Gå til innhold

Dverghamster eller fisk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst på et kjæledyr, men vet ikke om jeg skal ha en dverghamster eller fisk. Først så tenkte jeg på marsvin, men fann ut at de måtte være to, og det hørtest ut som det var en del arbeid med den. Og da er jeg litt redd jeg blir fort lei. Men har noen noen erfaring med dverghamster? Krever de mye arbeid? Mer enn marsvin? Må dverghamstrere være to for å trivest? Er det dyrt å holde de i "drift"?

 

Og hva med fisker, vet dere noe om andre typer fisker som kan passe sammen med gullfisk? Har nemlig lyst på en gullfisk, hvis det blir aktuelt med fisk da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ha flere enn ett marsvin, de blir veldig kosete og fine kjeledyr selv om de ikke har en partner. Marsvin er riktig morsomme med de rare lydene, og de venner seg fort til dine rutiner! Hvis du gir den f.eks en agurkbit hver morgen, så insisterer den på å få godisen hver dag med høylytte klukkelyder, ganske søtt.... Dessuten kan marsvinet være med ut når været tillater det. Det kan godt oppholde seg i innhegning ute noen timer daglig. Det må være tak over så det er beskyttet.

Lenke til kommentar
Er jo klart mer lettvint å ha fisk. Er ikke akkurat mye stell med de. Men har hatt en del hamstere gjennom tidene og syntes det er mye koseligere enn å ha fisker du ikke får noe særlig kontakt med :)

 

Ja, det får nok :) Men gir det fra seg mye lukt, viss jeg foreksempel skulle hatt den på rommet mitt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-1432
Du trenger ikke å ha flere enn ett marsvin, de blir veldig kosete og fine kjeledyr selv om de ikke har en partner. Marsvin er riktig morsomme med de rare lydene, og de venner seg fort til dine rutiner! Hvis du gir den f.eks en agurkbit hver morgen, så insisterer den på å få godisen hver dag med høylytte klukkelyder, ganske søtt.... Dessuten kan marsvinet være med ut når været tillater det. Det kan godt oppholde seg i innhegning ute noen timer daglig. Det må være tak over så det er beskyttet.

 

 

Du har tydeligvis ikke peiling på marsvin, og kommer med et svært dårlig råd her.

Marsvin er flokkdyr, og SKAL være to eller flere! Skal man skaffe seg et dyr, får man for **** gi det dyret trenger.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i Gypsy.

 

Men, jeg tror nok dverghamster er det "enkleste" dyret av de som er nevnt her, på grunn av at man slipper like stort bur som marsvin skal ha, så det blir enklere å fli, og om man skal ha akvarium må man slamsuge, bytte vann, skrape bort alger, passe på temperatur og pH osv i vannet, og alt utstyret blir til sammen mye mye dyrere.

 

Uansett hva du velger å anskaffe deg, råder jeg deg på det sterkeste å lese deg opp på det dyret du skal ha, og tenke grundig gjennom om du greier å holde de kravene som er nødvendig for at dyret skal ha det bra, fra start til slutt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du har tydeligvis ikke peiling på marsvin, og kommer med et svært dårlig råd her.

Marsvin er flokkdyr, og SKAL være to eller flere! Skal man skaffe seg et dyr, får man for **** gi det dyret trenger.

 

Noe enig...

Men kann ikke marsvin være alene, men at du da måtte holde på med den flere timer daglig eller noe?

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke peiling på marsvin, og kommer med et svært dårlig råd her.

Marsvin er flokkdyr, og SKAL være to eller flere! Skal man skaffe seg et dyr, får man for **** gi det dyret trenger.

 

Noe enig...

Men kann ikke marsvin være alene, men at du da måtte holde på med den flere timer daglig eller noe?

 

De KAN være alene, men bør være flere. Og du har rett i at man må holde på med det en god del om det er alene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gullhamster eller marsvin gir deg en viss form kontakt. Men min erfaring med dverghamster er at de gir ikke mye mer kjærlighet enn en gullfisk ville ha gjort. Man kan selvsagt holde dem, men de søker ikke eller ønsker som oftest ikke noe særlig menneskelig kontakt. Om du ikke har mat i hånden. Hvilke som er mest arbeid er vel forskjellige tolkninger på. Begge må mates og ryddes opp etter. Et vanlig akvarium tar vel ikke så mye større plass enn et dverghamsterbur heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...