zaler Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei, Jeg vil bli eiendomsmegler, fant ikke noen skikkelige tråder eksklusivt om eiendomsmegling så starter en jeg:) Jeg ønsker og utdanne meg til eiendomsmegler men har ett par spørsmål: - Hva er karaktersnittet for å komme inn på BI meglerstudiet fra videregående? - Hvilken linje og hvilke fag bør man ta på Videregående? - Hva bør man være flink til (Må man være veldig god i matte)? - Hvor mye kan man forvente i begynner lønn og hvor mye vill man få ettersom man blir mer erfaren. (Vet at lønn kan variere etter boligmarkedet og finansverdenen, men bare sånn ca:) - Er eiendomsmegling et sikkert yrke? Eller får man sparken med en gang det går mot nedgangstider? - Hvordan er det å jobbe som eiendomsmegler (hyggelig, slitsomt, stress, kjedelig..) Håper å få svar fra noen som er, vil bli eller holder på å bli eiendomsmegler:) Takk! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 - Karaktersnittet ligger på cirka 3.6, vil jeg tro. Pleier å ligge rundt der. - På VGS må du velge en linje som kvalifiserer til generell studiekompetanse (M&K, Musikk eller Studiespes.), da dette er opptakskrav på Eiendomsmeglerstudiet. - Man trenger ikke være spesielt god i matte, men siden jobben har en del tall i seg bør man vel like å drive litt med det, men å være skikkelig god i dette er ikke nødvendig. En eiendomsmegler er ikke økonom. - Når det gjelder lønn, så kommer alt an på deg. Hvor mye du er villig til å jobbe, og hvor godt du selger. En eiendomsmegler kan tjene mellom 300-700 000 i året, mens noen få, særs dyktige meglere, tjener betraktelig over dette. - Fra og meg 1. januar 2009 (tror jeg, husker ikke helt datoen), så kan man ikke kalle seg eiendomsmegler uten utdannelse fra enten BI, eller noen av de offentlige høyskolene. Det vil si at arbeidsmarkedet for eiendomsmeglere kanskje ikke er så verst i fremtiden. Men på en annen side kan det være at det utdannes for mange meglere enn hva markedet klarer å sluke, selv om jeg tror med en utdannelse fra BI skal det gå greit å få seg en trygg og bra jobb. - Å jobbe som eiendomsmegler kan passe noen, og andre ikke. Hvilke personlige egenskaper besitter du? En viktig egenskap er jo uten tvil teften til å selge, samtidig som du er dyktig til å snakke med mennesker og skape tillit. Du skal jo tross alt som mellommann selge huset/boligen raskest mulig. Arbeidstidene til en megler kan være litt ugunstige for noen, og kan passe andre utmerket. En megler må kunne finne seg i å jobbe litt kveldstid, og ofte på helg. Lykke til med valget ditt! Lenke til kommentar
JesperA Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 - Man trenger ikke være spesielt god i matte, men siden jobben har en del tall i seg bør man vel like å drive litt med det, men å være skikkelig god i dette er ikke nødvendig. En eiendomsmegler er ikke økonom. Under bachelor utdannelsen fra BI er det under de "blå" utdannelsene, altså økonomi. Så du har; Matematikk for økonomer, Finans og økonomistyring I og II, Statistikk for økonomer, Metode og dataanalyse, Mikroøkonomi +++ De har med andre ord mange økonomifag. Så vil anbefale at du tar økonomiske fag på videregående. Begynn på studiespesialisering med økonomi som valgfag. Gjerne r eller s matte også. Det vil være til stor fordel for deg når du begynner. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) - Man trenger ikke være spesielt god i matte, men siden jobben har en del tall i seg bør man vel like å drive litt med det, men å være skikkelig god i dette er ikke nødvendig. En eiendomsmegler er ikke økonom. Under bachelor utdannelsen fra BI er det under de "blå" utdannelsene, altså økonomi. Så du har; Matematikk for økonomer, Finans og økonomistyring I og II, Statistikk for økonomer, Metode og dataanalyse, Mikroøkonomi +++ De har med andre ord mange økonomifag. Så vil anbefale at du tar økonomiske fag på videregående. Begynn på studiespesialisering med økonomi som valgfag. Gjerne r eller s matte også. Det vil være til stor fordel for deg når du begynner. JesperA har nok rett i at det kan være lurt å ta noen økonomiske fag på videregående, men poenget mitt er at det ikke er nødvendig å være kjempeglad i (eller dyktig med) tall, på samme måte som f.eks. en regnskapsfører, revisor osv. Det er bare en liten del av jobben til en eiendomsmegler som omhandler jobbing med tall. Du må derimot være dyktig til å forstå markedet, skape relasjoner, dyktig til å snakke og ha bra med stå-på-vilje. Noen tror at man kan gå rett inn i en jobb som eiendomsmegler og tjene gress, men det stemmer ikke. Husk! Det er bare de eiendomsmeglerne som tjener fett, man hører om. Ingen gidder å snakke om en eiendomsmegler med gjennomsnittlig inntekt. Men, har du teften så kan du få mye igjen for en bachelor i eiendomsmegling, da dette er et greit og overkommelig studium som ikke er alt for tungt, etter hva jeg har hørt/lest. Jeg vurderer dette selv også, har tenkt lenge på det, men klarer faen ikke bestemme meg. Det som er min største bekymring er at BI koster en drøss med penger, og det er litt sent å angre seg hvis man først har begynt der. I tillegg er jeg redd for at det blir utdannet veldig mange eiendomsmeglere, det vil si FOR mange, men dette er fra en usikker kilde. Derimot, så tror jeg at jeg vil trives i jobben da jeg interesserer meg for faget, er flink til å snakke og liker å møte nye mennesker. Endret 23. oktober 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå