armyyboy Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei. Jeg har disse brikkene i pc min nu : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327595 Og tenkte jeg skulle kjøpe disse : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324986 Det jeg lurte på om da, er jo jeg kan bruke de i lag? Det er jo ikke samme hastighet da. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Kjører du rambrikker av ulik hastighet sammen så vil det som regel fungere, men de vil bare kjøre på den hastigheten til de tregeste rambrikkene i systemet. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 I alle manualer til hovedkort står det, Always install dimms with the same CAS latency! Noe de brikkene ikke har. Forskjellig klokke hastighet går bra som L4r5 sa. Lenke til kommentar
armyyboy Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Så jeg kan bruke dem i lag? Men blir jeg å merke noe forskjell? Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er ganske så sikekr på at det der bli å gå greit. Men du kan bli nødt til å kjøre dem på 800MHz CL4 2.1V. Kan nok være mulig å tweake de til å kjøre litt raskere sammen, men her har du ingen garanti. Er du griseheldig klarer du kjøre de 800Mz brikkene dine på 1066 med CL5, men oddsen er 1000x større for at du må ta til takke med alle brikkene på 800MHz CL4 Lenke til kommentar
armyyboy Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Okei, takk skal dere ha! Men har et spørsmål til. På info på hovedkortet står det : Støttet RAM-hastighet PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300 Betyr det at jeg ikke kan bruke over PC-6400? Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du kan bruke PC8500 ram eller hva det nå heter, men du må overklokke minne-busen for å få den til å kjøre på høyere hastighet enn 800MHz (PC6400?). Minne kjører på en hastighet som er et resultat av en forhåndsprogramert divider av FSB hastigheten. Med en FSB på 400 MHz vil en divider på 1:1 gi ram hastighet på 800MHz. Hvis vi tar utgangspnkt i en Q6600 prosessor så har den en bus hastighet på 1066Mhz. FSB som hovedkortet da kjører på er 1066Mhz/4= 266Mhz. Med denne innstillingen vil du ha et utvalg dividere på minnet til rådighet som vil resultere i forskjellige minne hastigheter. 1:1 divider vil kjøre ram på FSBx2 = 533MHz (PC4300?) fsb:minne divider på 1:2 vil kjøre minnet på 1066MHz (PC8500?). Om din BIOS ikke støtter å køre en divider som får minnet ditt opp i den hastigheten, er det mulig å jobbe seg rundt det ved å endre mutiplikatoren på cpu. 266MHz fsb x10 gir 2.66GHz cpu hastighet. Om hovedkortet støtter å kjøre høyere fsb kan du redusere multiplikatoren på cpu og få tilnermet lik hastighet. Om du setter multiplikatoren til x8 og øker fsb til 333MHz vil CPU fortsatt kjøre på 2.66GHz, men du vil med en 1:1 minne divider være oppe på 666MHz (PC5300?) minnehastighet. Med en 1:2 divider vil minnet kjøre på hele 1333MHz, noe som er uhørt høyt for DDR2 minne og ikke å anbefale å prøve da det vil kreve ekstremt klokkevillig ram og farlig høye spenninger på minnebrikken. Det finnes ofte en halvt dusin eller fler dividere å velge mellom i BIOS. Noen hovedkort viser disse som et forhold, som jeg har vist her, mens andre BIOSer viser som minnehastighet. Nå skal det også sies at ved å redusere multiplikatoren på cpu og øke fsb på hovedkortet introduserer man et element av overklokking som kan gi ustabilitet i systemet. Å øke fsb fra 266 til f.eks 333 vil nesten uten unntak medføre at man må endre på et lite utvalg spenninger på hovedkortet, så som northbridge, fsb, cpu etc. Beklager denne veggen av ord, men jeg ble litt revet med her Håper det ikke var bare forvirrende hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå