Gå til innhold

Hvordan lagre båten på en skikkelig måte...Trebåt.


Anbefalte innlegg

Heeei!

 

Jeg lurer igrunn på hvordan jeg skal kunne få lagre trebåten sånn at den holder seg ut vinteren.

Båten fikk sitt første møte med sjø iår, etter over 30 år i naustet. Og siden jeg ikke har vært borti dette med lagring av trebåter før lurer jeg på hvordan jeg kan bevare den mest mulig gjennom vinteren.

 

Tok den opp for en måneds tid siden, og det ligger fortsatt litt vann i den. Og det er jo ikke bra. Bør jeg tømme den helt for vann? For det er jo frost nå, og det siste jeg ønsker er at det skal fryses.. Er det noe spesiell plassering av båten, siden det er en gammel trebåt. Nå står den oppreist på kjølen, og går utfra at dette er den beste måten å lagre den på.

 

Bør jeg kanskje også ha en presenning over den? Siden den ligger med sida i et naust som det kan komme både sjø og annet inn gjennom veggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at båten ligger inni et naust? I så fall bør du ikke dekke den til med en presenning. Det er bedre med sirkulasjon slik at du unngår sur og fuktig luft i båten. Lagring av trebåt er en ballanse mellom å ikke lagre den for tørt slik at treverket sprekker opp for mye, men også at den ikke holdes for fuktig. Da tar det ikke lange tiden før det kommer blåmann, svartsopp og verre; råteskader.

 

En vanlig medtode for å unngå at vann blir liggende i båten er å borre et lite dreneringshull på 20-30mm i nederste bord over kjølen (det holder med et hull på den ene siden av båten). Det er godt mulig båten din allerede har et slikt hull (som er plugget igjen), det er ganske vanlig, i alle fall fra sørvestlandet og nordover. Avhengig av båttype vil plasseringen av dette hullet variere fra båt til båt. Sjekk ut hvor nederste bord er lavest på din båt slik den står når den blir lagret og bor hullet der. Sjekk ut hvor høyt kjølen ligger på innsiden av båten så du unngår å borre i denne. Det er også lurt å tenke plassering i forhold til tilgjengeligheten fra innsiden av båten. Til våren tettes hullet med en svakt konisk plugg i kork eller mykt trevirke du spikker til og slår forsiktig i fra utsiden av båten før sjøsetting. Stoler du lite på at pluggen holder tett kan du dekke over den med en blylapp du fester med kobbertacks på utsiden. Her i Rogaland kalles denne pluggen for "nyglå". Det er ofte en vanlig kommentar å spørre om eieren har husket å slå i nyglå før sjøsetting, spesielt hvis det viser seg at båten lekker litt ;)

 

Under spantene der de ligger oppå kjølen skal det være utsparret drenering langs kjølen. Noen båter er bygd slik at spantene ikke hviler oppå kjølen, andre er slik at spantene er boltet fast i kjølen. På den første versjonen er oftest den langsgående dreneringen oppå kjølen, og på siste versjonen er dreneringen på siden av kjølen. Sørg for at ikke denne dreneringen er tett av drit og olje, vannet må få kunne renne uhindret av spantene på langs av båten.

 

Står båten utendørs i regn og vind bør du absolutt få dekket den til med en presenning. Saltvann er en ting, men det verste båten kan utsettes for er ferskvann, det er ferskvann som får den til å råtne. For å unngå at vann legger seg på presenningen kan du legge en plank fra stevn til stevn og legge presenningen over denne. Planken vil da gi presenningen et møne og sørge for at vannet ledes ut til sidene. Avhengig av størrelsen på båten er det ikke lurt å surre presenningen fast rundt og under båten (små joller er vanlig å surre, ikke større båter). La den heller henge fritt ned langs siden med noen plastdunker med vann i som lodd til å holde den på plass. Da unngår du at det blir for tett og fuktig rundt båten. Nyglå må fjernes også ved utendørs lagring, så er du sikker på at eventuelt kondensvann fra presenningen kommer seg ut.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan gikk det? Måtte du borre hull? (eller var det allerede et?)

 

Selv har jeg en 50-60 år gammel 15 foter, men det har båtbyggeren eller bestafaren min borret hull engang i fordums tid. Så det første jeg gjør når jeg tar opp båten er alltid å ta ut filla fra dreneringshullet. Bruker forresten ikke treplugg ettersom jeg hadde problemer med å få det tett - av en eller annen grunn virker det bedre med ei innolja fille. (Olje virker jo vannavisende) Har båten i naust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...