Gå til innhold

[Løst]Kjøp av mellomklassekort. Forslag?

matroy

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal gå til innkjøp av nytt skjermkort, men i jungelen av valgmuligheter er jeg mildt sagt forvirret.

Mitt nåværende kort er et ATI Radeon x1950. Funker greit, men har en dårlig uvane med å slå seg av (og da svartskjerm..) ved nye/gamle og evt krevende spill. I tillegg bråker det alt for mye i forhold til resten av komponentene i pc'n.

Så jeg er mottakelig for alle tips og forslag til hvilket kort jeg burde velge.

Kriterier:

* Lavt støynivå, veldig viktig!

* Pris, et sted mellom 1000 og 1600 kr

* PCIe, tror x1950 er PCIe

* Ytelse, må kunne yte mer enn nåværende kort

Maskinvare per dags dato:

Intel Core Duo 2160, 1,8GHz

Et eller annet jalla RAM-merke, 2x2GB

Til slutt lurer jeg på hva dette CUDA er for noe? Leste noe om at hvis man har en svak prosessor, er dette tingen?

Takker og bukker på forhånd for behjelpelige svar!

matroy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finst fleire versjonar av X1950 - XTX, XT, Pro og GT (fleire?). Desse yter ulikt. Dersom me tek utgangspunkt i at du har det som yter best (X1959 XTX 512MB), kan me halde fram derfrå.

I Skjermkort-forumet er det ein tråd som heiter ytelsesguiden, her finn du ein oversikt over korleis ulike skjermkort yter. Her har X1950 XTX 512MB ei ytelsesrangering på 1190 poeng. Til samanlikning har GeForce 7800GTX 1000 poeng, og Radeon HD 4890 1GB 3020 poeng.

Poengsummen er ikkje heilt nøyaktig i alle tilfelle, men ein god peikepinn. Eit kort eg sjølv har vurdert, Radeon HD 4770, ligg på 1940 poeng. Eg har derimot valt HD 5770, fordi det er nyare, har fleire portar for skjermar, er litt mindre, har lågare straumforbruk og bråkar litt mindre, ut frå det eg har lest meg til. Eg har ingen poengsum på dette fordi det ikkje er lagt inn, men eg vil tippe den ligg rundt 2600 poeng - i testar på nettet yter 5770 omtrent likt som 4870, som ligg på 2600-2700, avhengig av minnekonfigurasjon.

HD 5770 kostar 1300 frå Komplett, som har det på lager. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for alle svar!

Som dere kanskje skjønner, er jeg ikke helt i vater når det kommer til dette. Så jeg må nesten spørre om det har noe å si hvilket merke jeg velger av Radeon HD 5770? Var innom komplett.no og sørfet meg inn på ASUS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 til 1299 kr, men forventet på lager igjen den 21/10..

Greit valg? Får jeg et "ja", bestiller jeg umiddelbart så fort jeg sjekker innom igjen.

Forstår at dette CUDA ikke er noe for meg. :)

Takk igjen for svar og evt nye svar!

matroy

Lenke til kommentar

Tror det er noe feil med nettbutikken til komplett.no, for de har flere versjoner av Radeon HD 5770 inne. Hvis du søker på 5770 får du opp flere modeller, hvor både Sapphire og XFX sine versjoner er inne. Hvorfor disse kortene ikke kommer opp på vanlig måte vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

CUDA er eit grensesnitt for Nvidia-kort slik at maskina kan utnytte skjermkortet som ein "vanleg" prosessor. Altså kan du bruke skjermkortet til enkelte oppgåver du vanlegvis ville brukt prosessoren til. Dette er ikkje alltid hensiktsmessig, det avhenger av oppgåva, om den eignar seg godt til utrekning på skjermkort eller ikkje. Dette vert m.a. brukt i spel for betre fysikk, når dei brukar Nvidias PhysX-teknologi.

ATI-kort har tilsvarande funksjon, kalla Stream. Denne kan derimot ikkje brukast til PhysX - i alle fall ikkje utan vidare.

Forskjellane mellom ulike merke ligg som regel i klistremerke på sjølve kortet og kva du får med i pakka (av spel, programvare o.l.). Alle HD5770-kort som er tilgjengeleg i dag er laga etter AMDs referansedesign - det tyder at alle korta er like, det er kun tilleggsutstyret som er ulikt. Etter kvart vil me nok sjå ulike kjøleløysingar på desse korta, då vil det vere forskjellar på sjølve kortet òg. Men skal du kjøpe no, bare velg eit som er på lager. :)

Lenke til kommentar

God morgen.

Ok, da har jeg endelig funnet fram i jungelen og bestilt ett Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 fra komplett.no

Spesiell takk til deg enixitan for meget utfyllende svar og hjelp. :D

Fikk endelig svar på noe som jeg har lurt på lenge angående dette med de ulike produsentene av samme modell.

Nå begynner ventetida og "julaften" som vi alle er så glade i. ;)

Anser denne posten som "løst". Ha en fortsatt fin dag!

matroy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...