ballsack Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Min gamle PC duger nesten ikke til noe som helst lenger (Athlon 64 3000+, 1GB minne, X800XT skjermkort), så jeg har lagt av 20k til en kraftig spill-PC. Jeg har ikke fulgt så mye med på komponent-markedet siden jeg bygde min gamle PC for 4-5 år siden. Vet lite om dagens hovedkort, minne, skjermkort etc. og hva som passer sammen. Så kanskje noen kan hjelpe med forslag? Ønsker egentlig holde meg til AMD og ATI, har vært fornøyd med dette på min gamle PC. Rekker 20k til f.eks. AMD Phenom 965 og to stk Radeon HD 5870? Men så strander det. Hvilket HK og minnebrikker passer/trengs? Hvor mye minne trenger jeg? Min gamle Corsair PSU har tjent meg bra, så en ny fra Corsair skader ikke. CPU-vifte og dagens kabinetter har jeg heller ikke særlig peil på. Helst et kabinett som ikke hamstrer støv (har viftefiltre). Windows (7?) må også være med i kalkylen. Skjerm og harddisk har jeg allerede. Har masse 1TB disker liggende så HK med mange SATA kontakter er ok. Alle forslag mottas med takk! Endret 13. oktober 2009 av ballsack Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Tenkt å klokke ? Lenke til kommentar
martimul Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Min gamle PC duger nesten ikke til noe som helst lenger (Athlon 64 3000+, 1GB minne, X800XT skjermkort), så jeg har lagt av 20k til en kraftig spill-PC. Jeg har ikke fulgt så mye med på komponent-markedet siden jeg bygde min gamle PC for 4-5 år siden. Vet lite om dagens hovedkort, minne, skjermkort etc. og hva som passer sammen. Så kanskje noen kan hjelpe med forslag? Ønsker egentlig holde meg til AMD og ATI, har vært fornøyd med dette på min gamle PC. Rekker 20k til f.eks. AMD Phenom 965 og to stk Radeon HD 5870? Men så strander det. Hvilket HK og minnebrikker passer/trengs? Hvor mye minne trenger jeg? Min gamle Corsair PSU har tjent meg bra, så en ny fra Corsair skader ikke. CPU-vifte og dagens kabinetter har jeg heller ikke særlig peil på. Helst et kabinett som ikke hamstrer støv (har viftefiltre). Windows (7?) må også være med i kalkylen. Skjerm og harddisk har jeg allerede. Har masse 1TB disker liggende så HK med mange SATA kontakter er ok. Alle forslag mottas med takk! Hei. Har sett på noen pcer, se her og her . De er knall pcer. (har ikke så peiling asså, men har lest noen tester om de, og de er vist bra. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det er jo galskap å betale 27000kr for en pc. Ikke er den superimponerende heller. Bygg selv, klokk selv, og du får en finfin pc til ihvertfall 10 høvdinger mindre... Selv da betaler du ganske mye for en pc... Ikke så kjent på AMD-fronten når det kommer til cpu, men 5870 er et rått kort ifølge tester. Har du to av dem blir det muligens litt for ekstremt. Tror du kan klare deg fint med kun ett, og heller supplere med et til om 6-9mnd. Da har de kanskje falt litt i pris også. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 20 000 er jo ganske mye å bruke på en PC i dag. Multiple grafikk-kort er en måte å få pengene til å gå på. En annen jeg sterkt ville vurdert med et slikt budsjett er SSD disk for OS og programmer. Enkelte ting vil føles utrolig mye raskere med en slik disk. CPU ønsket ditt hadde jeg droppet. Den kraftigste AMD CPUen rekker ikke lenger en til 5-7 plass i ytelsestester (uten de nyeste i5 og i7 cpuene) og da er den ikke spesiellt overklokkingsvillig heller om jeg husker rett. Jeg ville valgt en i7 cpu, akkurat hvilken ville jeg tilpasset utfra hvor mye penger det blir igjen. Nesten alt er IMHO viktigere enn hvilken av de 4 raskeste CPUene du skal ha i systemet. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei. Får prøve meg på et AMD- oppsett https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=49647 Blueray brenner kan byttes med en DVD- brenner og spare 1200,- Ellers så er denne SSD-disken veldig vanskelig å få tak i (enda). MVH Børge Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 For det første bør vi få klargjort et faktum. Spill på høyere oppløsning/innstillinger er omtrent bare GPU-begrenset. Dvs at i5 750, i7 920, E8400, PII X3 720 BE og PII X4 965 yter omtrent likt i de fleste spill på høyere oppløsning/innstillinger. F.eks er forskjellen mellom i7 920 og X4 965 0,3 fps i 1680 x 1050 i Crysis Warhead med Mainstream Quality. I Left 4 Dead yter faktis X4 965 bedre enn i7 920. Noe også i5 750 gjør. Skjermkort brukt her er GTX 280 (1 kort). SSD er brukt. Nå blir aldri (sjelden) CPU-er testet på denne måten. Men ønsker man å spille med 1680 x 1050, høye settings, skjermkort fra HD 4890 og oppover, så spiller egentlig CPU ikke særlig stor rolle, så lenge vi snakker om X3, X4, i5 og i7 eller de kraftigere CPU-er på 775 sokkel. En annen faktor er at LCD skjermer som oftest er begrenset i oppfriskning, slik at fps særlig over 60 - 80 har minimal betydning i mange spill. @ballsack: Det er bare tull og bruke 20 store til en spill-PC. Du vil få en meget god maskin eks skjerm/tastatur til under halve prisen. Uten å ha tid til å sette opp noe detaljert vil jeg si at enten i5 750 sammen med et OK sokkel 1156 hovedkort eller en X4 955/965 BE sammen med et 790FX/790GX hovedkort er en OK start. PSU - Corsair 750 Watt. 790FX/GX er de beste CF valgene. Lenke til kommentar
martimul Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 For det første bør vi få klargjort et faktum. Spill på høyere oppløsning/innstillinger er omtrent bare GPU-begrenset. Dvs at i5 750, i7 920, E8400, PII X3 720 BE og PII X4 965 yter omtrent likt i de fleste spill på høyere oppløsning/innstillinger. F.eks er forskjellen mellom i7 920 og X4 965 0,3 fps i 1680 x 1050 i Crysis Warhead med Mainstream Quality. I Left 4 Dead yter faktis X4 965 bedre enn i7 920. Noe også i5 750 gjør. Skjermkort brukt her er GTX 280 (1 kort). SSD er brukt. Nå blir aldri (sjelden) CPU-er testet på denne måten. Men ønsker man å spille med 1680 x 1050, høye settings, skjermkort fra HD 4890 og oppover, så spiller egentlig CPU ikke særlig stor rolle, så lenge vi snakker om X3, X4, i5 og i7 eller de kraftigere CPU-er på 775 sokkel. En annen faktor er at LCD skjermer som oftest er begrenset i oppfriskning, slik at fps særlig over 60 - 80 har minimal betydning i mange spill. @ballsack: Det er bare tull og bruke 20 store til en spill-PC. Du vil få en meget god maskin eks skjerm/tastatur til under halve prisen. Uten å ha tid til å sette opp noe detaljert vil jeg si at enten i5 750 sammen med et OK sokkel 1156 hovedkort eller en X4 955/965 BE sammen med et 790FX/790GX hovedkort er en OK start. PSU - Corsair 750 Watt. 790FX/GX er de beste CF valgene. Ok, sorry. Du får en god gaming pc til mye mindre, og det var bare et forslag Du burde også bygge selv, ja. Har akkuratt satt sammen en pc selv. Se Her Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 For det første bør vi få klargjort et faktum. Spill på høyere oppløsning/innstillinger er omtrent bare GPU-begrenset. Dvs at i5 750, i7 920, E8400, PII X3 720 BE og PII X4 965 yter omtrent likt i de fleste spill på høyere oppløsning/innstillinger. F.eks er forskjellen mellom i7 920 og X4 965 0,3 fps i 1680 x 1050 i Crysis Warhead med Mainstream Quality. I Left 4 Dead yter faktis X4 965 bedre enn i7 920. Noe også i5 750 gjør. Skjermkort brukt her er GTX 280 (1 kort). SSD er brukt. Nå blir aldri (sjelden) CPU-er testet på denne måten. Men ønsker man å spille med 1680 x 1050, høye settings, skjermkort fra HD 4890 og oppover, så spiller egentlig CPU ikke særlig stor rolle, så lenge vi snakker om X3, X4, i5 og i7 eller de kraftigere CPU-er på 775 sokkel. En annen faktor er at LCD skjermer som oftest er begrenset i oppfriskning, slik at fps særlig over 60 - 80 har minimal betydning i mange spill. @ballsack: Det er bare tull og bruke 20 store til en spill-PC. Du vil få en meget god maskin eks skjerm/tastatur til under halve prisen. Uten å ha tid til å sette opp noe detaljert vil jeg si at enten i5 750 sammen med et OK sokkel 1156 hovedkort eller en X4 955/965 BE sammen med et 790FX/790GX hovedkort er en OK start. PSU - Corsair 750 Watt. 790FX/GX er de beste CF valgene. Er det nok med 750w for CF oppsett med 2 5870? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ja, faktisk anbefaler ATI offisielt 600w leste jeg på Toms Hardware. Pass på at du kjøper en psu med 4x 6-pin PCI-e kontaker. Jeg støtter forøvrig madammim sitt oppsett. Men ville vurdert et Cooler Master HAF 932 i stedet som er på tilbud på komplett atm. Knallbra kabinett! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ja, faktisk anbefaler ATI offisielt 600w leste jeg på Toms Hardware. Pass på at du kjøper en psu med 4x 6-pin PCI-e kontaker. Det er å anbefale to PSU'er til CF/SLI oppsett dersom kabbis har plass. Mye bedre (stillere) med et par 600w på halv maskin enn 700w (+++) på 90%. Dessuten slipper du angst for å legge til ytterligere komponenter. Eneste ulempe med multiple PSU er plass, tyngde og tildels pris. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Er det nok med 750w for CF oppsett med 2 5870? Nei, det er på kanten slik det ser ut f.eks i testen til Anandtech. Det går, men marginene er ikke enorme. For CF på HD 5850 må man nok opp til 850 - 900 Watt. Såkalt stresstest viser 664 Watt fra veggen, dvs ca 570 Watt på PSU. Spilltester viser dog typisk belastning en 20 - 30 % lavere. Så jeg ville nok sagt minimum 850 Watt, noe som gir ca 70 % belastning på maks load. En 750 Watt vil gi nærmere 80 % belastning på maks load. Men samtidig finnes det knapt et spill i dag som gir hensikt i å kjøre HD 5870 i CF. Crysis Warhead, det spillet som garantert krever mest GPU klarer 40 - 60 i fps på 1920 x 1080, 4x AA og Gamers Quality. FarCry 2 er meget spillbart på 2560 x 1600 og resten av spilla har minimale problem. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Takk for svarene! Tror jeg ble litt klokere av Bolson sine svar angående ytelse. Jeg er selvsagt ikke nødt til å bruke 20k. Men har jeg lagt av nok penger nå så bruker jeg gjerne alt. Så ikke nødvendig med å vente med ekstra skjermkort til det blir billigere osv. Vil ha det beste pengene gir nå. Likte forslaget til madammim, veldig bra. Noe slikt jeg tenkte. Føler ikke at jeg har kjempebehov for SSD, men hvis totalsummen ikke blir mer enn forslaget til madammim så hvorfor ikke. Har ikke noen planer om å klokke. Og jeg bygger selv, det går greit, så lenge jeg har fått bestilt delene (ferdig-PC ikke nødvendig). Der jeg sliter er å få komponenter som passer sammen, er ganske forvirret over alle variantene av CPU, HK, minne etc. Lenke til kommentar
aslakt Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hva med Komplett sine "ferdige" spill maskiner. De har flere alternativer, og etter det jeg kan se får du det du betaler for. Om ikke annet fungerer de godt som referanse om du vil handle i en annen butikk. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hva med Komplett sine "ferdige" spill maskiner. De har flere alternativer, og etter det jeg kan se får du det du betaler for. Om ikke annet fungerer de godt som referanse om du vil handle i en annen butikk. Det er å kaste bort penger (og morro) dersom man er i stand til å bygge selv. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Takk for svarene! Tror jeg ble litt klokere av Bolson sine svar angående ytelse. Jeg er selvsagt ikke nødt til å bruke 20k. Men har jeg lagt av nok penger nå så bruker jeg gjerne alt. Så ikke nødvendig med å vente med ekstra skjermkort til det blir billigere osv. Vil ha det beste pengene gir nå. En PC til 10.000 med de rette komponentene vil yte akkurat like bra som en PC til 20.000. Bruk heller de resterende 10.000 på en sydentur, eller kjøp deg to bærbare PC'er i tillegg. Ikke sløs dem bort på unødvendig dyre komponenter. PC koster ikke like mye som for 4-5 år siden. Et 5870 alene vil takle absolutt alle spill du gir det med alt på maks på høy oppløsning. Det er et monster av et skjermkort. Å ha to slike er rett og slett ikke vits. Skal du først bruke penger på noe så kjøper du heller en SSD, feks Intel XM25 gen 2 80GB til OS. Det vil gi mye bedre respons i dagligdagse ting som surfing o.l. I tillegg til å minske framedrops i spill, og minske loadingtiden betraktelig. Det er en mye mer verdifull investering enn den dyreste prosessoren eller enda et skjermkort. Bolson sine forslag er gode. Du trenger heller ikke mer enn 4GB RAM. Og et kabinett fra feks Antec er av god kvalitet for den grei pris. Vil også anbefale å bygge selv, da du har mye større kontroll på komponentsammensetningen, og kan få mye mer ytelse for pengene på de punktene en ønsker. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ser mange er imot å bruke så mye som 20.000 og to skjermkort, men jeg vil ha en PC som er bra framover i tid, ikke bare nå. En kompis satte sammen oppsettet under, noen formeninger om det? Jeg likte bl.a. kabinettet, som oser kvalitet, og hovedkortet, som har 10 SATA kontakter (siden jeg har mange SATA disker). Corsair Obsidian 800D AMD Phenom II X4 965 2 x Sapphire Radeon HD 5870 Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 8GB Kit Corsair H50 Hydro Series CPU Cooler Corsair HX 850W PSU Corsair SSD Performance P64 64GB Microsoft Windows 7 Home Premium OEM 64bit Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 og hovedkortet, som har 10 SATA kontakter (siden jeg har mange SATA disker). Siden du har 20.000 hadde jeg heller kjøpt et duganes kontroller kort (Adaptec, Areca, LSI, Promise), on-board kontrollere er ikke allverden å stole på. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Siden du har 20.000 hadde jeg heller kjøpt et duganes kontroller kort (Adaptec, Areca, LSI, Promise), on-board kontrollere er ikke allverden å stole på. Jeg har ikke behov eller planer for RAID, så jeg tror ikke det er nødvendig. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ser mange er imot å bruke så mye som 20.000 og to skjermkort, men jeg vil ha en PC som er bra framover i tid, ikke bare nå. Future proofing er vanskelig... du vil alltid få mer for pengene hvis du oppgraderer litt etter hvert. Altså: hvis budsjettet for de neste tre årene er 20.000 er det mye bedre å bruke 10.000 først og så bruke de resterende 10.000 på oppgraderinger etter hvert som behovet melder seg. Men hvis du har penger å brenne skal jeg ikke stoppe deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå