Gå til innhold

Skal kjøpe Windows 7. Trenger hjelp med å velge.

Anbefalte innlegg

Heisann, denne gangen har jeg tenkt å lovelydelig kjøpe meg Windows OS. Rettere sagt, windows 7.

Men jeg trenger litt hjelp.

For det første. Hva er forskjellen mellom "OEM" og "Retail".

Eneste jeg vet er at den ene er dobbelt så dyr som den andre, Men må være noen andre forskjell.

Og andre ting jeg lurer på er, jeg har 3-4 datamaskiner hjemme som gjerne skulle hatt W7 på, men behøver jeg å kjøpe 4 stk da? eller kan jeg bruke samme liens?

Vis ikke så må jeg nesten ty til tpb og det ønsker jeg helst ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet betyr OEM (Original Equipment Manufacturer) at du får Windows 7 slik programmet er levert til PC/laptop-leverandører, altså uten esken og det som hører med. Du får cd/dvd-platen i et kjipt pappcover og ikke noe mer.

Jeg har sett det nevnt at Windows 7 kommer i familie-utgave slik som Office, det vil si at du får kjøpt ett sett med plater og tre lisenser i én pakke, til en lavere pris enn hva 3 sett med plater ville kostet. Hvorvidt dette stemmer vil tiden vise.

Lenke til kommentar
I dette tilfellet betyr OEM (Original Equipment Manufacturer) at du får Windows 7 slik programmet er levert til PC/laptop-leverandører, altså uten esken og det som hører med. Du får cd/dvd-platen i et kjipt pappcover og ikke noe mer.

Og når du har installert en OEM-versjon, så hører denne lisensen til denne maskinen for evig & alltid. På samme måte som en Windows-installasjon som følger med en laptop du kjøper - du kan ikke overføre denne lisensen til en annen maskin. (Du kan selvsagt bytte ut komponenter som blir ødelagt, og noen har vel funnet ut at de kan bytte ut alle delene og likefullt få reaktivert lisensen.)

En retail-versjon kan du flytte med deg fra PC til PC, men du har bare lisens for å bruke den på én PC om gangen.

Retail-versjonene leveres vel også med både 32-bit og 64-bit verjsoner (=2 DVD'er), mens OEM leveres som enten det ene eller det andre - ikke begge deler.

Lenke til kommentar
bare en annen ting, hva er forskjell på Windows 7 som du "får" på tpb, og Windows 7 som du må kjøpe selv?

Eneste som jeg ser er vel at tpb versionen er gratis, men det må jo være noen andre ulemper?

noen som kan nevne noen?

Med TPB-versjonen vil du vel innlede et kontinuerlig kappløp med Microsoft om å holde din Windows-installasjon "valid". Enhver ny Windows-oppdatering du installerer kan være den som detekterer at du kjører en ulovlig installasjon, og hva skjer da?

Funksjonsmessig sett er det vel ellers ingen forskjeller.

Lenke til kommentar
bare en annen ting, hva er forskjell på Windows 7 som du "får" på tpb, og Windows 7 som du må kjøpe selv?

Eneste som jeg ser er vel at tpb versionen er gratis, men det må jo være noen andre ulemper?

noen som kan nevne noen?

Med TPB-versjonen vil du vel innlede et kontinuerlig kappløp med Microsoft om å holde din Windows-installasjon "valid". Enhver ny Windows-oppdatering du installerer kan være den som detekterer at du kjører en ulovlig installasjon, og hva skjer da?

Funksjonsmessig sett er det vel ellers ingen forskjeller.

ja det lurer jeg også på, hva skjer da?

Lenke til kommentar
ja det lurer jeg også på, hva skjer da?

Vet ikke.

Tipper at det kommer en beskjed om at "det ser ut som om du bruker piratert Windows" og "Klikk her for å finne ut mer."

Etter hvert vil du kanskje merke at en del Windows-funksjonalitet blir redusert.

Det blir kanskje som å installere Windows og så ikke aktivere den innen 30-dagersfristen. Når tiden er ute vil du få "advarsler" og til slutt vil vel systemet slå seg av kort tid etter oppstart. Ikke helt ubrukbart, men ganske.

Men, det finnes jo også brukbare alternativer til Windows som ikke koster penger. Hvis du er villig til å investere noe tid på å lære deg det.

Lenke til kommentar
Jeg har sett det nevnt at Windows 7 kommer i familie-utgave slik som Office, det vil si at du får kjøpt ett sett med plater og tre lisenser i én pakke, til en lavere pris enn hva 3 sett med plater ville kostet. Hvorvidt dette stemmer vil tiden vise.

har send en mail til microsoft norge om dette, for jeg selv tror dette er en ønske- drøm/rykte at dette kommer til å skjer i norge.

på microsoft.com står det at dette kommer bare til å skjer i utvalgte regioner :cry:

men, men man vet aldri

Lenke til kommentar

Det er mange i Norge som bruker/foretrekker engelsk Windows, og Amazon (.co.uk) - som selger & sender SW til kunder i Norge - tilbyr følgende produkt:

"Microsoft Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack for XP or Vista users (PC DVD)"

De har dessverre ingen prisinformasjon ennå, ei heller noen beskrivelse av innholdet.

(Er det 3 separate Product Keys, eller én Product Key som kan brukes 3 ganger, osv.)

I slutten av neste uke vet vi forhåpentligvis litt mer ...

Lenke til kommentar

Det rent åpenbare svaret er at den ene er kjøpt og betalt, mens den andre er piratkopiert. Slik nebrewfoz skriver, er de nok identiske funksjonelt sett. Jeg har ikke prøvd betaen eller noen av de flere piratversjonene, så du får ta det med en liten klype salt.

noen som kan nevne noen?

Vel, hvis vi tar i betraktning hva Microsoft har gjort for å begrense bruk av piratversjoner, så vil jeg tippe at du kommer til å få problemer med valideringen og muligens oppdateringer til Windows. Løsningen for de med Windows Yaaaarrrghhh vil muligens bli å reinstallere hver gang en stor/samlet/viktig oppdatering kommer. Tiden vil nok vise hva som skjer på den fronten.

Kjøpt MS OS er ganske praktisk, da. Du kan alltids melde deg opp som student i et eller flere fag som kvalifiserer til MSDAA eller hva det nå enn heter, og kjøpe studentlisens. Hvis ikke har du alltids *n*x.

Lenke til kommentar

Det rent åpenbare svaret er at den ene er kjøpt og betalt, mens den andre er piratkopiert. Slik nebrewfoz skriver, er de nok identiske funksjonelt sett. Jeg har ikke prøvd betaen eller noen av de flere piratversjonene, så du får ta det med en liten klype salt.

Ved nærmere ettertanke er det ikke sikkert at de er like - det kan hende at TPB-versjonen gir deg "mer enn du har bedt om" - en pre-installert bakdør til fri avbenyttelse for de som har "nøkkelen" ... Jeg kan selvsagt ikke bevise at noe slikt vil skje, men hvorfor skulle Windows 7 være noe annerledes enn det meste av all annen software som er tilgjengelig "gratis" på TPB? Det er en risiko man i hvert fall bør være klar over.

Lenke til kommentar
Det er mange i Norge som bruker/foretrekker engelsk Windows, og Amazon (.co.uk) - som selger & sender SW til kunder i Norge - tilbyr følgende produkt:

"Microsoft Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack for XP or Vista users (PC DVD)"

Det finnes uansett en lett løsning for å gjøre Windows 7 versjonen du kjøper på amazon.co.uk om til norsk. Så foretrekker du norsk Windows 7, så er ikke det til noe hinder om du kjøper direkte fra amazon.co.uk

Anbefaler trådstarter Windows 7 Home Premium, om du ikke har særlige behov som domene nettverk hjemme eller trenger Bitlocker.

Ps! anbefaler IKKE å laste ned fra TPB da som nebrewfoz sier versjonen kan inneholde alt mulig som du trolig ikke finner med noe virusprogram. Og vips sitter noen med kredittkort info, bankkonto info, mail kontoer etc, uten at du vet det.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Ved nærmere ettertanke er det ikke sikkert at de er like - det kan hende at TPB-versjonen gir deg "mer enn du har bedt om" - en pre-installert bakdør til fri avbenyttelse for de som har "nøkkelen" ... [...] Det er en risiko man i hvert fall bør være klar over.

Joda, det har du rett i. Men jeg synes nå slikt er implisert når man snakker om piratkopiert programvare.

myhken2: Godt tips, jeg vil legge til at man må betale moms + Postens omkostningsgebyr ved import av programvare (over 200 NOK).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...