Gå til innhold

spørsmål rundt ram slots

Gdkiv

Anbefalte innlegg

Hei folkens jeg har tenkt til å trøkke inn litt mer minne i gamer pcen og trenger litt hjelp og kanskje noen tips.

Så det første jeg ikke skjønner er hvor mange brikker jeg kan bruke. Hovedkortet mitt er et

asus p5n-e sli nvidia nforce 650i

jeg leita litt å fant en side der det står litt om kortet. Der sto det at kortet hadde

dual 800mhz ram slots. så ja bare 2 stk pc6400 tror jeg det er. Men hva er det de 2 andre utgangene er til? fordi jeg opna opp pcen så ser jeg 4 slots. 2 som hadde gul farge og 2 som hadde svart. så ja trenger litt info der tror jeg.

så hvis jeg skal ha 8gb ram på pcen,(8 er maks av hva hovedkortet mitt kan ha). så må jeg kjøpe 4gb ram brikker som koster litt. Det er da ikke så farlig men er sånne 4gb brikker like bra som de mindre? når det gjelder hastighet?

så siste spørsmål.

er kortet mitt et nvidia kort? det har nvidia nforce i navnet sitt så dette gjør meg litt nervøs. funker kun nvidia skjermkort på hovedkortet mitt? eller er hovedkortet spesielt optimalisert for nvidia kort? jeg har veldig lyst på det nye toppkortet til ati derfor jeg lurer :p

takker for alle svar jeg får!

å hvis du har noen tips om hovedkortet jeg bruker, eller åssen minne jeg bør brukke så bare fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha 4 ram brikker. For å få max ytelse må de kjøres i par (dual channel). Har du 2 brikker, bruk enten de gule eller de svarte sporene. Med 4 brikker får du fyllt alle 4 og trenger ikke tenke på det :) For å nå max på 8GB kan du da velge mellom 2 brikke rpå 4GB hver, eller 4 brikker på 2GB hver.

Vær opmerksom på at enkelte nvidia chipset ikke klarer kjøre minnet på oppgitte verdier når det er 4 ram brikker installert. Selv om minnet skal kjøre på f.eks. CL4-4-4-12 T1 må man ofte slakke opp til CL4-4-4-12 T2 for å få det stabilt. Dette har dog ikke veldig my å si for ytelsen. Jeg hadde ikke betenkt meg et øyeblikk for å bytte 4 ekstra GB ram mot å kjøre den i T2.

Hovedkortet ditt har et Nvidia chipset. Dette betyr at du kan bruke bare Nvidia SLI kapable skjermkort om du skal bruke to skjermkort. Du kan bruke ett ATI skjermkort, men kan ikke kjøre 2 eller flere ATI skjermkort i crossfire.

Håper dette besvarer litt av det du lurte på :)

Lenke til kommentar

tusen takk ja da har jeg lært noe idag å! :!:

jeg et lite spørsmål til da. er det noe vitsi å overclocke ram brikker?

fordi hovedkortet (mitt) klarer jo ikke mer en 800mhz så har overclocking av brikkene til eks 1000mhz noe å si?

velger man om minnet skal kjøre på t1 eller t2 inne på boot, bios setup eller hva den nå kalles? :p

Lenke til kommentar

Lite å hente på overklokking, vær obs på Nvidia brikkesett generelt sett misliker full RAM slots.

Det å faktisk kjøre 8Gb RAM på nForce regnes faktisk som dataverdenens svar på ekstremsport.

Har selv ett 780i og det vil absolutt ingenting, enkelte Intel chipset er litt kresne også men oftest mye enklere å fikse til når du får slike problemer.

Nvidia derimot...

Lenke til kommentar

Du setter T1/T2 i BIOS, samme meny som de andre minne instillingene.

Og disse herrer har et poeng. 4 rambrikker og nvidia er litt fishy. Men det er fult mulig å få til. Mulig du må pushe litte granne ekstra volt på brikkene, og muligens slakke på timingene, men det er mulig. Jeg brukte Kinston HyperX PC6400 (800Mz) i min 780i SLI i lang tid. 4x1Gb brikker. Disse var oppgitt til CL4-4-4-12 T1 ved 2.0V av Kingston. Med alle 4 brikkene i fikk jeg kjørt mine 4Gb minne på CL4-4-4-12 T2 ved 2.1V. Med to brikker i gikk det greit ved 1.95V, men jeg måtte fortsatt bruke T2 istedet for T1 selv om jeg pushet volt litt i høyeste laget (Var oppe i 2.20V under testing/leting etter stabil T1 innstilling).

Så med litt prøveing og feiling og systematisk testing er jeg ganske sikker på at du klarer å få 4x2Gb til å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...