Gå til innhold

Hvilken bank er best å ha sparepengene i med tanke på renter?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hvilken bank er best å ha sparepengene i, med tanke på å få mest mulig rente? har ikke gjeld, hus eller lån.

Har sparebanken vest nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

oki, men nordax var jo skyhøy iforhold til de andre, sukk, sparebanken min er ikke med på listen engang... skulle byttet for lenge siden.

Lenke til kommentar
oki, men nordax var jo skyhøy iforhold til de andre, sukk, sparebanken min er ikke med på listen engang... skulle byttet for lenge siden.

Er vel oppe i skyene for å skaffe kapital tenker jeg, etterhvert så dropper de vel ned blant resten. Men "time-will-show" :)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Men ser det er en offentlig bank, der alle har samme kontonummer men forskellig id. er vel en insane stor konto de får høy rente på. eks 5%, eller ett fond eller noe shit.

Ser den dekkes av svenske innskuddsgarantien, er desverre dårlig å lese svensk :( men er dette kanskje litt risky sted å ha penger? om pengene plutselig forsvinner fordi bankeieren satte pengene i noen jævlig dårlige aksjer :p hehe

Lenke til kommentar

Det kunne det, men det har det ikke gjort! :) Var egentlig min far som hadde sett seg lei av å omtrent måtte betale for å ha penger i bank så da kjøpte han fond for lønna han har fått fra å sitte i kommunestyret i noen år. Så kjøpte jeg en måne senere etter at han hadde tjent noen tusen.

Lenke til kommentar

Hvorvidt man bør investere i bank, fond eller aksjer avhenger av hvor lang sparehorisont man har og hvor stor risiko man vil ta.

Jeg bruker bank for kortsiktig sparing eller når jeg er redd for at aksjemarkedet skal ned. Har for tiden sparekonto i yAbank. De gir greie renter på beløp under 100.000, og mer enn det har jeg sjelden i banken.

Fond bruker jeg til sparing med over fem års horisont. Det er for risikabelt om man trenger pengene etter noen måneder. Det har vært en fin oppgang det siste halvåret, men det er heller tvilsomt om det neste halvåret blir like bra. Fondene mine er i Skagen og Holberg.

Aksjer bruker jeg til lange og korte investeringer hvor jeg er villig til å ta en viss risiko.

I aksjer og fond finner det trauste og relativt trygge alternativer, og mer risikable papirer.

Generelt gjelder loven om at om man ønsker høyere avkastning enn i bank må man være villig til å ta risikoen for å tape penger. Men dette visste vel alle....

Om det har noen interesse har jeg for tiden ca 10% i banken, 15% aksjer og 75% fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...