LirkoB Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Heisann Vi har nå i det siste hatt tester med 3 sterke verb i tysk, som skal være bøyd i entall og flertall (1. 2. og 3. person) i Presens, preteritum og presens perfektum. De første ukene har det vært forholdsvis lett å finne ut av hvordan disse verbene skal bli bøyd. Men så kom det opp en litt små tricky en. nemmelig ordet "essen". Jeg vet hvordan man skal bøye det i 3. person entall, men jeg sliter bare f med å finne ut hvordan de skal skrives i presens, preteritum og pres.perf. entall(1 og. 2. person) og flertall (1. 2. og 3. person) Håper på at det er noen intelligente typer der ut som har peiling på dette, og hjelpe meg ut her. Takker for alle svar PS. Lenker til sider med tyske sterke verb er hjertelig velkommen LirkoB Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Presens: Ich esse Du isst Er/sie/es isst Wir essen Ihr esst Sie essen Preteritum: Ich aß Du aßt Er/sie/es aß Wie aßen Ihr aßt Sie aßen Perfektum: Ich habe gegessen Du hast gegessen Er/sie/es hat gegessen Wir haben gegessen Ihr habt gegessen Sie haben gegessen Ordboka di burde ha ei praktisk lita liste over dei viktigaste sterke verba (mi hadde iallfall det), men eg fann uansett denne til deg. Endret 14. oktober 2009 av mosleth Lenke til kommentar
docmacher Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Nesten riktig: 2. flertall: ihr esst Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Nesten riktig: 2. flertall: ihr esst Rett du er, gode mann. *endre* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå