CagivaMito Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hei! Vurderer kjøp av en Cagiva Mito, så jeg har et par spm. - Noen som vet hvor mye forsikring koster? - har hørt at man må ha A1 sertfikat på noen modeller og A på andre. Hvordan er dette? hovedspørsmålet er- blir Cagiva Mito regnet som lett sykkel, så kan jeg kjøre denne med A1 sertfikat Håper på svar! Takk På Forhånd:P Endret 14. oktober 2009 av CagivaMito Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Forsikring varierer. Finnes ingen fasitsvar. Noen betaler 1000kr, andre betaler 20.000kr. Alt utifra hvem sykkelen er registrert på samt bonus osv. Jeg betalte ca 4000kr for fullkasko på min tidligere 07 Cagiva Mito. A1 lappen er lettsykkel lappen. A lappen er til mellomtung og tung. Lenke til kommentar
CagivaMito Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Takker! Men har lest i noen annonser nå og der står det at man må ha mellomtung eller tung lappen, altså A? Kan jeg kjøre Cagiva Mito 125 med lett mc sertfikat, altså A1? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Lett, mellomtung og tung er kun kjøretøy klasser. En 125ccm kan være registrert som f.eks mellomtung, og da må man ha A lappen. A lappen: Mellomtung og tung A1 lappen: lett 99% av alle 125ccm er registrert som lett mc, og kan da altså kjøres på A1 lappen. Lenke til kommentar
CagivaMito Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 thanks! Scotty: Hadde du A1 på din Cagiva Mito? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Såklart, for jeg har ikke mulighet for å ta A lappen enda. La meg forklare det litt mer grundig: A lappen kan man ikke ta før man er 18 år, og har altså to underklasser, mellomtung og tung. Når man er under 21 år og tar A lappen så blir det mellomtung, og mellomtung blir automatisk til tung etter 2 år. Om man er 21 år eller eldre så kan man direkte ta tung lappen. Mellomtung begrenser til 25KW og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. Tung motorsykkel har ingen begrensning. Klasse A1 kan man ta fra man er 16 år, og blir altså ikke oppgradert automatisk til klasse A. A1 lappen begrenser til 15hk/11KW og 125ccm. Mellomtung og tung har ingen kubikkbegrensning. En motorsykkel kan være registrert innenfor forskjellige klasser. Du kan f.eks ha en Cagiva Mito registrert som mellomtung, men sykkelen må altså møte kravene om effekt og vekt. De aller fleste 125ccm er registrert som lett, og kan altså kjøres på A1 lappen. Endret 14. oktober 2009 av Scotty Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har så sinnsykt lyst på Cagiva Mito har jeg funnet ut. Tror jeg ville likt den veldig. Men de eneste jeg finner som er aktuelle er en et stykke sør for Bergen til 50000,- og en i Stavanger (jeg bor i Bergen) til 48000. Begge disse er 2007-modeller og har gått ca. 10000km. Det blir for dyrt, og jeg får ikke prøvd noen av dem. Lurer på om jeg kanskje skal ta et fly til Stavanger da. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 En 2007 modell er ikke verdt mer enn 40.000,-. Solgte min for 45.000,- .. men den var altså påkostet 15.000,- Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hva du påkoster den er jo irrelevant for hva en kjøper vil synes om prisen. Et motorkjøretøy er et økonomisk tapsprosjekt. Jeg vil si det er en viss pris du kan regne med å ta for et brukt kjøretøy, som må tilpasses etter hvor mye det har kjørt og hvor gammelt det er. Og så kan du gjøre prisen lavere om det er skader og slikt på kjøretøyet. Så da kan du ved å påkoste sykkelen ta en viss pris, det sykkelen (f.eks) er verdt i forhold til år/km kjørt, istedenfor mindre pga du ikke har påkostet den. Mener jeg da.. Om det er noen som forstår hva jeg prøver å si xD Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det å påkoste som så øker verdien er selvsagt relevant for hva en kjøper synes om prisen, hvorfor skulle det ikke være det? Det har aldri vært diskutert annet enn at det er et tapsprojekt. Man vil aldri få tilbake alle pengene som påkostes, og som du da ser på prisen jeg solgte sykkelen for så ser du at det er nettopp det som har skjedd. Så jeg ser egentlig ikke dilemaet eller problemstillingen til det du skriver, for det er ingen som har skrevet noe i mot. Var heller ikke så lett å skjønne hva du skriver helt nei. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hehe, sorry dårlig innlegg. Poenget mitt var at om eieren påkoster en sykkel så skulle ikke det egentlig ha noe å si for prisen. Folk kjøper i forhold til hva sykkelen ville kostet ny og så ser de på årsmodell og antall km kjørt osv. De driter vel i hva eieren har måtte punge ut med. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Mange er optatt av at den er i god teknisk stand. Hva slags stand den er i bestemmer også prisen. Og er den påkostet mye bør den være i god stand. Eller ville du gitt like mye for en sykkel med slitte dekk, slitte bremser, ripete kåper, knekte blinklys etc. enn en i topp stand? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Selvfølgelig... Er jo enig i alt det der. Det er det jeg prøvde å fortelle i min litt dårlige post lengre oppe. Om sykkelen er i dårlig stand, slitte dekk osv som du sier, vil prisen SYNKE. Altså har den sunket fra noe, det sykkelen ville ha kostet om den ikke var i dårlig stand. Altså om den var påkostet. Så fra eller til spiller det jo egentlig ingen rolle; er den påkostet får man mer for sykkelen er den i dårlig stand får man mindre for den. Ser at jeg nok en gang har skrevet et dårlig innlegg. Men men. Vi kan være enig om at vi alle ønsker gode sykler i brukbar forfatning Lenke til kommentar
GreenElement Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Forsikringen varierer fra sykkel til sykkel! bære å ta lett lappen så kjøre på! eller kjøre ulovlig! check it out! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Nå har nok trådstarter sansynligvis billappen og muligens A-lappen også. Kjøre ulovlig (uten lappen) er fint helt til du krasjer med noe/noen og blir gjeldsslave for resten av livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå