Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125ccm 41 hestekrefter?

Lami

Anbefalte innlegg

Du må lære deg forskjell på hk oppgitt på benk og veiv. Det har jeg sagt til deg før også, men du lærer visst ikke.

Jeg tror du heller må lære deg å lese samt oppfatte innlegg ordentlig. For det er ingen blanding mellom krefter på hjulet og på veiva. Alt jeg har postet er snakk om krefter på hjulet, om du tror annet så har du misforstått.

Om du tror en fabrikkoriginal 125cc crosser har 42 hk på hjulet er du tydeligvis en del dummer enn du gir uttrykk for. Hvor mye tror du man taper fra veiv til hjulet? Et par hester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du tror en fabrikkoriginal 125cc crosser har 42 hk på hjulet er du tydeligvis en del dummer enn du gir uttrykk for. Hvor mye tror du man taper fra veiv til hjulet? Et par hester?

Si meg gjerne hvor jeg har skrevet at det er 42hk fabrikkorginal? Nettopp, les innleggene mine ordentlig. Skriver altså at man må regne med 35-40hk, men det er faktisk mulig med opp mot +-42hk, men det er ikke orginalt nei. Kjører du på med fullt med powerparts til en KTM 125 SX så skal du ikke se bort ifra at du faktisk får 42hk på hjulet. Jeg har altså 40hk på hjulet på min KTM 125 EXC, og det er med SXS svane.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Har ikke dynotesta min. Men her er nye sykkelen til han jeg kjøpte av.

Oppsettet der er tilnærmet 100% likt som det jeg hadde tidligere. Jeg har FMF, han har Akrapovic, og det er så og si ingen forskjell. Jeg har altså SXS(crosser) svana nå, og det øker effekten med 4%. Så med nytt stempel så er det altså 40hk på hjulet, da han fikk 38hk på uplombert svane. Har også fått i bekreftelse av et par godt kjente som er mekanikere hos KTM forhandlere, at det er 40hk med alt i topp stand(nytt stempel) og SXS svane.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Når jeg allerede har grunnlaget som jeg skriver ovenfor, så har jeg igrunn ikke noe jeg trenger å bevise for deg. Skal du ha noen tall for å sove bedre så kan du like så greit spandere på en dynotest, for så å få tallene som har blitt bekreftet fra før. 38hk + 4% kan du få lov å regne ut selv.

Hadde det vært en eldre sykkel, så ville det variert fra sykkel til sykkel selvsagt. Her er det altså snakk om to helt nye motorsykler, og når man tar å dynobenker de to så får man tilnærmet lik effekt, i og med motorsyklene stiller med helt likt motormessig.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at når folk påstår effekt på hjula basert på teoretisk utregning er det ikke verdt så mye. Jeg har kjørt mx siden jeg var 13 så jeg vet godt hva en 125 totakter er i stand til. Men det er ikke noe vits å poste effekt her med uthevet 40hk på hjulet! hvis du ikke kan backe det med annet enn hva en forhandler har fortalt deg ;)

Lenke til kommentar

Du så kanskje ikke videoen med sykkelen som benka 38hk? Motortilstanden på den og min er helt lik.

Uansertt.. som allerede sagt så er det ikke av interesse om du alene tror meg eller ei. Jeg vet at det er 40hk på hjulet, nå som det er nytt stempel, om ingen andre skulle tro det så er det deres problem isåfall.

Så nok om det.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

på videoen viser de aldri noen skjerm eller papirer, så linken når du posta den. Kan du ikke bremse sykkelen din da? hadde vært interessant og sett effektkurve også. av totaktere har jeg hatt TS50X,RM80, RM125, NSR125 og Husky SMS125. Husky sin WR skal yte omtrent det samme som KTM sin EXC, hadde vært kult om noen med en derestricta WR kunne bremse og så kunne vi sammenlikna. Sier som sagt ikke at jeg ikke tror deg, men skal man si effekt på hjula på nettet må man vise papirer/skjerm.

Noen som vet hvor mange ærlige hk man har på hjulet med en WRE/SMS med mx eksos og 38mm gasser?

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Det du skriver om at den ikke kan ha 60 hk er helt urelevant. en sykkel av typen yamaha yz 125ccm kan ha optimalt 60 hk, ved spesielle justeringer av motoren/forgasseren. det kommer også annnpå om hvilket forgasser system du har og eventuelt større en normalt. det er noe som kan forusake at sykkelen kan bli ødelagt etter eventuelle år, kommer annpå hvor ofte den brukes, hvor gode resurser du har på å vedlike holde den. når vi er først inne på det med trimm potte har kvaliteten og merket den er produsert av mye å si i denne sammenheng. I dette tilfelle tror jeg din venn som du omtaler 14år og DUM. jeg tror i hanes tilfelle at han vet i såfall hva han snakker om.

Sett i fra ansonsen du la ut på hyperlinken:

Det jeg tror er at han har omkring en littstørre forgasser og bedre trimm potte enn normalt. hvilket vil si at denne sykkelen vil og kan yte mere en det dine forum venner har kjennskap til.

Da kan denne sykkelen ha i makimalt 60 hk. under visse omstendinger, vilket vil si at denne sykkelen har større forgasser og bedre trimm potte.

Så utifra en helhetlig vurdering av denne saken tror jeg at at din venn har helt rett.

håper på seriøse henvendelser fra mange som har mere å si om denne sakken.

MVH

Tor

Lenke til kommentar

Lagde du deg en bruker i går Kristoffer aka "Tor"? :!:

Bare for å si hvor feil du tar.

Du er god hvis du greier å få 20hk med justert forgasser og trimpotte

Rart at en som jeg snakket med i går lagde bruker i går også, når jeg viste han linken til forumet.

Også at alle de andre sier at man ikke kan ha det, og når du kommer og er eneste som sier det.

Haha..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Slike tråder irriterer meg, dette er grunnen til at jeg valgte å lage en bruker til meg selv...

Jeg tilbrakte tid med Pro Circuit mannskapet da de utviklet innstillinger for YZ125 2005, og har selv gitt en hjelpende hånd på noen av suspensjons innstillingene for denne sykkelen. I løpet av nesten to måneder, har Pro Circuit satt i utallige timer med testing sylinder mods på Dyno og på banen, prøvetaking en rekke motor og understell oppsett. Fordi YZ var uten tvil en av de beste 125 motorene, noensinne, det var ikke lett å komme opp med bedre ytelse enn denne. Men som med alle OEM deler, vil det alltid være rom for forbedring, det er imidlertid i minuttfordelinger. Sluttresultatet av slike tester er som regel positive med denne motoren på benken, YZ125 er en finjustert maskin.

Originalt ligger en innkjørt yz125 på 40hk +- 0.4283 hk ut i fra blandingsforholdet i drivstoff og måten sykkelen har vært kjørt inn på.

Det folk i dette forumet glemmer er at disse syklene har et turtall som ligger langt høyere enn vanlige sykkler. Spessielt Lami ser ut til å ha missforstått en del ting om motorer og fordeling av effekt på hjul. Motoren i YZ125 som er beregnet til crosskjøring på bane, har imidlertid en oppnåelig effekt på 53,453 hk i benk på bakhulet, uten vektbelastninger.

Men hester er ikke det eneste man ser på når det kommer til cross... OK, f.eks kan sykkelen til Ola har 123098123 hester, men sykkelen hans har en girkasse som ikke er riktig for sykkelen. Han når da 100 km/t på 10 sec. Per har imidlertid ikke fullt så mange hester som det Ola har, men har likevell en girkasse og et drev som er spessialtilpasset motorstørrelsen og effektfordelingen på sykkelen. Gjennom dette klarer han da å oppnå 100 km/t mye raskere enn det Ola klarte.

Poenget med dette er da at sykkelen som vennen til Lami har kjøpt kan stille like godt i rank i en konkurranse fordi den i teorien YTER LIKE BRA SOM EN SYKKEL MED SÅ MANGE HESTER.

geeez, vi kan lukke denne tråden nå... -.-

Lami, hvor gammel er du? Du er mer opptatt av å mobbe andre enn å være løsningsorientert. Dette minner om dårlig selvrespekt. Ikke bruk forumer til dette, vi diskuterer løsninger på praktiske problemstillinger, uthengning kan du gjøre et annet sted.

Peace! :ph34r:

Endret av TwinMotor
Lenke til kommentar
Per har imidlertid ikke fullt så mange hester som det Ola har, men har likevell en girkasse og et drev som er spessialtilpasset motorstørrelsen og effektfordelingen på sykkelen. Gjennom dette klarer han da å oppnå 100 km/t mye raskere enn det Ola klarte.

Poenget med dette er da at sykkelen som vennen til Lami har kjøpt kan stille like godt i rank i en konkurranse fordi den i teorien YTER LIKE BRA SOM EN SYKKEL MED SÅ MANGE HESTER.

spesialtilpasset motorstørrelsen og effektfordelingen? hva i all verden betyr dette?

selvfølgelig kommer factory mx sykler med utveksling som er riktig for motoren.

Effektfordeling? Hva betyr dette i mx sammenheng da? alt går til bakhjulet her, det er ikke drift foran :hmm:

"yter like bra som en sykkel med så mange hester" hva slags nonsense er dette? mener du da at en yz 125 går like bra som en husky smr510 da f.eks? Tror du at de bare satte på en random girkasse på crosserne og motardene med 60hk?

dette kvalifiserer vel til trådens dummeste svar.

det heter forresten ikke suspensjon, det heter fjæring og demper.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...