sdf123 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Ok. Kanskje like greit å gå for et AMD oppsett da, så har man kraft om man skulle trenge. Men du sier at GPU er med på å dra forbruket opp, men når man har en server som skal stå litt gjemt bort uten tilkoblet skjerm, er det mulig å disable den da? Og ettersom AMD Athlon II X2 250 er billigere enn AMD Athlon II X2 240 hos datakjeden så er det vel smartere å gå for 250? Ettersom datakjeden ikke hadde inne Scythe Ninja 2, så fant jeg denne COOLERMASTER Cm Hyper Z600, den fikke samme "karakter" som ninja. Hva tror du om den? Endret 16. oktober 2009 av everlong Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Når skjerm ikke er koblet til så drar den interne GPU-en minimalt med strøm. Nå er det lenge siden jeg var inne i bios på mitt Asus M4N78 Pro hovedkort (780 G), men jeg mener at man ikke kan koble GPU ut. Z600 er et monster av en kjøler, med vekt over 1 kg. Den kan også ha plassproblemer i enkelte kabinett. Utenom det er den vel nr 1 av passive kjølere for CPU. Lenke til kommentar
Xplode Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg kjører ett 785G kort med en undervoltet Athlon II X2 250 sammen med en SSD disk, ikke cd\dvd, strømforbruk ligger på ca 40w ved idle. Kjøleren jeg kjører er en AMD oem kjøler til Phenom BE med heatpipes. Jeg hører ikke att jeg skrur på maskina engang så da kan den nok kalles stille. 785G klokker ned GPU når den ikke blir brukt så det blir mye mindre strømforbruk pga det. Endret 16. oktober 2009 av Xplode Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Når skjerm ikke er koblet til så drar den interne GPU-en minimalt med strøm. Nå er det lenge siden jeg var inne i bios på mitt Asus M4N78 Pro hovedkort (780 G), men jeg mener at man ikke kan koble GPU ut. Z600 er et monster av en kjøler, med vekt over 1 kg. Den kan også ha plassproblemer i enkelte kabinett. Utenom det er den vel nr 1 av passive kjølere for CPU. Ok. Hm, er ikke den Ninja kjøleren så stor da? Finnes det andre enn den du kan anbefale og som ikke veier 1kg:) Jeg kjører ett 785G kort med en undervoltet Athlon II X2 250 sammen med en SSD disk, ikke cd\dvd, strømforbruk ligger på ca 40w ved idle.Kjøleren jeg kjører er en AMD oem kjøler til Phenom BE med heatpipes. Jeg hører ikke att jeg skrur på maskina engang så da kan den nok kalles stille. 785G klokker ned GPU når den ikke blir brukt så det blir mye mindre strømforbruk pga det. Bruker du den som server og? Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) kunne vapochill micro kjøleren vøre et alternativ? evt med nocturna vifte? http://microplex.no/Search.aspx?q=vapochill+micro Endret 17. oktober 2009 av paalrh Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Finner i farten ikke artikkelen (tror den var fra tomshardware.com), men forskjellen på atom og en eller annen amd athlon 2 2000+(?) (som tydelivis er ute av produksjon) cpu med 780g brikkesettet var på 2-3 watt. Da mener jeg fleksibiliteten et "fullverdig" oppsett gir deg er mer verdt. Betryggende den posten som var over her om at forbruket lå på ca 40W idle, det er slett ikke dårlig.... Lykke til med oppsettet, jeg er spent på å høre hvordan resultatet blir. Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-A...cient,1997.html Although the Athlon 64 2000+ uses more power than Intel’s Atom 230 CPU, the entire system requires less energy both when idle and during full load operation because of the chipset. AMD currently offers the most energy-saving desktop platform on the market, and requirements could be lowered even further if the manufacturer of a 780G board decided to use a single-phase controller with other energy-saving components. den er jo et år gammel så kan jo hende det er et bedre chipset løsning der ute. Endret 17. oktober 2009 av paalrh Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Selv om du oppnår passiv kjøling på CPU/GPU, vil 3-4disker + PSU lage en del støy. Dersom støy er viktig vil jeg derfor anbefale å prioriteten skikkelig støyisolering og så rolig PSU som mulig. Jeg ville også vært påpasselig med å bruke disker med lav rotasjonshastighet, da 7200 rpm disker etter egen erfaring ofte bråker vesentlig mer enn disker på 5400 rpm. Endret 17. oktober 2009 av fargoth Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 bråker jo bare i perioden mens dataen blir overført fra disk til ram. eller har jeg misfortått det? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Eneste jeg egentlig mangler nå er kjøleribbe/vifte til CPU som dem selger på datakjeden, da min bestilling kommer til å gå derfra. Tips? Jeg har også funnet ut at jeg kommer til å kjøre med mitt gamle kabinett og psu, Chieftec BH-02B-BB m/400W psu da dette ikke er så mye større enn konkurrerende kabinetter og gir egentlig greit med plass. Litt i tvil om jeg skal bytte ut PSU med den Corsair CX 400W som ble anbefalt. I dag har jeg et Asus P5WD2 Premium med Pentium D 950 og en Thermaltake Blue Orb II cpu vifte. Det er ikke lydløst. Og bruker sikkert mye strøm også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Pentium D 950 har TDP på 130 Watt, og som alle Presler baserte CPU-er det vi kaller varmeovn. Så det å redusere dette til 65 Watt, skal faktisk gi bra effekt. Z600 skal gå i dette kabinettet, og er den som garantert er mest stille. Ellers var utvalget hos Datakjeden moderat etter min mening. Når det gjelder eksisterende PSU, så er det trolig en av Chieftec sine egne. Hvem som egentlig lager de aner jeg på stående fot ikke, og derfor er det nesten umulig å si noe om støy. Men Corsair CX400W er produsert av Seasonic, og selv om dette er "low-end" Seasonic, så betyr det allikevel betydelig fokus på støy. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Det høres jo bra ut Chieftec GPS-400AA-101 er PSUn om det skulle si deg noe mer. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det forteller meg mye det. PSU-en er produsert av Delta, har 12 cm vifte og støyer noe om jeg ikke tar feil (synspunktene er slik rundt i verden). Delta er ellers en akseptabel PSU-produsent, lager f.eks noen av Antec sine serier, produserer for Dell med flere. Så jeg ville faktisk prøvd med den som en start. Mulig at såpass liten belastning vil gjøre at viften spinner med akseptabelt støynivå. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Supert. Da prøver jeg det oppsettet først. Et spørsmål ang cpu, vil jeg bruker mye mer watt på å velge en litt kjappere cpu enn den AMD Athlon II X2 250 men i samme serie? Vurderer som sagt tidligere, å kjøre ubuntu i bunn, og kanskje vmware med en windows installasjon. Kan vel kanskje trenge litt kraft da. Litt offtopic, ettersom jeg skal ha 4GB minne, kanskje 6, må jeg da kjøre ubuntu x64?(om noen her kan svare på det) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Du kan f.eks velge AMD Athlon X4 620. Da har du 2 kjerner mer, noe som skulle egne seg godt ved virtualisering. Phenom II X3 720 er også et alternativ. Bruk 64 bit, jeg bruker de konsekvent uansett mengde med minne og har gjort det i årevis på mine Linux-installasjoner. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) om jeg ikke overklokker mine oppsett, pleier jeg å undervolte. akuratt nå kjører jeg en [email protected]@0.94v. hvor mye det hjelper på strømforbruk er jeg litt usikker på. men lever i trua på at det hjelper endel =) edit: skrudde av alle viftene i kabbinettet (utenom psu) og stresstesta cpu med prime95 i 30min. cpu peeka på 60c på den ene kjernen. med viftene på fult ved idle peeker cpu på 40c Endret 18. oktober 2009 av kjeLL// Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Ikke nødvendigvis særlig mye, ellers så ser jeg at mine AMD CPU-er, særlig serveren rusler rundt på 1 Ghz mesteparten av tida. Idle temp med Scythe Ninja (passiv), ca 30 grader. Load (encoding med handbrake) ca 44 - 48 grader. Da er det 3 hardisker og 2 saktegående vifter i kabinettet. Det er helt uproblematisk å kjøre uten viftene, men temp på harddisker blir litt for høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå