå en gang slik. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 om jeg ikke får dette inn på mobilen er det nok uaktuellt for meg. jeg gidder ikke drasse med en laptop for å være på nett, så i dag bruker jeg 3G/Edge-nettet til når jeg ikke er hjemme. at det bare finnes i oslo er også en stor nedtur, veldig ofte får man inn åpne trådløse nett man kan bruke i stedet. om jeg hadde bodd i oslo(bor rett utenfor nå), så kunne jeg sikkert betalt 400-500 for Fri bruk. har også hørt mye dårlig om 3G-løsningen, at det er ustabilt, treigt og vanskelig å få inn signaler hører jeg ganske ofte om de nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå