Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm. angående Cagiva Mito 125


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer kjøp av en Cagiva Mito, så jeg har et par spm.

 

- Noen som vet hvor mye forsikring koster?

- har hørt at man må ha A1 sertfikat på noen modeller og A på andre. Hvordan er dette?

 

hovedspørsmålet er- blir Cagiva Mito regnet som lett sykkel, så kan jeg kjøre denne med A1 sertfikat

 

Håper på svar!

 

Takk På Forhånd:P

Endret av CagivaMito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såklart, for jeg har ikke mulighet for å ta A lappen enda.

 

La meg forklare det litt mer grundig:

 

A lappen kan man ikke ta før man er 18 år, og har altså to underklasser, mellomtung og tung. Når man er under 21 år og tar A lappen så blir det mellomtung, og mellomtung blir automatisk til tung etter 2 år. Om man er 21 år eller eldre så kan man direkte ta tung lappen. Mellomtung begrenser til 25KW og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. Tung motorsykkel har ingen begrensning. Klasse A1 kan man ta fra man er 16 år, og blir altså ikke oppgradert automatisk til klasse A. A1 lappen begrenser til 15hk/11KW og 125ccm. Mellomtung og tung har ingen kubikkbegrensning.

 

En motorsykkel kan være registrert innenfor forskjellige klasser. Du kan f.eks ha en Cagiva Mito registrert som mellomtung, men sykkelen må altså møte kravene om effekt og vekt. De aller fleste 125ccm er registrert som lett, og kan altså kjøres på A1 lappen.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Jeg har så sinnsykt lyst på Cagiva Mito har jeg funnet ut. Tror jeg ville likt den veldig. Men de eneste jeg finner som er aktuelle er en et stykke sør for Bergen til 50000,- og en i Stavanger (jeg bor i Bergen) til 48000. Begge disse er 2007-modeller og har gått ca. 10000km. Det blir for dyrt, og jeg får ikke prøvd noen av dem. Lurer på om jeg kanskje skal ta et fly til Stavanger da.

Lenke til kommentar

Hva du påkoster den er jo irrelevant for hva en kjøper vil synes om prisen. Et motorkjøretøy er et økonomisk tapsprosjekt. Jeg vil si det er en viss pris du kan regne med å ta for et brukt kjøretøy, som må tilpasses etter hvor mye det har kjørt og hvor gammelt det er. Og så kan du gjøre prisen lavere om det er skader og slikt på kjøretøyet. Så da kan du ved å påkoste sykkelen ta en viss pris, det sykkelen (f.eks) er verdt i forhold til år/km kjørt, istedenfor mindre pga du ikke har påkostet den.

 

Mener jeg da.. Om det er noen som forstår hva jeg prøver å si xD

Lenke til kommentar

Det å påkoste som så øker verdien er selvsagt relevant for hva en kjøper synes om prisen, hvorfor skulle det ikke være det? Det har aldri vært diskutert annet enn at det er et tapsprojekt. Man vil aldri få tilbake alle pengene som påkostes, og som du da ser på prisen jeg solgte sykkelen for så ser du at det er nettopp det som har skjedd. Så jeg ser egentlig ikke dilemaet eller problemstillingen til det du skriver, for det er ingen som har skrevet noe i mot. Var heller ikke så lett å skjønne hva du skriver helt nei. ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... Er jo enig i alt det der. Det er det jeg prøvde å fortelle i min litt dårlige post lengre oppe. Om sykkelen er i dårlig stand, slitte dekk osv som du sier, vil prisen SYNKE. Altså har den sunket fra noe, det sykkelen ville ha kostet om den ikke var i dårlig stand. Altså om den var påkostet. Så fra eller til spiller det jo egentlig ingen rolle; er den påkostet får man mer for sykkelen er den i dårlig stand får man mindre for den.

 

Ser at jeg nok en gang har skrevet et dårlig innlegg. Men men. Vi kan være enig om at vi alle ønsker gode sykler i brukbar forfatning :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...