Gå til innhold

hvilke banker har god rente? Tror sr-bank har 1% rente. Sparing


pizzafordi

Anbefalte innlegg

I hvilken bank sparer man penger i, da snakker jeg ikke om den mest lettvinte løsningen som Sr-bank har og tilby. 1%. 1% renter får jeg på de kronene jeg der inne. Prøver å spare litt penger. Så tenker at renten må ha noe å tilføye. Men når renten er på 1% så begynner jeg å lure. Har alle bankene den samme renten eller bør jeg bytte bank snarest. Hvis jeg låste pengene i 3 måneder hos banken skulle jeg få 0.5% mer renter. Ikke så veldig mye. Men da kunne jeg heller ikke overføre mer penger til den kontoen. Jeg bruker mer penger på en lørdagskveld. Prøvte å google, men ble litt skremt av svarene. Scandiabanken stod det noe om 6% renter, men du betaler 4000kr for å ha den kontoen i året? Kan det stemme. Ergo er det bare tull å bruke scandiabanken, kansje jeg er veldig på villspor nå. Men er bare ute etter et greit tilbud. Har en liten anelse om at SR-bank har veldig dårlig høy-rente iforhold andre banker. Setter pris på alle hyggelige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google litt så finnes det aviser ol. som har lister. Feks:

 

http://tux.aftenposten.no/kalkulator/hoyrentebarometer.do

 

Ellers hørtes ikke 1% spesielt mye ut nei, men det er jo relativt lave renter rundt over alt, både på godt og vondt.

 

Ellers så høres den biten med skandiabanken serdeles snodig og lite sannsnylig ut. Tror du må finne en link til hva du har lest her.

 

Ved å låse pengene dine får du gjerne en litt høyere rente, evt du er begrenset til et visst antall uttak på høyrentekontoer.

 

Uansett er ikke renter noe du blir rik på, og nå for tiden hindrer de vel knapt at pengene blir spist opp av inflasjonen.

Med mindre vi snakker store beløp så ville jeg satt meg ned og sett hvor mye penger vi egentlig snakker om i differanse.

 

Når det er sagt er jeg fornøyd skandiabankbruker gjennom 10 år og kan anbefale det.

Lenke til kommentar
Når det er sagt er jeg fornøyd skandiabankbruker gjennom 10 år og kan anbefale det.

 

For beløp under 100k er renten hos Skandiabanken for tiden 0,85%, så ikke noe poeng i å bytte til dem hvis OP har under 100k.

 

De beste bankene har nå ca 2.8% rente for beløp under 100k. For et beløp på 40k utgjør forskjellen mellom 1% og 2,8% rente ca 500 kr per år etter skatt.

 

For mindre beløp utgjør renten så lite penger at det knapt er verdt bryet å bytte spør du meg (det er jo ofte sånn at den banken som er best nå, ikke er det om 6 måneder), men det blir jo en individuell vurdering.

Lenke til kommentar

Høyrentekonto Pris Endret

Rente p.a. inntil kr 50 000.- 0,45 % 31.07.2009

Rente p.a. f.o.m. kr 50 000.- inntil 100 000.- 1,10 % 31.07.2009

Rente p.a. f.o.m. kr 100 000.- inntil 250 000.- 1,85 % 31.07.2009

Rente p.a. f.o.m. kr 250 000.- 2,10 % 31.07.2009

Medlemmer i Vestavinn

Rente p.a. f.o.m. kr 250 000.- 2,40 % 31.07.2009

Renten regnes av hele beløpet

 

Det var ikke noe særlig heller av sparebanken vest.

Lenke til kommentar
Scandiabanken stod det noe om 6% renter, men du betaler 4000kr for å ha den kontoen i året? Kan det stemme.

Nei, det kan ikke stemme. Skandiabanken tar ingen gebyrer bortsett fra et par hundre kroner for Visa kortet som du ikke trenger å ha. Men rentene i Skandiabanken er ikke mye å skryte av om du ikke har mye på konto. De gir mer om du har over 100.000. Men det finnes også banker som gir høyest renter for de som har lite på konto som f.eks. yAbank.

 

Men gå inn på http://www.finansportalen.no og deretter inn på den enkelte bank for å finne den som passer best for ditt behov.

Lenke til kommentar

Eit alternativ til banksparing er å setje pengane i fond. Rentefond er det som har minst risiko, og har for tida noko høgare rente enn vanleg banksparing. Dei beste rentefonda ligg vel på rundt 6% til no i år, men desse ga gjerne dårlegare rente enn banksparing i fjor p.g.a. turbulensen som var i fjor haust. Rentefond er difor best når pengane skal stå ei stund, og ein bør sjå på avkastninga over ein lengre periode når ein skal velje fond. Denne perioden må for tida gå lenger enn eit år. Avkastninga for siste året lyg, fordi dei fonda som har gjort det best i år/siste året gjerne er å finne blant dei som fall mest i september/utover hausten i fjor.

 

Anbefalar elles finansportalen.no for å samanlikne f.eks. rentefond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...