pierce007 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Har Win 7 på c:\ idag. Men trenger å rydde opp en god del her og fjerne en del. Tenkte kanskje bare å reinstallere på nytt med tid. Men før den tid tenkte jeg evt å installere Win7 på e:\ Når jeg så er ferdig med nevnte på c:\, kan jeg da enten: - endre e:\ til c:\ - kopiere alt fra e:\ til c:\ hva er det enkleste? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Du kan ikke endre bokstav på Windows disken. Er C: og E: separate disker eller to partisjoner på samme disk? Hvis det er to disker så kobler du ut C: mens du installerer på E: Da får du Windows på C: (E: får en annen bokstav når du installerer separat). Når begge er koblet til velger du i BIOS hvilken du vil boote. NB! cluet her er at andre disker må kobles fra mens du installerer. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Du kan ikke endre bokstav på Windows disken.Er C: og E: separate disker eller to partisjoner på samme disk? Hvis det er to disker så kobler du ut C: mens du installerer på E: Da får du Windows på C: (E: får en annen bokstav når du installerer separat). Når begge er koblet til velger du i BIOS hvilken du vil boote. NB! cluet her er at andre disker må kobles fra mens du installerer. ja det er to separate disker. så når dette er gjort så kan jeg boote både fra win 7 både i c:\ (ny installasjon) og e:\ (tidligere c:\)? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 ja det er to separate disker.så når dette er gjort så kan jeg boote både fra win 7 både i c:\ (ny installasjon) og e:\ (tidligere c:\)? Nei, da må du bruke spesielle program (bootloadere) for om du kobler fra en disk, og så installerer Windows 7 på disk nummer to, vet jo ikke Windows at du har en installasjon på den første disken. Så når du da starter opp (og har valgt disk to i BIOS) er det kun den versjonen du kan starte. Du kan selvsagt gå inn i BIOS å velge den første disken som oppstart disk, og så starte fra den, men det blir jo tungvint. Skjønner ikke helt poenget med å ha to Windows 7 installasjoner på samme pc da....men kanskje jeg er litt sær. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Man må jo ikke ha bootloader. Å velge i BIOS er da ikke spesiellt tungvinnt, man har som regel hurtigtast for å få BOOT meny på nyere hovedkort. Hovedgrunnen til at jeg anbefaler å gjøre det slik er at man ikke blir avhengig av begge diskene. Det gjør det svært mye enklere å håndtere når man senere velger å slette den ene Windows installasjonen. Hvis man heller velger å installere med begge diskene tilkoblet så får man en bootmeny, og man får ulemper med at den ene disken booter mens den andre inneholder Windows. Lite fleksibelt. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 ja det er to separate disker.så når dette er gjort så kan jeg boote både fra win 7 både i c:\ (ny installasjon) og e:\ (tidligere c:\)? Nei, da må du bruke spesielle program (bootloadere) for om du kobler fra en disk, og så installerer Windows 7 på disk nummer to, vet jo ikke Windows at du har en installasjon på den første disken. Så når du da starter opp (og har valgt disk to i BIOS) er det kun den versjonen du kan starte. Du kan selvsagt gå inn i BIOS å velge den første disken som oppstart disk, og så starte fra den, men det blir jo tungvint. Skjønner ikke helt poenget med å ha to Windows 7 installasjoner på samme pc da....men kanskje jeg er litt sær. ser selv ikke helt poenget, dette er bare midlertidig til jeg har fått ryddet opp og kopiert diverse på "gamle" Win7:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå