Gå til innhold

Spørsmål angående Elkjøps prisgaranti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stoppa innom elkjøp nå, dama har bursdag og ville ha Guitar Hero 5! Tok med utskrift av en nettside som solgte spillet til 389kr, prisen i butikken var visstnok 599kr.. De kunne selge den til 389kr+frakt=489kr.. Da sa jeg at de solgte spillet for 449kr på elkjop.no, og der har de gratis frakt, så hvorfor skulle jeg nå betale 489kr. (...) Ikke at prisforskjellen er så veldig stor, men når prisen på hjemmesiden deres er 449kr så er det ganske ræva kundeservice og ikke selge den til samme pris i butikken.. Hadde det stått "internett pris" hadde jeg skjønt det, men det gjør det ikke!

Får da være måte på grining over 40 kroner. Det er da klart at butikker stort sett må ha høyere pris enn nettbutikker på grunn av høyere driftskostnader pga. husleie, strøm, flere ansatte, utstillinger med utstillingsmodeller og så videre.

 

Merkelig at folk fortsatt ikke skjønner at fysiske butikker må selge varene dyrere for å ha samme fortjeneste (og fortjenesten er lav nok som den er med dagens konkurranse).

 

At den ansatte ble furten, kan jeg godt forstå. Når man pusher en ansatt i en butikk, med at det er billigere på den og den nettbutikken og krever samme pris og selv blir grinete når man må betale 40 kroner mer i en fysisk butikk for å få varen med en gang, så kan man ikke forvente at personen bak disken ikke tar igjen med samme mynt. Om den ansatte tok feil, så kunne du på en pen måte bedt han sjekke nettsiden selv.

Lenke til kommentar

Eller gjøre som jeg når elgeren hevdet de ikke hadde en vaskemaskinmodell inne på lager:

 

Dra opp telefonen og vise vedkommende lagerstatus.. Og da hadde de plutslig den modellen på lager, men ikke for 2 min siden da han visstnok sjekket både maskinen og fysisk.

Lenke til kommentar
.. men han hadde kanskje en annen maskin på lager - "bare litt dyrere men MYE bedre.."? ;)

Gikk på den selv i mine yngre og enda dummere dager.

Den annonserte Panasonic TVen til 3500kr hadde de ikke på lager, men jeg skulle få en JVC TV som kostet 4500kr for 4300kr. Dum som jeg var gikk jeg med på det. :cry: Trolig første og siste gangen jeg kjøper JVC (de leverer sikkert greie produkter, men det gjør jo alle også).

Lenke til kommentar

Jag ska ha en trådlös hemtelefon och spanade av internet och hittade en Siemens C470 som på Elkjøp skulle kosta 449 kr (det stod INTE "Internetpris"), alltså gällde det priset i butiken. Jag ser lagerstatus och reser iväg. I butiken finns telefonen men till 795 kr!!!! Jag påpekade då jag bara tänkte att dem inte ändrat priset till det som stod på hemsidan. Men nej, dem kunde inte sälja telefonen för det priset men 549 kr kunde dem sälja den för.

Dem nämnde standard frasen att dem inte konkurrerar med Nettbutiker och jag påpekade att detta inte var "Internetpris", och att detta pris då ska gälla i butiken. Säljarna svarade (3 st):

 

1. När det står "Internetpris" så innebär det att det tilbudet är extremt bra och att butikerna ALDRIG kommer att kunna matcha dem priserna då detta är riktigt bra priser.

 

2. Det andra priset (som gällde för min telefon), är bara en "fingervisning" om vad den KAN kosta i butiken. Men 449 kr och 795 kr är då ingen "fingervisning"!

 

Jag har handlade en annan gång på Elgiganten i Sverige och då var det fel pris i butik, dem kollade hemsidan och fixade priset utan några som helst klagande och uffande.

 

I tisdags var jag på Siba skulle handla två kastruller, samma sak här, ett pris på internet och fel pris i butiken, men eftersom kastrullerna inte var reserverade som "internetpris" på hemsidan så fixade dem det direkt, jag fick varan för det som stod på internet.

 

Summa summarum: Man kan ju inte ha 2 stk Internetpriser, där ena: "Internetpris" är så väldigt bra pris att ingen butik kan matcha, och "vanligt" pris är en fingervisning!

 

Jag gick hem och beställde produkten och valde Collect@Store!

 

Trist när butiker inte ha riktiga villkor och butiksanställda gör som dem vill, dåligt!!!!

Lenke til kommentar
Det er jeg helt enig i, og slik skal det ikke være. Nettpris skal matches om man ber om det, med mindre det er internettpris-markert eller står som "tilbudet gjelder kun nett" osv.

 

Er ikke noe fint å oppleve slikt rett og slett.

 

Nej det är inte det, det är ju så mycket diskussioner om Elkjöp och Lefdal att jag lovat mig själv att skriva på diverse sidor varje gång jag får en erfarenhet, goda som dåliga. 1-1 denna veckan :-)

Lenke til kommentar

Opplevde forresten samme på Siba for et par år siden, kjøpte et enkelt Sony "hjemmekino anlegg" til dama for et par tusen.. Etter jeg dro hjem kikket jeg på nettsiden til Siba(hvorfor jeg ikke gjorde dette før vet jeg ikke) og der stod den priset til 1500kr! Dro innom dagen etter, de beklaget og ga meg 500kr tilbake.. Siba har jeg ALLTID fått veldig god service hos, bare synd det er så få av butikkene deres og så langt unna..

Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal fortelle om alle gangene jeg har gitt kunde nettpris med et smil? :) (Som er det vi faktisk bør gjøre, da det er god kundebehandling.) Kjenner også særdeles mange butikker i Elkjøp som også har dette som policy. Fortsatt kjedelig at dere opplever det dere gjør, men tror dere vil oppleve at færre og færre butikker/ansatte tar slike varianter framover.

Lenke til kommentar

Skrev mail till kundesenter: (kopierade det som står i mitt inlägg på tidigare post).

 

Butiken gäller Lörenskog Megastore.

 

Svar på mail1:

"Hei og takk for din henvendelse

 

Det er beklagelig at dette har virket noe uklart for deg. Det er riktig som du har fått vite av selger i butikk, at det som er merket med "Internettpris" er rene tilbud som vi har på nettsiden. Alle priser på nett kan avvike fra pris i butikk, dette står spesifisert nederst på siden vår også.

 

Når dette er sagt kan jeg tilby deg å sende deg telefonen fraktfritt, dersom det fremdeles er aktuelt!

 

Ønsker deg en fortsatt fin dag!

 

Med vennlig hilsen

XXX

Kundesenter"

 

Mail 2:

"Hej igen och tack ditt snabba svar!

 

Jag såg det nederst på internet sidan men vad är principen då? Har ni alltså 3 stk priser, jag förstår inte..

 

Jag har alltid tolkat vanliga priser på internet som butikspriser, det kan väl inte då avvika 449 kr och 795 kr, tänk stackarn då som köper för 795 kr, han kunde ju bara valt collect@store innan han drog till butiken, detta gjorde jag nu.

 

Men gärna skriv lite mer så jag får detta klart för mig i framtiden för jag är dessvärre ännu efter ditt svar konfunderad och vilsen såsom många anställda verkar vara.

 

Mvh"

 

Svar på mail 2:

"Hei og takk for din henvendelse

 

Står det internettpris er det som sagt et "ekstrem-tilbud" som kun gjelder på vår nettside, står det ikke "internettpris" ved kjøpsknappen er det fortsatt internettpris bare ikke nedsatt og på internettilbud. Så prisene på vår nettside og i butikkene våre er helt uavhengige. Dessuten har våre varehus forskjellige priser seg i mellom."

 

 

Summering: Då vet vi att det finns oändligt många olika priser på alla möjlga köpskanaler och tips är att se på möjlighet att använda sig av Collect@Store för att få priset till "Internetpris", om nu det är lägre än butikspris vilket du inte vet förrän du reser till butiken. Kanske har kundesentret butikspriser men vet inte helt...

Endret av Benji_9
Lenke til kommentar
Summering: Då vet vi att det finns oändligt många olika priser på alla möjlga köpskanaler

Her tar du helt feil. De har fortsatt bare to priser. En pris som gjelder for internett, og en som gjelder for butikk. Og disse to kan være forskjellige.

 

Men nå og da har de spesielle tilbud på internett, og markerer dette med "internettpris". Men de har fortsatt bare to priser på den varen, en pris på nettet, og en for butikk.

 

Ellers står det på siden, at prisene på nett og butikk kan avvike fra hverandre. Og denne praksisen gjelder for flere firma.

 

Skjønner virkelig ikke at det kan være så vanskelig å forstå dette, og at butikker har høyere kostnader slik at de må ha høyere fortjeneste på varene sine.

 

och tips är att se på möjlighet att använda sig av Collect@Store för att få priset till "Internetpris", om nu det är lägre än butikspris vilket du inte vet förrän du reser till butiken. Kanske har kundesentret butikspriser men vet inte helt...

Om man velger collect@store, får man alltid varen til den prisen som er oppgitt på nettsidene da bestillingen er gjennomført på internett. Den prisen du får oppgitt i bestillingsbekreftelsen, er den prisen du skal betale når du får utlevert varen. Hva prisen er i butikk, er ikke relevant. Om butikkprisen er lavere enn nettpris (det kan skje) så er det bare å kansellere collect@store-ordren, og få varen til butikkpris.

Lenke til kommentar

1. Nej det är du som har fel eftersom dem har ett pris på internet och priserna i butikerna varierar från butik till butik, alltså minst 3 st priser för internet och ex två butiker med olika priser, dessutom finns det x-antal butiker därav mitt överdrivna och ironiska ord "oändligt".

 

2. När det gäller internet priser vs butik så är det självklart att priser varierar, ibland billigare eller dyrare på internet. Men grejen är att åtminstone jag visste inte att de "vanliga" priserna på internet bara var en fingervisning om vad den kan kosta i butik ex. 449kr internet mot 795 kr i butik.

 

3. När det gäller collect@store kanske jag var otydlig men jag menar detsamma som dig.

 

4. Siba/Onoff/Expert anger priser i mer klartext där dem skriver ex internetpris 99 kr, pris i varuhus ex. 149 kr. MEN när det bara står ETT pris utan "internetpris"-stämpel så gäller samma pris på internet och i butik.

 

Det var på punkt 4. som jag lärt mig något nytt eftersom detta inte var så hos Elkjöp, men att det har tillämpats av många anställda (i alla fall till mig tidigare i både Norge och Sverige).

 

Summa: Jag som kund som är (trodde jag) orienterad runt priser och villkor, tycker Elkjöp gör det onödigt komplicerat med alltför många olika priser, men dem är fortfarande bra med fint sortiment och oftast priser men inte direkt med toppkunskap (gäller ju alla stora kedjor).

 

Hoppas detta förklarar vad jag menade med tidigare inlägg. Prisgaranti ska vi inte ens gå in på ;-)

Lenke til kommentar

Jaja. På min butikk får man iallefall nettprisen dersom varen kan handles på collect@store og det skulle vise seg å være avvik fra nettpris og butikkpris. Dette er også praksisen mange andre steder jeg kjenner til. Så håper dette også endres i de fleste butikker framover, men det er ikke noe jeg har kontroll over :).

 

Enkelhet og trygghet for kunde er det absolutt viktigste, spør du meg.

Lenke til kommentar
1. Nej det är du som har fel eftersom dem har ett pris på internet och priserna i butikerna varierar från butik till butik, alltså minst 3 st priser för internet och ex två butiker med olika priser, dessutom finns det x-antal butiker därav mitt överdrivna och ironiska ord "oändligt".

Grunnen til at du ikke finner butikkpris på nettsidene, og at butikkprisen kan variere fra butikk til butikk, er at hver enkelt varehussjef har muligheten til å sette den prisen han/hun mener er riktig for den varen i det området hvor butikken ligger. Det vil si, at om "normal" butikkpris på en vare er 2500 kroner, men en konkurrent i nærheten selger den til 2400, så kan varehussjefen bestemme at prisen i deres butikk skal være 2300 slik at de er best på pris i sitt område.

 

En kjede der nettpris OG butikkpris er oppgitt på nettsidene, er låst, slik at om en konkurrent i nærheten selger varen en hundrelapp rimeligere, så står butikken fortsatt med oppgitt pris på varen dyrere enn konkurrenten.

 

For ordens skyld jobbet jeg på Elkjøp før, men har ingen tilknytning til de nå. Og bare for å ha sagt det, så var vi ikke så vanskelige å ha med å gjøre når det gjaldt nettpris i "min" butikk heller.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...