obie Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har en omfattende database laget med Access. Jeg ønsker å bruke dataene fra denne til å lage en hjemmeside. Dataene skal kun legges inn av meg og skal kun vises på nettsiden (ikke redigeres). Jeg kan ikke noe om programmering av nettsider. Hva slags programmer trenger jeg? Finnes det evt nettsider/bøker som kan brukes? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 PHP http://www.w3schools.com/PHP/php_db_odbc.asp Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 PHP PHP er standardvalget for slike ting, og det er jo ikke noe dårlig valg. Ellers finnes det alternativer som Ruby on Rails, TurboGears (python) osv. Mest sansynlig kan du jobbe direkte mot access-databasen, ellers kan du legge over i f.eks en MySQL eller PostgreSQL database. Personlig ville jeg foretrukket å legge data over i en delt PostgreSQL-database, og så evt. koble access til den via en ODBC eller .NET connector. Det er kanskje litt unødvendig for prosjektet ditt. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 ASP.NET er jo også et alternativ. Det er relativt enkelt å komme i gang med og gir deg mye bedre fleksibilitet enn f.eks. PHP. Det finnes sikkert mange gode tutorials på nettet. Her er noen: http://www.google.com/search?hl=en&saf...t+st&aqi=g1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 hvis det er noe som skal brukes på en hjemmeside antar jeg den kommer til å bli brukt av flere personer samtidig. til det fungerer access dårlig og jeg vil heller anbefale mySQL som i tilleg er gratis. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvis du vil slippe å risikere korrupte databaser som følge av krasj (ikke hardware) så dropp MySQL og gå for noe annet, f.eks. PostgreSQL eller SQL Server Express. Merk at SQL Server Express har 4GB begrensing på databasestørrelse. Lenke til kommentar
obie Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Takk for alle innspill - nå vet jeg i allefall hvor jeg skal begynne. Og hvor jeg finner svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå