Gå til innhold

Bruke PC/PC-skjerm som TV?

Touchdown

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå har fått meg en 24" PC skjerm så lurte jeg på om det ikke var noen mulighet til å kaste TVen her på rommet og heller bruke PC skjermen som en TV. Eventuelt koble opp noe til PC'en slik at jeg kan streame tv gjennom den. (Har kun bærbar atm, men kommer til å anskaffe en stasjonær PC snart)

Blir takknemmelig for all hjelp :)

EDIT: Skjermen har DVI oppkobling hvis det har noe å si.

Endret av Touchdown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange måter du kan gjøre dette på,

- Løs tuner med DVI utgang

- Tuner på USB port mot den bærbare

- Sette en tuner tv kort i den stasjonære du nevnte

- Bruke en DVD spiller eller annen media spiller med innebygget tuner

Spøsmålet er hva slags tv tilknyttning du har ?

Har du riksnet med Riksnett dekoder ? Kabel tv ? Kabel tv med digitale sendinger ? Dette bestemmer hva slags type tunere du kan bruke og om du må ha en kam modul for å støtte et kort for dekryptering av digitale signaler. Terrestial ( Rikstv ), Sattelite TV og Kabel TV standard er ikke lik her så det er vell egentlig dette som bestemmer hva slags utstyr du kan velge.

Lenke til kommentar

Så du har vanlig analogt signal på Tv'en nå ? Må du bytte kanal på boksen på stua når du skal bytte kanal på rommet ?

Med digital TV må du som oftest ha en dekoder boks for hvert uttak og et abonementskort per dekoder. Så hvis du ser på tv på rommet nå via en kabel som kommer fra uttaket på stua har du antagelig analogt signal og kan bruke hvilken som helst analog tuner, inkludert analoge tuner kort for PC'en.

DVB-C kort/dekodere er for digital kabel tv, DVB-T kort/dekodere er for digital bakkenett ( RiksTv) og DVB-S er for satelitt.

Finnes hybrid kort/dekodere som har både DVB-C og analog dekoder. Skal du se canal digital digitalt er det en DVB-C dekoder du trenger, og en cammdul til å sette kortet i. Dessverre er det sånn at canal digital er litt sære på hvilke dekodere og kort du kan bruke i kombinasjon. Offisielt er det kun "deres" dekoder (Sagem) som kan brukes ( i tillegg er kortet bundet mot dekoderen). De skulle komme med nye regler / måter å gjøre dette på i disse dager men er ikke helt sikker på hvor langt dette er kommet og hvilke regler som kommer til å gjelde. Er sikkert andre her som kan mer om hvordan dette kan gjøres, men ser ut som enkleste løsning for deg er å fortsette å se på de analoge kanalene via kabelnettet.

Edit eventuelt en dreambox ;)

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...