Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen booter ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurte på om noen med litt mer peiling på hardware enn meg kunne synse litt om hva som er gærnt med maskina mi. :)

Har en Netshop Gamer PC som er ca 3 år gammel, og som har fungert helt greit frem til nå. Men plutselig en dag når jeg skulle starte den, så vil den ikke starte opp. Jeg trykker på på-knappen, og hører at ting begynner å summe. Viftene starter opp, harddiskene starter, osv, men så stopper alt opp. Tastaturet og musen får ikke strøm, og selv om det er et eller annet slags signal som gjør at skjermen ikke lenger viser "no signal"-meldingen, så kommer det ikke opp noe bilde. Det kommer ingen pip fra maskinen, hverken bios-feil-pip eller det vanlige oppstarts-pipet.

Har prøvd å koblet fra diverse ting på hovedkortet, som kortlesere, vifter, osv. Har også prøvd å gjøre en bios reset (ut med batteri, sett resetjumper, osv), men vet ikke om maskinen egentlig kommer så langt at den foretar selve reset'en. Prøvde også å koble fra strømmen på nvidia skjermkortet, men da kom det en kontinuerlig pipe-lyd når jeg prøvde å starte opp, og tastatur/mus fikk fortsatt ikke strøm.

Lurer på om det kan være en kortslutning en plass på hovedkortet, høres det sannsynlig ut? Eller kan det evt være noe med strømforsyningen. Husker at jeg noen ganger like etter at jeg fikk maskinen hadde litt problemer med at den av og til ikke startet opp når jeg trykket på på-knappen, men da måtte jeg bare slå den av og på et par ganger, så funket det. Har ikke hatt problemer med det på et par år...

Any ideas? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Strømforsyning er en mulig kandidat, men symptomene er vanskelig å tyde. Kanskje manglende 5V?

Hvis du har voltmeter kan du sjekke om du har OK spenning på 3.3V, 5V, og 12V utgangene.

Hmm, har ikke det, men du tror at det kan være strømforsyningen altså...? Det ser jo tilsynelatende ut som hovedkortet får strøm, lampen som skal lyse for å indikere at det har det, lyser.. Men det kan altså hende at det ikke er nok spenning eller at en av utgangene er gåen?

Lenke til kommentar
Har hatt flere tilfeller hvor en av utgangene er gåen. At det lyser på HK betyr lite i den sammenheng.

Ok, da kan jeg kanskje først teste å bytte strømforsyning. Syns jo det er litt rart hvis det er en kortslutning på hovedkortet at jeg ikke får disse bios-pipene som pleier å komme ved hardware-feil...

Lenke til kommentar

Har du fikla med noen deler inne i maskinen? I dag så skjedde akkurat det samme med meg, og jeg fant ut at det en RAM kortet mitt var deffekt noe som gjorde at hver gang jeg skrudde den på, slo den seg av og på av seg selv. Hvis du har et skjermkort med 4 lamper under hverandre, og de lyser rødt alle sammen, så sjekk ut delene dine. Kan være årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til de som evt skulle få samme problem, det viste seg å være strømforsyningen som var gåen.

Var selvfølgelig dum nok til først å høre på selgeren på Datakjeden, som mente at det helt sikkert ikke var strømforsyningen, men hovedkortet eller skjermkortet (?!). Så, kjøpte først HK, og brukte en lang kveld på å skru ut alt og bytte, uten at det hjalp... :( I dag kjøpte jeg ny strømforsyning, brukte ca 3 min på å bytte den, og VIPS.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...