Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte ut original radio/CD-spiller i Mitsubishi Space Star

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Kjæresten min og jeg har nettopp gått til anskaffelse av vår første bil - en Mitsubishi Space Star 1999-modell. (1,3L og 86hk). En veldig behagelig bil å kjøre.

Men bilen er ti år, og anlegget er like gammelt. Jeg vurderer derfor å bytte det ut, og helst sette inn et system slik man finner i nye Mitsubishier - med stor skjerm til navigasjon og stereoanlegg.

Men - denne bilen har en kjørecomputer som regner ut drivstofforbruk, likt det man finner i mange nyere biler. Problemet er bare det at knappen for å skifte mellom infoskjermene er merket "display" og er integrert i radioen! Jeg lurer på - finnes det noen "tredjeparts" radioer som har denne knappen? Er det mulig å få denne knappen utenom ved litt kreativ kabling?

Og - er det mulig å få tak i Mitsubishis kjøredatamaskin (med skjerm og hele pakka) som finnes i nye biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes intet som beholder DISP-knappen og den funksjonaliteten dessverre... Mitsubishi's datastrøm er det ingen som har greid å hacke tilfredsstillende ennå. Så det displayet blir borte, men ellers er det jo intet problem å sette inn en ny DobbelDIN-spiller. En ny ISO-overgang er det som trengs;

2551_phonocar_4_709.jpg

Lenke til kommentar

Ja, så jeg trengte den. Den koster vel ca 9€. Men - er det ikke mulig å fikse en bryter til displayet utenom CD-spilleren? Jeg mener, det går vel på egne kontakter bak der?

Og - jeg var ute og så nå i sted, og det viser seg at CD-spilleren står i et eget hull som er adskilt fra de under med en liten plastikklist, samt at den er bittelitt bredere enn hullene under. Vil det være noe problem i å "utvide" åpningen lenger ned, samt fjerne plastlista for å få plass til DobbelDIN-spilleren?

Lenke til kommentar

85,- hos meg for den, så 9euro stemmer nok bra. ;)

Det er ikke bare en bryter, den og spilleren er en del av hele datanettverket til dashbord og motor, så den er ikke bare en simpel av/på-bryter. En hack som nok er fullt mulig er å gjemme den originale radioen et sted inni dashbordet og lodde inn en ekstra bryter via kabel til DISP-knappen, evt. lodde ut bryteren og skjøte med kabel. Bryteren festes på egnet sted på dashbordet, mens din nye spiller paralellkobles til den originales strømledninger m.m. Høyttalerledningene plugges da kun inn i den nye spilleren.

En ISOtilISO-kabel gjør det relativt enkelt;

2631_phonocar_4_781.jpg

Du må nok flytte varmereguleringa opp til der radioen sitter idag, så du får et dobbeltrom under. Å fjerne plastlista under spilleren der den står nå er ikke mitt førstevalg. Et lite problem blir da at varmereguleringa er litt smalere enn dagens radioåpning, men det er kurant å fikse.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...